560 906 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 418 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 418 inlägg
Det är väl som med andra stora företag i Sverige så att även de två är för kollektivavtal eftersom de inte vill ha politiker som styr mer än nödvändigt när det gäller arbetsrättsområdet och inte heller vill hålla på med unika avtal med var och en av sina anställda.F fsn skrev:
Tycker du att Wallenbergarna är råsossar också eftersom de normalt har kollektivavtal i sina företag?
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Det är bekvämt om du vill locka till dig medelmåttor.BirgitS skrev:Det är väl som med andra stora företag i Sverige så att även de två är för kollektivavtal eftersom de inte vill ha politiker som styr mer än nödvändigt när det gäller arbetsrättsområdet och inte heller vill hålla på med unika avtal med var och en av sina anställda.
Tycker du att Wallenbergarna är råsossar också eftersom de normalt har kollektivavtal i sina företag?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Är TM Sweden större eller mindre än tex SEB tycker du?BirgitS skrev:Det är väl som med andra stora företag i Sverige så att även de två är för kollektivavtal eftersom de inte vill ha politiker som styr mer än nödvändigt när det gäller arbetsrättsområdet och inte heller vill hålla på med unika avtal med var och en av sina anställda.
Transportstyrelsen är inte ett företag utan en myndighet, vilket är kärnan i hela denna diskussionen. En myndighet får inte negativt särbehandla ett företag för att det saknar kollektivavtal, eftersom det inte är ett lagkrav.BirgitS skrev:Det är väl som med andra stora företag i Sverige så att även de två är för kollektivavtal eftersom de inte vill ha politiker som styr mer än nödvändigt när det gäller arbetsrättsområdet och inte heller vill hålla på med unika avtal med var och en av sina anställda.
Att indirekt göra det genom att upphandla en underleverantör för att fullfölja sitt lagstadgade uppdrag, och sen inte agera när denna underleverantör väljer att selektiv inte utföra sin uppgift är såklart katastrof
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 418 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 418 inlägg
Det borde väl du kunna svara på eftersom det var du som citerade mig och påstod att det vore avtalsbrott om postnord lockoutade arbetstagare som vägrar utföra sina uppgifter som en del av sympatiblockaden.BirgitS skrev:
Det är det normala i arbetskonflikter att arbetsgivarsidan svarar med lockout vid strejker och blockad.
Ja
För om Tesla lämnar landet kan vi ju räkna med att ett antal personer blir arbetslösa.
Men då kan de jobba på ett annat bilföretag säger då någon. Men lite grann är jobb globala. Så rakt av kommer det inte funka...
Detta är baksidan av fack och vänster. Om inte alla kan få det lika bra så är det bättre några får det dåligt. Att alla Teslas svenska anställda blir av med jobbet och företaget i Småland får säga upp folk är mindre viktigt än principfrågan.O och en till skrev:
För om Tesla lämnar landet kan vi ju räkna med att ett antal personer blir arbetslösa.
Men då kan de jobba på ett annat bilföretag säger då någon. Men lite grann är jobb globala. Så rakt av kommer det inte funka...
Det var ju såklart inte exakta siffror, men man får en bra bild på vad man kan gå miste om. Har läst från två anställda att mekaniker ligger på mellan 35-38+.F fsn skrev:Har till att börja med aldrig sett en Teslaverkstad med verksamhet på en helgdag, det gäller i princip alla andra märkesverkstäder också.
Och har du nån aning om vad Tesla betalar, dom kompenserar kanske med råge för Metalls färgglada propagandabild du använder dig av?
Det finns inget i ett kollektivavtal som skulle hindra ett företag att ha ett NDA med de anställda om dom nu av nån anledning skulle ha det intresset och tycka det var värt det.
Även om man inte har kollektivavtal så har man som fackligt ansluten samma rättigheter till hjälp av facket, varför skulle man annars betala sin avgift?
Sa inte att kollektivavtal hindrar något om NDA, sa bara att dom har skrivit på det när dom börja. Så folk är försiktiga att diskutera sina anställningsvillkor i öppet forum.
Sant, jag blandade ihop det i huvudet gällande kollektivavtal och fackligt ansluten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 418 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 418 inlägg
Jag kommer inte ihåg att arbetsgivare har lockoutat anställda för att de har varit inblandade i sympatiåtgärder. Att det görs vid strejker absolut. Men det ska ju varslas och ha sig först. Så att direkt lockouta anställda som du skrev i inlägg #3 121 är väl brott mot kollektivavtalet.A ajn82 skrev:Det borde väl du kunna svara på eftersom det var du som citerade mig och påstod att det vore avtalsbrott om postnord lockoutade arbetstagare som vägrar utföra sina uppgifter som en del av sympatiblockaden.
Det är det normala i arbetskonflikter att arbetsgivarsidan svarar med lockout vid strejker och blockad.
Men du kanske menade att Postnord borde varsla om lockout.
Jag tror nu att du i inlägg #3 135 syftade på de drabbade kundernas avtal medan jag alltså avsåg kollektivavtalet som Postnord har skrivit på och då blev det väldigt konstigt med force majeure och det var därför som jag frågade vilket avtal du avsåg.
Hej vad har du för bevis för ditt " påstående" eller är det typ fylle snacF fsn skrev:Jag vet inte, det är inte alls min erfarenhet. Jag har erfarenhet av en psykopat som företaget ville göra sig av med. Denna fick fullt stöd av sitt fackförbund (Unionen), både under utredningsfasen och senare när företaget bestämde sig för att fanskapet måste bort. Det är också en rätt avlägsen argumentation att från företagets sida argumentera för avsked utan stöd i LAS med hotet om att annars kickar vi flera. Det ligger sällan i fackets intresse att gå med på avsked utan stöd i LAS utan att det föreligger synnerliga skäl, som att man arbetsvägrar, maskar, missköter sitt jobb, slår arbetskamrater på käften mm. Det vanliga är nån form av ”frivillig” överenskommelse och det är mellan den anställda och företaget och inte med facket.
Hörde en anekdot på ett jobb för många år sen om en företagsfest på företaget långt innan jag började jobba där. En fru till en anställd spydde en ekonomi- eller marknadschef rakt i huvudet vid sittande bord varpå hela kollektivsidan blev så rörda att dom ställde sig upp och visade handlingen sitt fulla stöd. Den anställda fick först veta att han kunde packa och gå. När företaget sen fick veta vad lagen sa så nöjde dom sig med en varning och när lokala Metall tog dit sina centrala fyllon som läste lusen av företaget så blev det istället att ”Julfesten i år blir inte med respektive”.
k ???
Jag tror att en del av problemet att dom inte bara kan säga upp avtalet direkt är att postnord till största delen sköter avtalet för det är väl bara till Tesla som man inte levererar? Även om 10% av försändelserna skulle gå till Tesla så sköter man avtalet till 90%. Troligen har dom också en viss tid på sig att lösa problem innan avtalet kan sägas upp. Vad för lagar o regler som gäller i sådana här fall vet jag inte.F fsn skrev:Har man skrivit ett avtal som inte (om än tillfälligt) get transportstyrelsen rätten att bryta avtalet om PostNord aviserar att dom inte tänker leverera så skall man ha sparken. Jag tror mycket väl att det finns i avtalet och jag är rätt övertygad om att det är fritt fram att tillfälligt söka andra lösningar men att dom inte vill.
Vem ska då dela ut posten och alla andra försändelser dom hanterar?AndersMalmgren skrev:De kan ju tex lösa det genom sparka hela bunten.
Strejker är såklart force majeure för en arbetsgivare som inte kan upprätthålla sin del av kontraktet pga deras mongon tilll anställda strejkar. Det är inte samma sak som att Postnord låter sina bolsjeviker till anställda blockerar en enskild näringsidkare. Det borde fan du förstå Birgit. För du är ju inte sosse säger du. Men i allt du säger konstant så är du sosse.
Ja jag har insett att taxi är samhällsviktigt. Jag skrev det tidigare också. Tror dock att det tar länge innan dom blir så begränsade att det märks av inte få ta nya Tesla bilar i bruk.D Dilato skrev:Här där jag bor är taxi den enda kollektivtrafik som finns, det heter närtrafik.
Anropsstyrd trafik
Turen körs med taxi och beställs på tel: 0771-77 44 99, minst två timmar i förväg.
Ska du resa tidigt på morgonen behöver du beställa dagen innan.
För grupper 5-9 personer ska beställning göras minst fem arbetsdagar i förväg..
Så här dåligt fungerar det i stora delar av landet, och det här är inte i obygden utan 25 minuter med bil till Ystad, 35 minuter till Malmö, Trelleborg eller Lund, en timme till Köpenhamn.
Jag tycker ändå att Postnord gör fel.