BirgitS
F fsn skrev:
Jag funderar på om du verkligen inte fattar nåt eller om det är floskeltävling och VM i att göra allt för att inte fatta? Jag pratar om kunden och vad kunden gör. Inte vad ”flygbolaget”, alltså PostNord gör.
Som Niq just skrev, det beror vad det står i avtalet.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte har noterat det så har jag inte skrivit något om mina åsikter utan om vad som gäller juridiskt i detta fall. Och som sagt force majeure inkluderar normalt t.ex. strejker i länder med demokratiska styrelseskick.
Ja, PostNord kan hävda force majeure mot Transportstyrelsen, men det är din åsikt och inte fakta att Transportstyrelsen därmed skulle ärva denna "force majeure". Vilket såklart är helt orimligt eftersom det finns andra leverantörer de kan använda sig av, och deras kontrakt med PostNord har du redan konstaterat inte gäller pga force majeure så inget som hindrar det.

Tänk att alla postnords bilar blir förstörda i en översvämning, typiskt force majeure, men knappast som att Transportstyrelsen skulle sitta och vänta på att PostNord får nya bilar, de skulle givetvis direkt säga upp avtalet och ta in anbud från konkurrenter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Det beror på vad dom avtalat
Det enklaste vore om staten klassar blockaden på Postnord som samhällsfarlig, precis som brukar ske om sjukvårdsanställda vill strejka i någon större omfattning.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Går ju lösa genom att omplacera dem till uppgifter som inte stör. Men då Postnord är gamla Posten AB ägt av staten så är det ju socialdemokraterna som i praktiken styr postnord
Hur många sorters arbetsuppgifter tror du att det finns inom Postnord?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är naivt att tro att större bolag har de resurserna, en organisation tål inte sånt.
Kanske men det är inte okej att samhällsviktig infrastruktur får påverkas på detta sätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Find rätt många distrikt där Tesla inte har verksamhet 🤣

BirgitS BirgitS skrev:
Sätt dem på att spola underreden på postbilarna. Vad som helst som gör dessa mongon inte kan blockera

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Ja, PostNord kan hävda force majeure mot Transportstyrelsen, men det är din åsikt och inte fakta att Transportstyrelsen därmed skulle ärva denna "force majeure". Vilket såklart är helt orimligt eftersom det finns andra leverantörer de kan använda sig av, och deras kontrakt med PostNord har du redan konstaterat inte gäller pga force majeure så inget som hindrar det.
Nej, jag konstaterade inte att avtalet inte gäller pga. force majeure utan att det inte är ett avtalsbrott när Postnord inte uppfyller avtalet pga. force majeure. Vad Transportstyrelsen får och inte får göra i en sån situation beror på vad som står i avtalet.

F
N Niq skrev:
Om transportstyrelsen har tecknat avtal att postnord ska vara ensamma leverantörer så bryter ju transportstyrelsen mot avtalet.
Det finns troligen i avtalet under vilka omständigheter dom får bryta eller säga upp det.
Har man skrivit ett avtal som inte (om än tillfälligt) get transportstyrelsen rätten att bryta avtalet om PostNord aviserar att dom inte tänker leverera så skall man ha sparken. Jag tror mycket väl att det finns i avtalet och jag är rätt övertygad om att det är fritt fram att tillfälligt söka andra lösningar men att dom inte vill.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Det enklaste vore om staten klassar blockaden på Postnord som samhällsfarlig, precis som brukar ske om sjukvårdsanställda vill strejka i någon större omfattning.
Så du tycker att det är lika viktigt att dela ut registreringsskyltar som att rädda liv?

BirgitS
A ajn82 skrev:
Find rätt många distrikt där Tesla inte har verksamhet 🤣
Sätt dem på att spola underreden på postbilarna. Vad som helst som gör dessa mongon inte kan blockera
Och vilka ska då dela ut registreringsskyltarna?

BirgitS BirgitS skrev:
Och vilka ska då dela ut registreringsskyltarna?
Finns ju många andra leverantörer än PostNord.

F
Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Mongot som har fått en blockad på sig skall ersättas av vem? Att hantera skyltarna och resten av posten till Tesla är kanske 0,1% av en persons arbete men det kanske är 50 olika personer som hanterar försändelserna.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Mongot som har fått en blockad på sig skall ersättas av vem? Att hantera skyltarna och resten av posten till Tesla är kanske 0,1% av en persons arbete men det kanske är 50 olika personer som hanterar försändelserna.
Om det kommer fram man inte hanterat en försändelse korrekt ska man ju direkt hanteras av närmaste chef. Det är ju inte svårare än så.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
F
Finns ju många andra leverantörer än PostNord.
Ja, det gör det. Och det är det som Transportstyrelsen skulle ta tag i, det är inte PostNords uppgift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.