Hej
Upplever att vi har dåligt tryck i våran takdusch från Tapwell. Jag har efter kontakt med deras support fått rådet att ta bort flödesbegränsaren, problemet är bara att den verkar sitta som berget och jag vågar inte riktigt använda mer kraft än vad jag redan prövat.
Ovanifrån ser det ut såhär:
På andra sidan, det som normalt döljs helt inuti själva taksilen ser ut såhär:
Som jag förstår det så är flödesbegränsaren denna mässingsring. Men som ni kan se är det en mycket bredare bricka på insidan. Jag har försökt skruva den med en 12mm insex nyckel som inte passar helt (ska väl vara halv-tum eller nåt egentligen) men den rör sig inte alls.
Nån som har nåt tips? Överväger annars att borra upp den bara men det sitter också en liten skruv i mitten där som jag antar fungerar för att hålla ihop över och undersida på taksilen. Den skruven skulle ju inte gå att skruva tillbaka om man borrar.
/ Fredrik
Upplever att vi har dåligt tryck i våran takdusch från Tapwell. Jag har efter kontakt med deras support fått rådet att ta bort flödesbegränsaren, problemet är bara att den verkar sitta som berget och jag vågar inte riktigt använda mer kraft än vad jag redan prövat.
Ovanifrån ser det ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan, det som normalt döljs helt inuti själva taksilen ser ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstår det så är flödesbegränsaren denna mässingsring. Men som ni kan se är det en mycket bredare bricka på insidan. Jag har försökt skruva den med en 12mm insex nyckel som inte passar helt (ska väl vara halv-tum eller nåt egentligen) men den rör sig inte alls.
Nån som har nåt tips? Överväger annars att borra upp den bara men det sitter också en liten skruv i mitten där som jag antar fungerar för att hålla ihop över och undersida på taksilen. Den skruven skulle ju inte gå att skruva tillbaka om man borrar.
/ Fredrik
Det slutade med att jag vidgade dom befintliga hålen med 3mm borr. Har gjort lite tester på flödet genom att mäta hur lång tid det tar att fylla upp en 10l hink. Utan taksilen på alls tog det 45 sekunder att fylla hinken. Med borrade taksilen fylldes 9l i hinken på 45 sekunder. Tyvärr har jag inget jämförelsvärde från innan borrningen men om flödet nu är 90% skulle jag uppskatta att det från början var runt 50% kanske.
Klicka här för att svara