P Peter787 skrev:
Det enklaste vore om staten klassar blockaden på Postnord som samhällsfarlig, precis som brukar ske om sjukvårdsanställda vill strejka i någon större omfattning.
Är väl knappast jämförbart att sjukvårdsanställda strejkar i stor omfattning och att Tesla inte får post eller reg skyltar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
F
G goerana skrev:
Hej vad har du för bevis för ditt " påstående" eller är det typ fylle snac
k ???
Jag genererar inte fyllesnack kl 15:30

Exakt vad är mitt påstående och vad skulle vara snac
K???

Jag tycker det framgår rätt klart så exakt vad är din fråg
a???

Redigerat:
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Jag tror att en del av problemet att dom inte bara kan säga upp avtalet direkt är att postnord till största delen sköter avtalet för det är väl bara till Tesla som man inte levererar? Även om 10% av försändelserna skulle gå till Tesla så sköter man avtalet till 90%. Troligen har dom också en viss tid på sig att lösa problem innan avtalet kan sägas upp. Vad för lagar o regler som gäller i sådana här fall vet jag inte.
Jag är helt säker på att du överskattar det. Trafikverkets samlade kommunikation till Tesla är rimligtvis en bråkdel av en %. Men oavsett, det är en myndighet och att dom bara slutar skicka till en kommersiell aktör som ligger i konflikt med ett fackförbund är rena jävla central-Afrika fasoner. Sånt får inte förekomma i västeuropa.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Är väl knappast jämförbart att sjukvårdsanställda strejkar i stor omfattning och att Tesla inte får post eller reg skyltar.
Postleverans kan nog anses vara en grundläggande funktion i ett samhälle. Om ett företag inte får post från t.ex. skatteverket eller bolagsverket kan det riskera likvidation p.g.a. uteblivet svar på skickade brev.
Det ska inte ett fackförbund styra över.

• Gilla
Jonobe och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En favorit i repris: [länk]
Och?
Det var fsn som påstod att det var gamla råsossar som är nöjda med att bidra till kollektivavtal. Inte jag.

BirgitS
P Peter787 skrev:
Postleverans kan nog anses vara en grundläggande funktion i ett samhälle. Om ett företag inte får post från t.ex. skatteverket eller bolagsverket kan det riskera likvidation p.g.a. uteblivet svar på skickade brev.
Det ska inte ett fackförbund styra över.
Har du aldrig hört talas om digitala brev?
Företag har normalt digital kommunikation med Skatteverket och Bolagsverket.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om digitala brev?
Företag har normalt digital kommunikation med Skatteverket och Bolagsverket.
Mitt företag (AB) får den mesta kommunikationen från skatteverket (momsdeklaration och inkomstdeklaration) som pappersbrev.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Mitt företag (AB) får den mesta kommunikationen från skatteverket (momsdeklaration och inkomstdeklaration) som pappersbrev.
Här är det tvärtom.

När myndighetspost går via postnord så sysslar de i förlängningen med myndighetsutövning. Och de är fortfarande statligt ägda även om det är i bolagsform. Så åter igen man kan inte låtsas att kollektivavtal är frivilligt om man kan drabbas av sådana här konsekvenser om man avstår.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Här är det tvärtom.
För att du antingen använder en redovisningsbyrå eller använder ett digitalt redovisningsprogram som kan föra över filer direkt till skatteverket, jag gör ingendera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Och?
Det var fsn som påstod att det var gamla råsossar som är nöjda med att bidra till kollektivavtal. Inte jag.
Ja, det verkar ju fö som att jag har rätt.

BirgitS
F fsn skrev:
Ja, det verkar ju fö som att jag har rätt.
På vilket sätt tolkade du JanneJanne123:s inlägg för att få fram det resultatet?

BirgitS BirgitS skrev:
Här är det tvärtom.
Slutskattebeskedet kan du omöjligen få digitalt för det har jag ringt och frågat efter och det går inte.

Jag tror inte du ens driver företag det är för borgligt

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag är helt säker på att du överskattar det. Trafikverkets samlade kommunikation till Tesla är rimligtvis en bråkdel av en %. Men oavsett, det är en myndighet och att dom bara slutar skicka till en kommersiell aktör som ligger i konflikt med ett fackförbund är rena jävla central-Afrika fasoner. Sånt får inte förekomma i västeuropa.
Ja jag drog till med ett väldigt stor siffra. Men det är väl postnord som inte leverar och inte trafikverket som slutat skicka.

Jag tycker postnord gör fel men med tanke på ingånga avtal tror jag inte det är så lätt för Trafikverket att bara säga upp avtalet när det uppfylls till större delen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.