BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Finns det inte undantag i rätten att strejka när det handlar om samhällsviktiga funktioner? Tänker att post är en sådan.
Får nog vara något viktigare än registreringsskyltar. Stora delar av polis, räddningstjänst och vård kan väl inte strejka pga. den regeln men där någonstans går väl gränsen.
https://arbetet.se/2022/05/04/far-alla-strejka/
– Främst inom vården gäller regler om skyddsarbete. Det betyder att vissa arbetsuppgifter måste utföras för att det inte ska skada människor eller egendom. Men det innebär inte ett förbud för alla anställda, det kan räcka med att några arbetar och upprätthåller en miniminivå. En strejk får heller inte störa viktiga samhällsfunktioner eller medföra bestående ohälsa eller fara för människors liv.
https://ka.se/2019/11/11/nar-far-man-strejka/

BirgitS BirgitS skrev:
Får nog vara något viktigare än registreringsskyltar. Stora delar av polis, räddningstjänst och vård kan väl inte strejka pga. den regeln men där någonstans går väl gränsen.
[länk]

[länk]
Så post tycker du inte är en viktigt samhällsfunktion?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Finns det inte undantag i rätten att strejka när det handlar om samhällsviktiga funktioner? Tänker att post är en sådan.
Det finns det väl. Vet inte om posten är en sådan sen avreglering. Jag är tveksam till just skyltarna som har ett avtal med PostNord dom inte FÅR bryta, men det är helt ok att PostNord inte delar ut skyltarna till Tesla. Vem bryter avtal först där?

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så post tycker du inte är en viktigt samhällsfunktion?
Anser du att det är lika viktigt att dela ut post som att rädda livet på folk?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att det är lika viktigt att dela ut post som att rädda livet på folk?
Jag ser inget riktig rangordning, all samhällsviktig funktion borde inte få avbrytas av blockadidioter

All blockad borde vara olagligt, speciellt i detta fallet när enbart 10 procent av bolagets anställda är medlemmar i fack

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag ser inget riktig rangordning, all samhällsviktig funktion borde inte få avbrytas av blockadidioter
Konstigt att tycka att det inte är viktigare att rädda liv än att dela ut post.

Står det ens samhällsviktig funktion i några regler någonstans?
Styrman_jansson visste ju inte om det finns. Gör du?

BirgitS
J Jogöwa skrev:
[länk]

Skulle vilja påstå att transport är samhällsviktigt..
Den sidan handlar ju inte om vilka som inte får strejka.

BirgitS BirgitS skrev:
Den sidan handlar ju inte om vilka som inte får strejka.
Handlar ju om samhällsviktiga verksamheter, och om registreringsskyltar inte delas ut påverkas ju i hög grad samhällsviktiga verksamheter.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]

[länk]
Så det är ren jävla tur att Tesla inte levererar snutbilar och ambulanser då.

Skit i samhällsviktiga, tycker du svenska myndigheter skall lägga sig i konflikten på ett så uppenbart sätt?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Står det ens samhällsviktig funktion i några regler någonstans?
Styrman_jansson visste ju inte om det finns. Gör du?
Jag är ju för att vissa liv ska vara mer värt än andra. Men i detta fallet tycker jag att ingen samhällsviktig funktion borde få blockeras. Allså ingen inbördes ordning.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Skit i samhällsviktiga, tycker du svenska myndigheter skall lägga sig i konflikten på ett så uppenbart sätt?
Det är väl inte någon myndighet som lagt sig i utan ett fackförbund.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
Jag är ju för att vissa liv ska vara mer värt än andra. Men i detta fallet tycker jag att ingen samhällsviktig funktion borde få blockeras. Allså ingen inbördes ordning.
Jo, men vad just du tycker spelar ju ingen roll utan vad det står i regler (lagar, förordningar, avtal etc.) om vad som gäller.

BirgitS BirgitS skrev:
I denna tråd känner jag verkligen inte igen din debatteknik….

Personligen anser jag i alla fall att det är helt orimligt att det kan vara tillåtet att postutdelningen ska påverkas av strejk. En fungerande postdistribution är ofta förutsatt i vår lagstiftning och att rubba den kan definitivt få mycket allvarliga konsekvenser.

• Gilla
frause och 7 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Handlar ju om samhällsviktiga verksamheter, och om registreringsskyltar inte delas ut påverkas ju i hög grad samhällsviktiga verksamheter.
Jag tycker det är fel att dom inte delar ut post men att inte dela ut registreringsskyltar till personbilar påverkar inte samhällsviktiga funktioner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.