Tjaba

Ja då har man varit lite flitig idag dock med varierande resultat..

Jag var iväg på en sotningsfirma i Eskilstuna och köpte mig en draglucka,
grejen var bara att killen där frågade inte mycket om hur tjockrör jag hade mm
utan tryckte en variant u handen på mig och sa att denne skulle vara bra.
Tänkte inte mer på det utan fine för mig, han skickade med en adapter som
jag senare svetsar fast på rörröret.

Jag byggde sen en hållare för eldfasta stenar som jag skickade in så långt det gick i
pannan.

Jag kapade till ett par "Turbolatorer" och skickade in mellan vattenrören.
När allt vart tätat och fått torka lite så proveldade jag.

Här kommer lite bilder:

b6jtnn3e.jpg

t0pxtnn5.jpg

rjq3i6ov.jpg

vzxmqyp0.jpg

23k67wj2.jpg

q57adxtm.jpg

c5oz0e4u.jpg

Nu till problemet:
Som jag förstod det ska man försöka dra ner på primärluften så mycket det gick
och försöka ge så mycket sekundär det går eller?
Jag har försökt att justera in dragluckan men den det går inte!
Om jag tydde instruktionen rätt så ska det var mellan ska vikten vara från
tippen mellan 1 - 1,2 cm men luckan flög upp direkt vid eldning.
Jag skruvade in vikten så mycket det gick men efter ett tag så flyger luckan upp
och där är den....
Bilbevis:

cbg6wrcj.jpg

4j4y7b8e.jpg

Vad har hänt?

Tempen iofs till rökgaserna har väll sjunkit lite så nu ligger jag på ca 300 grader beroende på hur mycket primärluft jag har öppet,
jag försökte stänga rätt mycket men då small det till lite och det vart rätt rökigt
så jag misstänkte att detta inte skulle vara så hahah vart nån bakslag eller nått:D
Får väll vara lite mer försiktigt..

Vad gör jag med dragluckan?
Måste nog bytas men till större eller mindre?

Mvh
Acke

Kan tänkas den dragluckan är för klen till din skorsten?Du har helt enkelt för bra drag.Slå en pling till www.transtemper.se så kan han göra en som är rätt dimision.:)

Redigerat:
Snyggt jobbat, jag ser att du läst på i tråden om Viadrus-pannor :)

Dragluckan är alldeles för liten, utan att du angett mått på din skorsten så gissar jag att det handlar om minst halvsten * halvsten = 256 cm2 troligen ännu större då det verkar vara en murstock av äldre typ, och höjden är nog minst 10 meter kanske mer om det är källare + 1½-plan ditt hus?

Om så är fallet ska du ha typ en 8-tums, KW har en modell som troligen blir lämplig: kw z 150 för dig då

Min skorsten är halvsten * halvsten och 11 meter hög, jag köpte min draglucka hos Lindquistheating i samband när jag beställde min Viadrus, det var en rejäl draglucka som man får in armen i utan problem :rolleyes: , och den behövs !

Detta dokument hos tigerholm, det visar en guide längs ned som du kan se på ;)

/R

C
rog_ohl skrev:
Som sagt av andra, säkerställ att laddomaten går på högsta fart (3), det ska den göra annat är inte att rekomendera ;)
Vår laddomat har då 4 lägen, och den ska (enligt instruktionsboken som medföljer) gå på läge 3 av 4.

rog_ohl skrev:
BTW: Den där blåhattade ventilen(9bar) skvätter och pinkar i tid och otid, ordna gärna så skvallerröret går till golvbrunnet, det går bra med en vanlig trädgårdsslang, det är alltid bara kallvatten som kommer i den så

/R
Kommer allt hetvatten ur den (sitter ju på utloppssidan från varmvattenberedaren) men det är så lite (nån droppe/mindre skvätt) då och då, så jo visst går det med en slang. Annars kan man sätta en hink under, så ser man om det blir nåt fel (helt plötsligt börjar komma mycket mer än det brukar).

Den ventilen som däremot kan skapa problem (trycket sänks) är den som borde sitta på expansionskärlet bredvid en manometer. Denna är väl på 1,5 bar har jag för mig att du sa (TS) ? Kokar det kan det slå rätt våldsamt i den, så det är inte omöjligt att den blev "utsliten" när det kokade. Vår kanske är av en stadigare modell, den har fått tåla flera kokningar eftersom rören är knasigt dragna, så om man inte är med i början av eldningen kan det ställa sig vatten i laddomaten som hindrar pumpen att pumpa nåt alls -> ingen cirkulation alls -> kokning.

Problemet om säkerhetsventilen läcker och du får fylla på hela tiden är att du får ny färsk luft i vattnet varje gång du fyller på vatten.

Vidare är det nog inte stor idé att du luftar genom den blåhattade heller, eftersom den inte är ansluten till värmesystemet alls. Den andra, på expansionskärlet behöver du nog inte heller röra för att lufta om inte du har satt in nytt kärl.

En tumregel för rökgasmätare är väl att den ska sitta en rördiameter från utloppet på pannan? Inte för att det är så jättenoga, du verkar ju få (jätte)höga (o)fina värden ändå, så, det är bara att tänka på att det kanske visar lite mindre än referensvärdena man kan hitta på forumet.

Sådär ska nog förresten inte bulben på rökgastermometern sitta tror jag, våran sitter med en bygel, så att hela den runda delen sitter fastpressad mot rökröret.

knekten skrev:
Kan tänkas den dragluckan är för klen till din skorsten?Du har helt enkelt för bra drag.Slå en pling till www.transtemper.se så kan han göra en som är rätt dimision.:)
Ska kolla imorgon med firman jag köpte ifrån, måste kunna återlämna grejerna när det inte funka.

Dragluckan är alldeles för liten, utan att du angett mått på din skorsten så gissar jag att det handlar om minst halvsten * halvsten = 256 cm2 troligen ännu större då det verkar vara en murstock av äldre typ, och höjden är nog minst 10 meter kanske mer om det är källare + 1½-plan ditt hus?

Om så är fallet ska du ha typ en 8-tums, KW har en modell som troligen blir lämplig: kw z 150 för dig då

Min skorsten är halvsten * halvsten och 11 meter hög, jag köpte min draglucka hos Lindquistheating i samband när jag beställde min Viadrus, det var en rejäl draglucka som man får in armen i utan problem :rolleyes: , och den behövs !

Tack:)
Man försöker men vi får se vart man hamnar..

Vad innebär "Halvsten"?
Ska försöka måtta hur hög skorstenen är så man får rätt!
Har kikat på Tigerholm sida rätt mycket men är väll lite osäker fortfarande.

cheetah 1
"Sådär ska nog förresten inte bulben på rökgastermometern sitta tror jag, våran sitter med en bygel."
Jag hade den monterade så hela sidan satt fast men det funkade inge vidare då
den slog av förtidigt vilket ledde till en mindre kokning.
Hände samma sak idag så det kanske är så att jag måste byta rökgastemostaten
för jag hade ställt den på strax unde 50 grader och när jag kommer ner efter maten för att kolla till ser jag att pannan har nästan brunnit ur med lite glöd kvar och lite vatten på golvet från säkerhetsventilen närmast pannan, tittar på pannans temperatur så är den uppe på 100 grader och laddomaten hade stannat!
Startade den manuellt och då sjönk den till ca 80 grader så nått måste jag hitta på för så här är det inge vidare varjefall.

Tack varjefall för samtliga tips och råd

Mvh
Acke

tdacke skrev:
Ska kolla imorgon med firman jag köpte ifrån, måste kunna återlämna grejerna när det inte funka.
Ja det är rimligt att du får återställa grejerna när dom inte hade förstånd att fråga vilka förutsättningar du har :confused:

tdacke skrev:
Vad innebär "Halvsten"?
Halv tegelsten, normal är en sten 32*9cm, dvs ~16cm är en halv sten, man har murat så hålet skapas av 4 stenar, dvs halvsten * halvsten (16*16)

tdacke skrev:
Ska försöka måtta hur hög skorstenen är så man får rätt!
Har kikat på Tigerholm sida rätt mycket men är väll lite osäker fortfarande.
Hur högt är huset, alltså är det 1-plan, 1½-plan , 2-plan ?

tdacke skrev:
Jag hade den monterade så hela sidan satt fast men det funkade inge vidare då
den slog av förtidigt vilket ledde till en mindre kokning.
Jag skulle tro att du måste flytta bulben närmare pannan, sitter den så där långt bort bör den nog sitta uppe på rökröret

/R

hur stor volym är det på den röda "bollen" och hur stor vattenvolym i tankar + panna har du? bollen bör ha ca 10% av hela systemets volym, har man för liten boll så släpper säkerhetsventilen ut vatten när det blir varmt och sen när det svalnar faller trycket. du kan åxå göra tryckkärlet "bollen" trycklös och mäta trycket i den, det sitter en vanli bilventil, då ska det vara ett visst förtryck beroende på höjd till högsta radiator, finns program som räknar ut det, annars kan man testa med 0,5 kg(bar) i bollen= 5 meter.Är det högre till högsta punkt i värmesystemet, tex 8 meter så bör man väl ha 0,8 bar+lite marginal, kanske1,0 bar eller nåt sånt? det finns dom som kan det där bättre.

C
Man ska ha 1/10 av antalet meter + 0,1 bar väl? Precis som trycket man ska ha när systemet är kallt.

Som sagt ställ ner rökgastermostaten på 0 och kör den manuellt tills du har rett ut problemen.

pellefant skrev:
hur stor volym är det på den röda "bollen" och hur stor vattenvolym i tankar + panna har du? bollen bör ha ca 10% av hela systemets volym, har man för liten boll så släpper säkerhetsventilen ut vatten när det blir varmt och sen när det svalnar faller trycket. du kan åxå göra tryckkärlet "bollen" trycklös och mäta trycket i den, det sitter en vanli bilventil, då ska det vara ett visst förtryck beroende på höjd till högsta radiator, finns program som räknar ut det, annars kan man testa med 0,5 kg(bar) i bollen= 5 meter.Är det högre till högsta punkt i värmesystemet, tex 8 meter så bör man väl ha 0,8 bar+lite marginal, kanske1,0 bar eller nåt sånt? det finns dom som kan det där bättre.
Jag har en 1500 liter acktankar ihop med en Viadrus 35kw och en 200L tryckkärl.

rog_ohl skrev:

/R
Hej Roger

Vi bor i en 1.5 plans villa med källare.
Jag grov mätte skorstenen till ca 8.5 m, skorstenen är uppbyggt av lecastenar upp till vinden där den övergår till tegelsten. Jag gick upp på taket och skulle mäta innan mätet och då upptäckte att det var ett grovt metalrör med 18cm i diameter som utgjorde själva rökröret.
Jag vet inte om detta sträcker sig hela vägen ner men när jag monterade isär rökröret nere i källaren för att montera dragluckan så såg jag att det det var en metallrör som jag stack rökröret i...

Jag pratade med killen som sålde dragluckan och det var okey att lämna tillbaka den men kan kunde inte ordna fram någon annan större storlek.
Jag monterade en KW Z130 och lämpligen kanske en Z 150 skulle passa bättre men frågan är om jag måste montera en helt ny adapter eller om den passar på den som Z130 monterades med?

Mvh
Acke

Höftar jag rätt så är nog 8,5 meter kanske i underkant, jag gissar på lite dryga 9 meter :)

Röret med 18cm diameter är 254 cm2, dvs likt med halvsten * halvsten, och med tanke effekten på pannan + längden på röret + rökgångens arean så är det nog minst KWz150 som gäller, en blåsig dag vid full fyr kan den också bli på "gnällen", personligen skulle jag om prislappen inte drar iväg kanske kika på kwz180 också :p

Hur vida den passar i din nuvarande stos har jag ingen aning om, men inget ska vara för lättt här i livet, så antagligen inte :rolleyes:

Men har du för lite dragbegränsare så kommer den inte att hjälpa dig när pannan brinner som bäst och dragreglering är som nödvändigast, så det är värt jobbet att byta till rätt dimension även om det innebär merjobb i att göra en ny stos :(

Kan nämna att en Viadrus som brinner som bäst dubblar nog nästan den angivna effekten :cool:, dvs din ~35kw´are ger nog 60-70kw när du får rökgaserna upp över 400°C, tyvärr så åker inte värmen i tanken, utan det klassiska uttrycket gör sig gällande "Att elda för kråkorna" :rolleyes:

/R

rog_ohl skrev:
Höftar jag rätt så är nog 8,5 meter kanske i underkant, jag gissar på lite dryga 9 meter :)

Röret med 18cm diameter är 254 cm2, dvs likt med halvsten * halvsten, och med tanke effekten på pannan + längden på röret + rökgångens arean så är det nog minst KWz150 som gäller, en blåsig dag vid full fyr kan den också bli på "gnällen", personligen skulle jag om prislappen inte drar iväg kanske kika på kwz180 också :p

Hur vida den passar i din nuvarande stos har jag ingen aning om, men inget ska vara för lättt här i livet, så antagligen inte :rolleyes:

Men har du för lite dragbegränsare så kommer den inte att hjälpa dig när pannan brinner som bäst och dragreglering är som nödvändigast, så det är värt jobbet att byta till rätt dimension även om det innebär merjobb i att göra en ny stos :(

Kan nämna att en Viadrus som brinner som bäst dubblar nog nästan den angivna effekten :cool:, dvs din ~35kw´are ger nog 60-70kw när du får rökgaserna upp över 400°C, tyvärr så åker inte värmen i tanken, utan det klassiska uttrycket gör sig gällande "Att elda för kråkorna" :rolleyes:

/R
Hej Roger

Jag pratade med Mathias på Tigerholm idag och pratade om allt mellan jord och skorsten :p
Mycket trevlig kille.

Jag uppgav min pannstorlek och längden på skorstenen samt diametern så
nämnde han att en KW 150 skulle passa bra men de själva hade utvecklat en
egen variant som var snäppet bättre och lite billigare en KW 150.
Den hade en annan och förbättrad upphängning samt kunde kontrollera turbulens bättre en KW 150 så då slog jag till och beställde en sånn.
Den gick på 1115 kr med frakt.

Dock så behövde jag en större adapter då KW 130 krävde ett hål på 135 mm medans KW 150 en 150 mm så jag har varit iväg och köpt en ny rörstump som är 14 cm lång och ska svetsa på den befintliga röret.

Jag ställde frågan ifall jag behövde svetsa om hela röret så innestorleken blir just 150mm i diameter också men han sa att deras dragbegränsare krävde minst 115 mm och det är ju inga problem hos mig då jag har 135mm så då skulle det funka bra enligt honom.

Väntar ivert på packet och få montera.

Återkommer självklart med bilder hur det gick:D

Mvh
Acke

Mycket trevligt, ska bli intressant och se vad det är för special draglucka han meckat ihop , ta gärna bilder på den från olika vinklar :D

btw: har du fått ur all luften i systemet och börjat ordning på trycket kallt/varmt system?

/R

rog_ohl skrev:
Mycket trevligt, ska bli intressant och se vad det är för special draglucka han meckat ihop , ta gärna bilder på den från olika vinklar :D

btw: har du fått ur all luften i systemet och börjat ordning på trycket kallt/varmt system?

/R
Med luften har det gått rätt bra med modifikation:cool:
Jag var runt och luftade överallt och även i pannhuset och på slutet kändes det bra
men 1.5 bars ventilen vill inte ge upp att droppa när man eldar och
det vart en mindre kokning igår efter eldning då laddomaten stängde av förtidigt med glöd i pannan med mindre kokning som resultat.
Jag behövde dock inte fylla på nått i princip men då var tankarna laddade dock så
vi får väll se..

Så byte av 1.5 bars ventil, lufta systemet på nytt, flytta rökgastermostat bulben
och montera den nya dragbegränsaren Hahahha
Finns lite att göra men det mesta blir nästa vecka för nu börjas det jobba skift
och åker till jobbet 04:30 och kommer hem 07:00 så man är bra dragen och vill inte svetsa och ha mig utan att kunna ha en längre uppsikt över området pga måste krypa till kojs.. Arbetsskadad på den fronten.

Mvh
Acke

Ja, vi ser ju när bilderna kommer på dragluckan :)

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.