623 855 läst · 13 945 svar
624k läst
13,9k svar
Tesla och kollektivavtal
Inte svar på min fråga och Teslas mekaniker har helt andra arbetstider än ditt exempelMaxHugo skrev:[bild]
Detta ingår i IF metalls avtal.
Har erfarenhet gällande processen. Har man kollektivavtal, så kommer det blir en förhandling med facket vid en uppsägning och det ska vara giltiga skäl.
Klar man kan bestrida företaget på egenhand, men det är nog rätt krävande
Läste av en "anonym anställd" att alla på Tesla måste skriva under Non disclosure agreement. Så dom får inte prata öppet om deras avtal, men om det är sant eller inte vet jag ej.
S
sinuslinus![Premium Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 274 inlägg
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 274 inlägg
Ja, vid förhandlingen om införandet av arbetstidsförkortning i kollektivavtalen så försakades en del av löneförhöjningarna. Men man välja att få arbetstidsförkortningen som lön eller pensionavsättning också och utnyttjar man inte alla timmar (i mitt avtal är det 62 timmar tror jag) så blir de utbetalda som lön året efter.Jonatan79 skrev:
Dagens arbete har skrivit om att Tesla inte tillåter kompledigt för att tex gå på läkarbesök utan man måste ta semesterledigt en heldag för sånt.
De flesta med dräglig lön har tidsbrist och inte pengabrist i dagens samhälle.
Låter som en av många löjliga orsaker för att ge facket en anledning att ”kriga” mot världens rikaste man. Många anställda väljer nog högre lön iställlet och det är väl bra om individen kan välja själva?S sinuslinus skrev:Ja, vid förhandlingen om införandet av arbetstidsförkortning i kollektivavtalen så försakades en del av löneförhöjningarna. Men man välja att få arbetstidsförkortningen som lön eller pensionavsättning också och utnyttjar man inte alla timmar (i mitt avtal är det 62 timmar tror jag) så blir de utbetalda som lön året efter.
Dagens arbete har skrivit om att Tesla inte tillåter kompledigt för att tex gå på läkarbesök utan man måste ta semesterledigt en heldag för sånt.
S
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 274 inlägg
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 274 inlägg
Ja, då kryssar man i rutan ”utbetald som lön” om man inte vill ha någon arbetstidsförkortning.Jonatan79 skrev:
Jobbade på ett företag med kollektivavtal tidigare där man inte heller fick utnyttja komp för läkarbesök utan obetald tid(eller sjuk). Heja kollektivavtal!S sinuslinus skrev:Ja, vid förhandlingen om införandet av arbetstidsförkortning i kollektivavtalen så försakades en del av löneförhöjningarna. Men man välja att få arbetstidsförkortningen som lön eller pensionavsättning också och utnyttjar man inte alla timmar (i mitt avtal är det 62 timmar tror jag) så blir de utbetalda som lön året efter.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 844 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 844 inlägg
Har till att börja med aldrig sett en Teslaverkstad med verksamhet på en helgdag, det gäller i princip alla andra märkesverkstäder också.MaxHugo skrev:[bild]
Detta ingår i IF metalls avtal.
Har erfarenhet gällande processen. Har man kollektivavtal, så kommer det blir en förhandling med facket vid en uppsägning och det ska vara giltiga skäl.
Klar man kan bestrida företaget på egenhand, men det är nog rätt krävande
Läste av en "anonym anställd" att alla på Tesla måste skriva under Non disclosure agreement. Så dom får inte prata öppet om deras avtal, men om det är sant eller inte vet jag ej.
Och har du nån aning om vad Tesla betalar, dom kompenserar kanske med råge för Metalls färgglada propagandabild du använder dig av?
Det finns inget i ett kollektivavtal som skulle hindra ett företag att ha ett NDA med de anställda om dom nu av nån anledning skulle ha det intresset och tycka det var värt det.
Även om man inte har kollektivavtal så har man som fackligt ansluten samma rättigheter till hjälp av facket, varför skulle man annars betala sin avgift?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 302 inlägg
Min tidigare arbetsgivare gjorde en sån rensning senast vid covid utbrottet då många fick gå. Konsultbolag så de "svårsålda" ville man göra sig av med i första hand. Men även där fick man göra sig av med några man ville behålla för de hade kortare anställningstid.F fsn skrev:Har du nån erfarenhet av det? För jag skulle säga att det känns som att det är högst ovanligt. Enda gången jag hört talas om det var på ett konsultbolag där Volvo kickade ut det bolaget och i princip friställde 50 konsulter över dagen, men inte ens där lyckades dom ta med sig det fullt ut. Har aldrig sett det hända på ”riktiga” företag.
Tror dom fick till några extra som man kunde "peta" men jag har inte sett några säkra siffror så min uppfattning kan vara fel
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 844 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 844 inlägg
Ja, tror det är vanligare på konsultbolag faktiskt, oavsett kollektivavtal eller inte. Min känsla är att det samtidigt kommer med frikostigare ekonomisk ersättning är vanlig turordning enligt LAS.Johannes Carlsson skrev:
Min tidigare arbetsgivare gjorde en sån rensning senast vid covid utbrottet då många fick gå. Konsultbolag så de "svårsålda" ville man göra sig av med i första hand. Men även där fick man göra sig av med några man ville behålla för de hade kortare anställningstid.
Tror dom fick till några extra som man kunde "peta" men jag har inte sett några säkra siffror så min uppfattning kan vara fel
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 302 inlägg
Det är ju också lättare att hävda att arbetsbristen är mer personlig vid avsaknad av kritisk kompetens för vissa uppdragF fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 844 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 844 inlägg
Ja, det ät lättare mätbart på ett konsultbolag men samma regler gäller för LAS där med. Sätt en osäljbar konsult på utbildning i 3-6 månader så kan dom göra ett uppdrag nån annan med kortare anställningstid sitter på… teoretiskt.Johannes Carlsson skrev:
Nu vet vi att det inte fungerar så, därför så tror jag att det erbjöds tex dubbel eller förlängd uppsägningstid, gå hem på dagen och får du ett nytt jobb så blir det dubbel lön i några månader. Så brukar det se ut.
Renoverare
· Stockholm
· 18 528 inlägg
Titta jag och Nille är av samma åsikt.O och en till skrev:
Jag är väldigt oengagerad i denna fråga egentligen men det här med posten tycker jag skaver väldigt.
Har jag förstått rätt att de varken får post utdelad eller möjlighet att hämta upp post?
Är ju helt orimligt att de har hand om myndighetspost och sen kan välja att inte dela ut den. Då kan man ju inte låtsas om att "kollektivavtal är frivilligt" längre.
Har jag förstått rätt att de varken får post utdelad eller möjlighet att hämta upp post?
Är ju helt orimligt att de har hand om myndighetspost och sen kan välja att inte dela ut den. Då kan man ju inte låtsas om att "kollektivavtal är frivilligt" längre.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 844 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 844 inlägg
Nä, det håller jag med om. Vägrar dela ut nummerskyltar till bilarna, det är alltså i princip svenska myndigheter som lägger sig i, om än passivt. Det hade varit välkommet med en anmälan till nån konkurrensmyndighet eller till EU-domstolen och låta dom granska det.V VLJ skrev:Jag är väldigt oengagerad i denna fråga egentligen men det här med posten tycker jag skaver väldigt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Finns det inte undantag i rätten att strejka när det handlar om samhällsviktiga funktioner? Tänker att post är en sådan.F fsn skrev: