561 007 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Ja, PostNord kan hävda force majeure mot Transportstyrelsen, men det är din åsikt och inte fakta att Transportstyrelsen därmed skulle ärva denna "force majeure". Vilket såklart är helt orimligt eftersom det finns andra leverantörer de kan använda sig av, och deras kontrakt med PostNord har du redan konstaterat inte gäller pga force majeure så inget som hindrar det.BirgitS skrev:
Tänk att alla postnords bilar blir förstörda i en översvämning, typiskt force majeure, men knappast som att Transportstyrelsen skulle sitta och vänta på att PostNord får nya bilar, de skulle givetvis direkt säga upp avtalet och ta in anbud från konkurrenter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Nej, jag konstaterade inte att avtalet inte gäller pga. force majeure utan att det inte är ett avtalsbrott när Postnord inte uppfyller avtalet pga. force majeure. Vad Transportstyrelsen får och inte får göra i en sån situation beror på vad som står i avtalet.A ajn82 skrev:Ja, PostNord kan hävda force majeure mot Transportstyrelsen, men det är din åsikt och inte fakta att Transportstyrelsen därmed skulle ärva denna "force majeure". Vilket såklart är helt orimligt eftersom det finns andra leverantörer de kan använda sig av, och deras kontrakt med PostNord har du redan konstaterat inte gäller pga force majeure så inget som hindrar det.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Har man skrivit ett avtal som inte (om än tillfälligt) get transportstyrelsen rätten att bryta avtalet om PostNord aviserar att dom inte tänker leverera så skall man ha sparken. Jag tror mycket väl att det finns i avtalet och jag är rätt övertygad om att det är fritt fram att tillfälligt söka andra lösningar men att dom inte vill.N Niq skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Mongot som har fått en blockad på sig skall ersättas av vem? Att hantera skyltarna och resten av posten till Tesla är kanske 0,1% av en persons arbete men det kanske är 50 olika personer som hanterar försändelserna.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Om det kommer fram man inte hanterat en försändelse korrekt ska man ju direkt hanteras av närmaste chef. Det är ju inte svårare än så.F fsn skrev: