F fsn skrev:
Vadå inte bryter mot avtalet? Förstår du inte vad jag skriver? Det är myndigheten (är det Transportstyrelsen?) som inte löser sitt uppdrag och levererar skyltar utan uttalar sig att dom inte väljer sida i konflikten men väljer att helga avtalet med PostNord och inte söka en lösning. i bästa fall är dom bara extremt obegåvade och sitter på sina händer, så som det ofta ser ut med missgynsamma och underpresterande medelklasshjältar på myndigheter men troligtvis är det nån jävla sosse till gate keeper som i allra högsta grad har valt sida i konflikten.
Om transportstyrelsen har tecknat avtal att postnord ska vara ensamma leverantörer så bryter ju transportstyrelsen mot avtalet.
Det finns troligen i avtalet under vilka omständigheter dom får bryta eller säga upp det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Han förstår inte bättre. Det är lite synd.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Taxi är knappast en samhällsviktig funktion
Här där jag bor är taxi den enda kollektivtrafik som finns, det heter närtrafik.

Anropsstyrd trafik
Turen körs med taxi och beställs på tel: 0771-77 44 99, minst två timmar i förväg.
Ska du resa tidigt på morgonen behöver du beställa dagen innan.
För grupper 5-9 personer ska beställning göras minst fem arbetsdagar i förväg..


Så här dåligt fungerar det i stora delar av landet, och det här är inte i obygden utan 25 minuter med bil till Ystad, 35 minuter till Malmö, Trelleborg eller Lund, en timme till Köpenhamn.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan ju tex lösa det genom sparka hela bunten.

Strejker är såklart force majeure för en arbetsgivare som inte kan upprätthålla sin del av kontraktet pga deras mongon tilll anställda strejkar. Det är inte samma sak som att Postnord låter sina bolsjeviker till anställda blockerar en enskild näringsidkare. Det borde fan du förstår Birgit. För du är ju inte sosse säger du. Men i allt du säger konstant så är du sosse.
Nej, det är orimligt att sparka hela bunten. Det fungerar inte så och det genererar mer problem för PostNord på sikt då det är svårt att få tag i bästa möjliga begåvning för riktigt dåliga villkor och lön.

Det är mycket rimligare att kunderna som drabbas får anlita en ny speditör tills PostNord kan leverera igen. En annan lösning skulle vara att kunderna som inte kan få leverans kan hämta sina skyltar själva, alltså att Tesla anlitar speditören. Ett annat alternativ skulle vara att Tesla tillåts posta skyltarna till slutkunden som skall ha bilen och att de tar med skyltarna vid leverans av bilen men det är kanske mer långsökt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Vadå inte bryter mot avtalet?
Om avtalet innehåller en klausul om force majeure, alltså att avtalet inte behöver följas pga. övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser osv., så är det inte ett avtalsbrott när en sån händelse gör att avtalet inte kan fullföljas. En blockad eller annan stridsåtgärd är just en en oväntad och oförutsägbar händelse.

Wikipedia skriver lite mer om du behöver det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure

Gäller t.ex. när flygbolag inte kan flyga pga. av stridsåtgärder. Det är inte ett avtalsbrott mot de som har köpt flygbiljetter och flygbolaget behöver inte försöka lösa transportproblemet på något annat sätt (sen kanske de gör det pga. goodwill men det är en annan sak).
 
F fsn skrev:
Nej, det är orimligt att sparka hela bunten. Det fungerar inte så och det genererar mer problem för PostNord på sikt då det är svårt att få tag i bästa möjliga begåvning för riktigt dåliga villkor och lön.

Det är mycket rimligare att kunderna som drabbas får anlita en ny speditör tills PostNord kan leverera igen. En annan lösning skulle vara att kunderna som inte kan få leverans kan hämta sina skyltar själva, alltså att Tesla anlitar speditören. Ett annat alternativ skulle vara att Tesla tillåts posta skyltarna till slutkunden som skall ha bilen och att de tar med skyltarna vid leverans av bilen men det är kanske mer långsökt.
Hela bunten som sysslar med blockad. Mao inte de normalbegåvade och uppåt.
 
N Niq skrev:
Om transportstyrelsen har tecknat avtal att postnord ska vara ensamma leverantörer så bryter ju transportstyrelsen mot avtalet.
Det finns troligen i avtalet under vilka omständigheter dom får bryta eller säga upp det.
Ja, säkerligen har de rätt att vända sig till annan leverantör om PostNord inte uppfyller sin del av avtalet. Så de väljer aktivt att inte försöka leta efter lösningar för att uppfylla sitt myndighetsuppdrag, alternativt gör de det i det tysta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hela bunten som sysslar med blockad. Mao inte de normalbegåvade och uppåt.
Det är inte förenligt med svensk lagstiftning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inte förenligt med svensk lagstiftning.
Nej det är väl lite det som är problemet. Sätt dem på andra uppgifter där de inte kan blockera. Problemet är att Postnord är en del av socialdemokratin
 
P
N Niq skrev:
Om transportstyrelsen har tecknat avtal att postnord ska vara ensamma leverantörer så bryter ju transportstyrelsen mot avtalet.
Det finns troligen i avtalet under vilka omständigheter dom får bryta eller säga upp det.
Om Postnord inte kan uppfylla sitt avtal med Transportstyrelsen, ska Transportstyrelsen naturligtvis vara i sin fulla tätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan och vända sig till en leverantör som kan uppfylla tjänsten som är upphandlad.
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det borde fan du förstå Birgit. För du är ju inte sosse säger du. Men i allt du säger konstant så är du sosse.
Om du inte har noterat det så har jag inte skrivit något om mina åsikter utan om vad som gäller juridiskt i detta fall. Och som sagt force majeure inkluderar normalt t.ex. strejker i länder med demokratiska styrelseskick.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Om Postnord inte kan uppfylla sitt avtal med Transportstyrelsen, ska Transportstyrelsen naturligtvis vara i sin fulla tätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan och vända sig till en leverantör som kan uppfylla tjänsten som är upphandlad.
Det beror på vad dom avtalat
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Om avtalet innehåller en klausul om force majeure, alltså att avtalet inte behöver följas pga. övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser osv., så är det inte ett avtalsbrott när en sån händelse gör att avtalet inte kan fullföljas. En blockad eller annan stridsåtgärd är just en en oväntad och oförutsägbar händelse.

Wikipedia skriver lite mer om du behöver det: [länk]

Gäller t.ex. när flygbolag inte kan flyga pga. av stridsåtgärder. Det är inte ett avtalsbrott mot de som har köpt flygbiljetter och flygbolaget behöver inte försöka lösa transportproblemet på något annat sätt (sen kanske de gör det pga. goodwill men det är en annan sak).
Jag funderar på om du verkligen inte fattar nåt eller om det är floskeltävling och VM i att göra allt för att inte fatta? Jag pratar om kunden och vad kunden gör. Inte vad ”flygbolaget”, alltså PostNord gör.

vi tar ditt flygbolagsexempel bara för att du skall begripa. Flygbolaget flyger inte för det är nån form av stridsåtgärd. Tror du då att det är ok att kunden i det fallet löser sitt transportproblem genom att gå, ta tåget, hyra en bil, lifta eller köpa en flygbiljett med ett annat bolag eller måste kunden sitta och vänta på att flygbolaget behagar flyga igen?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore ett brott.
Går ju lösa genom att omplacera dem till uppgifter som inte stör. Men då Postnord är gamla Posten AB ägt av staten så är det ju socialdemokraterna som i praktiken styr postnord
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Går ju lösa genom att omplacera dem till uppgifter som inte stör
Det är naivt att tro att större bolag har de resurserna, en organisation tål inte sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.