O
MaxHugo
J Jogöwa skrev:
För alla som är för kollektivavtal;
Ska alla arbetsgivare vara anslutna till ett kollektivavtal eller är det bara vissa? Vilka då i så fall?
Behandlar arbetsgivaren sina anställda rättvist, så behövs det inte kollektivavtal. Det är oftast större företag som är i behov av kollektivavtal pga det underlättar förhandlingar.

IF Metalls kollektivavtal ger en anställd ca 115 000kr per år. Så erbjuder ett företag en löneökning på 6000kr för att inte ha kollektivavtal, så kan man miste om 4000kr månaden.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Behandlar arbetsgivaren sina anställda rättvist, så behövs det inte kollektivavtal. Det är oftast större företag som är i behov av kollektivavtal pga det underlättar förhandlingar.

IF Metalls kollektivavtal ger en anställd ca 115 000kr per år. Så erbjuder ett företag en löneökning på 6000kr för att inte ha kollektivavtal, så kan man miste om 4000kr månaden.
Så om Tesla behandlar sina anställda rättvist är kollektivavtal överflödigt?

Jag förstår inte lönedelen.. menar du att IF Metalls kollektivavtal ger en ökning på 9,5tkr i månaden?

MaxHugo
J Jogöwa skrev:
Så om Tesla behandlar sina anställda rättvist är kollektivavtal överflödigt?

Jag förstår inte lönedelen.. menar du att IF Metalls kollektivavtal ger en ökning på 9,5tkr i månaden?
Kollektivavtal täcker något som Tesla förmodligen inte vill ge dom anställda. Skulle gissa så är det lagen om anställningsskydd.

Yes. 9500kr som företag inte är skyldig att betala ut tex som övertidsersättning

MaxHugo MaxHugo skrev:
Kollektivavtal täcker något som Tesla förmodligen inte vill ge dom anställda. Skulle gissa så är det lagen om anställningsskydd.
LAS är just en lag som gäller alla, ingen avtalad uppgörelse.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:

Yes. 9500kr som företag inte är skyldig att betala ut tex som övertidsersättning
LAS är en lag som Tesla måste följa, oavsett med eller utan kollektivavtal.

Och det känns mindre troligt att ett kollektivavtal skulle leda till en månatlig ökning av lönen med 9,5tkr för alla arbetstagare varje år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
J Jogöwa skrev:
LAS är en lag som Tesla måste följa, oavsett med eller utan kollektivavtal.

Och det känns mindre troligt att ett kollektivavtal skulle leda till en månatlig ökning av lönen med 9,5tkr för alla arbetstagare varje år.
Tänkte fel om LAS. Det jag ville sagt var själva processen vid uppsägning. Blir en helt annan process när man har facket inkopplat vid en uppsägning.

Exemplet jag tog gäller för en metall arbetare. Bara arbetstidsförkortningen som man får via kollektivavtalet är värt 30000kr per år.

S
MaxHugo MaxHugo skrev:
Tänkte fel om LAS. Det jag ville sagt var själva processen vid uppsägning. Blir en helt annan process när man har facket inkopplat vid en uppsägning.

Exemplet jag tog gäller för en metall arbetare. Bara arbetstidsförkortningen som man får via kollektivavtalet är värt 30000kr per år.
Det är nog där skon klämmer för Tesla verkar ha arbetstidsförlängning i och med kravet på obetald övertid och inte möjlighet att vara ledig enstaka timmar.
Musk får väl uppfinna en servicerobot så att de slipper ha anställda mekaniker. En robot kanske hinner med servicen på de få kravställda minuterna arbetet får ta i tid.

MaxHugo MaxHugo skrev:

Vid uppsägning är det ju vanligt förekommande att just där det finns kollektivavtal så förhandlas t.ex. turordningsreglerna bort vilket jag egentligen tycker är märkligt. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad som gäller oavsett kollektivavtal eller inte vilket är synd

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vid uppsägning är det ju vanligt förekommande att just där det finns kollektivavtal så förhandlas t.ex. turordningsreglerna bort vilket jag egentligen tycker är märkligt. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad som gäller oavsett kollektivavtal eller inte vilket är synd
Har du nån erfarenhet av det? För jag skulle säga att det känns som att det är högst ovanligt. Enda gången jag hört talas om det var på ett konsultbolag där Volvo kickade ut det bolaget och i princip friställde 50 konsulter över dagen, men inte ens där lyckades dom ta med sig det fullt ut. Har aldrig sett det hända på ”riktiga” företag.

MaxHugo MaxHugo skrev:

Om den anställda har högre lön och inte arbetstidsförkortning jämnar det ut sig va?

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:

Har inga personliga erfarenhet av det, så kan inte uttala mig. Men det kanske du har och om din erfarenhet att bli uppsagd av ett företag med kollektivavtal var bättre än när du blev uppsagd av ett företag utan kollektivavtal så förstår jag ditt uttalande.

Gällande lön; de anställda har ju ingått anställningsavtal och jag förstår det som att många får bättre ersättning hos Tesla än hos andra men du kanske har hört annorlunda? Tror inte de skulle jobba där, och jobba kvar, om det var så kass ersättning..

possum77 possum77 skrev:
Innan alla kastar skit över Elon Musk borde VW-ägare ta sig en funderare över vem som grundade det företaget…
Ivan Hirst? Eller tänker du på föregångaren KDF Wagen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivan_Hirst

• Gilla
fsn
  • Laddar…
F
Giuseppe916 Giuseppe916 skrev:
Ivan Hirst? Eller tänker du på föregångaren KDF Wagen?
[länk]
Det där har ifrågasatts tidigare utan framgång. Den som ligger bakom folkabubblan och som skall ses som grundare är Ferdinand Porsche och vad skulle vara så anmärkningsvärt med det?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MaxHugo
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om den anställda har högre lön och inte arbetstidsförkortning jämnar det ut sig va?
Cirkeldiagram visar kollektivavtalets värde på löner och ersättningar, totalt 123 306 kronor per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta ingår i IF metalls avtal.
J Jogöwa skrev:
Har inga personliga erfarenhet av det, så kan inte uttala mig. Men det kanske du har och om din erfarenhet att bli uppsagd av ett företag med kollektivavtal var bättre än när du blev uppsagd av ett företag utan kollektivavtal så förstår jag ditt uttalande.

Gällande lön; de anställda har ju ingått anställningsavtal och jag förstår det som att många får bättre ersättning hos Tesla än hos andra men du kanske har hört annorlunda? Tror inte de skulle jobba där, och jobba kvar, om det var så kass ersättning..
Har erfarenhet gällande processen. Har man kollektivavtal, så kommer det blir en förhandling med facket vid en uppsägning och det ska vara giltiga skäl.
Klar man kan bestrida företaget på egenhand, men det är nog rätt krävande

Läste av en "anonym anställd" att alla på Tesla måste skriva under Non disclosure agreement. Så dom får inte prata öppet om deras avtal, men om det är sant eller inte vet jag ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.