561 079 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Om transportstyrelsen har tecknat avtal att postnord ska vara ensamma leverantörer så bryter ju transportstyrelsen mot avtalet.F fsn skrev:Vadå inte bryter mot avtalet? Förstår du inte vad jag skriver? Det är myndigheten (är det Transportstyrelsen?) som inte löser sitt uppdrag och levererar skyltar utan uttalar sig att dom inte väljer sida i konflikten men väljer att helga avtalet med PostNord och inte söka en lösning. i bästa fall är dom bara extremt obegåvade och sitter på sina händer, så som det ofta ser ut med missgynsamma och underpresterande medelklasshjältar på myndigheter men troligtvis är det nån jävla sosse till gate keeper som i allra högsta grad har valt sida i konflikten.
Det finns troligen i avtalet under vilka omständigheter dom får bryta eller säga upp det.
Här där jag bor är taxi den enda kollektivtrafik som finns, det heter närtrafik.N Niq skrev:
Anropsstyrd trafik
Turen körs med taxi och beställs på tel: 0771-77 44 99, minst två timmar i förväg.
Ska du resa tidigt på morgonen behöver du beställa dagen innan.
För grupper 5-9 personer ska beställning göras minst fem arbetsdagar i förväg..
Så här dåligt fungerar det i stora delar av landet, och det här är inte i obygden utan 25 minuter med bil till Ystad, 35 minuter till Malmö, Trelleborg eller Lund, en timme till Köpenhamn.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Nej, det är orimligt att sparka hela bunten. Det fungerar inte så och det genererar mer problem för PostNord på sikt då det är svårt att få tag i bästa möjliga begåvning för riktigt dåliga villkor och lön.AndersMalmgren skrev:De kan ju tex lösa det genom sparka hela bunten.
Strejker är såklart force majeure för en arbetsgivare som inte kan upprätthålla sin del av kontraktet pga deras mongon tilll anställda strejkar. Det är inte samma sak som att Postnord låter sina bolsjeviker till anställda blockerar en enskild näringsidkare. Det borde fan du förstår Birgit. För du är ju inte sosse säger du. Men i allt du säger konstant så är du sosse.
Det är mycket rimligare att kunderna som drabbas får anlita en ny speditör tills PostNord kan leverera igen. En annan lösning skulle vara att kunderna som inte kan få leverans kan hämta sina skyltar själva, alltså att Tesla anlitar speditören. Ett annat alternativ skulle vara att Tesla tillåts posta skyltarna till slutkunden som skall ha bilen och att de tar med skyltarna vid leverans av bilen men det är kanske mer långsökt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 426 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 426 inlägg
Om avtalet innehåller en klausul om force majeure, alltså att avtalet inte behöver följas pga. övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser osv., så är det inte ett avtalsbrott när en sån händelse gör att avtalet inte kan fullföljas. En blockad eller annan stridsåtgärd är just en en oväntad och oförutsägbar händelse.F fsn skrev:
Wikipedia skriver lite mer om du behöver det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure
Gäller t.ex. när flygbolag inte kan flyga pga. av stridsåtgärder. Det är inte ett avtalsbrott mot de som har köpt flygbiljetter och flygbolaget behöver inte försöka lösa transportproblemet på något annat sätt (sen kanske de gör det pga. goodwill men det är en annan sak).
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Hela bunten som sysslar med blockad. Mao inte de normalbegåvade och uppåt.F fsn skrev:Nej, det är orimligt att sparka hela bunten. Det fungerar inte så och det genererar mer problem för PostNord på sikt då det är svårt att få tag i bästa möjliga begåvning för riktigt dåliga villkor och lön.
Det är mycket rimligare att kunderna som drabbas får anlita en ny speditör tills PostNord kan leverera igen. En annan lösning skulle vara att kunderna som inte kan få leverans kan hämta sina skyltar själva, alltså att Tesla anlitar speditören. Ett annat alternativ skulle vara att Tesla tillåts posta skyltarna till slutkunden som skall ha bilen och att de tar med skyltarna vid leverans av bilen men det är kanske mer långsökt.
Ja, säkerligen har de rätt att vända sig till annan leverantör om PostNord inte uppfyller sin del av avtalet. Så de väljer aktivt att inte försöka leta efter lösningar för att uppfylla sitt myndighetsuppdrag, alternativt gör de det i det tysta.N Niq skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Om Postnord inte kan uppfylla sitt avtal med Transportstyrelsen, ska Transportstyrelsen naturligtvis vara i sin fulla tätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan och vända sig till en leverantör som kan uppfylla tjänsten som är upphandlad.N Niq skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 426 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 426 inlägg
Om du inte har noterat det så har jag inte skrivit något om mina åsikter utan om vad som gäller juridiskt i detta fall. Och som sagt force majeure inkluderar normalt t.ex. strejker i länder med demokratiska styrelseskick.AndersMalmgren skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Jag funderar på om du verkligen inte fattar nåt eller om det är floskeltävling och VM i att göra allt för att inte fatta? Jag pratar om kunden och vad kunden gör. Inte vad ”flygbolaget”, alltså PostNord gör.BirgitS skrev:Om avtalet innehåller en klausul om force majeure, alltså att avtalet inte behöver följas pga. övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser osv., så är det inte ett avtalsbrott när en sån händelse gör att avtalet inte kan fullföljas. En blockad eller annan stridsåtgärd är just en en oväntad och oförutsägbar händelse.
Wikipedia skriver lite mer om du behöver det: [länk]
Gäller t.ex. när flygbolag inte kan flyga pga. av stridsåtgärder. Det är inte ett avtalsbrott mot de som har köpt flygbiljetter och flygbolaget behöver inte försöka lösa transportproblemet på något annat sätt (sen kanske de gör det pga. goodwill men det är en annan sak).
vi tar ditt flygbolagsexempel bara för att du skall begripa. Flygbolaget flyger inte för det är nån form av stridsåtgärd. Tror du då att det är ok att kunden i det fallet löser sitt transportproblem genom att gå, ta tåget, hyra en bil, lifta eller köpa en flygbiljett med ett annat bolag eller måste kunden sitta och vänta på att flygbolaget behagar flyga igen?
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg