tdacke skrev:
Tempen på laddomaten och pannan ca 93 grader och DÅ öppnar den termiska temperaturbegränsaren och släpper ut vatten!!! Jag tar och slår på slavtankarna och då tar den några secunder och tempen sjunker till den nivå att termiska begränsaren stänger till...

Jag hade 1 bar vatten tryck vid tillfället och jag har för mig att vatten kokar först vid ca 115 grader vid 1 bars tryck.

Ska verkligen termiska begränsaren öppna så tidigt?

Om det ska bete sig så så kommer jag aldrig att kunna ladda huvutanken mer just ca 80 grader och det känns märkligt?

Mvh
Acke
Ja det är nog SYR ventilen du menar öppnar,den går in o kyler med kall vatten om pannan kommer upp imot 95c.Ska du kunna ladda upp ackarna i högre temp så får du dra ut givarn till ventilen,den brukar sitta instucken i ett dykrör på stigarn från panna.:)

Det underlättar med en bild....:)

• klöver knekt 109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej knekten

Det stämmer att ventilen ser ut något så där men inte riktigt, min har dubbla vatten anslutningar. Precis som du säger så finns kallvattnet på ena sidan och pannvattnet på andra sidan.

Men är det normalt att att det inte går att ladda huvudtanken till samma temp som slavtankarna?

Mvh
Acke

Ja har ingen större erfarenhet utav flera ihopkopplade acktankar,är nöjd med en.Men om du ritar upp en skiss på hur dina tankar är sammankopplade från pannan,så är det lättare o få hjälp.:)

Knekten:

Har varit på semester men ska rita upp eller ta lite bättre bilder.

Allmänt så något som jag tycker är lite konstigt att det pratas om
framledningstemperatur och returtempen men jag har lagt märke till
att jag kan ha en framtemp på ca 25 grader och ca 22 tillbaka vilket inte
jag anser är mycket direkt. Jag tar på shuntensventil som går till elemnten
men den är inte direkt varm så så 25 grader kan stämma.

Men i huset så känns elemnten betydligt varmare!
Hur kommer det sig?

Jag har också dragit ut känselkroppen till baktill på pannan för att minska risken
för kokning och det har funkat bra, nu kan jag gå upp i temp på pannan till
100 grader innan den öppnar försiktigt och det gör att huvudtanken går att ladda
96-90-85 grader jäntemot innan som var 80-80-75 grader....

Vet ej hur man räknar ut hur mycket nyvunnen effekt man har lyckats med men nu ligger varjefall alla tankar på ca 95 grader vilket är helt klart bättre än innan.

Mvh
Acke

tdacke skrev:
Knekten:

Jag har också dragit ut känselkroppen till baktill på pannan för att minska risken
för kokning och det har funkat bra, nu kan jag gå upp i temp på pannan till
100 grader innan den öppnar försiktigt och det gör att huvudtanken går att ladda
96-90-85 grader jäntemot innan som var 80-80-75 grader....

Vet ej hur man räknar ut hur mycket nyvunnen effekt man har lyckats med men nu ligger varjefall alla tankar på ca 95 grader vilket är helt klart bättre än innan.

Mvh
Acke
Ja då så! Kul med lite framsteg.:) Du kanske kan va nöjd med att ladda tankarna till 95c?

Ja, absolut så är man nöjd med 95 graderd^_^b

Mvh
Acke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.