11 672 läst · 66 svar
12k läst
66 svar
Tappar ALL tryck ??
Utan att ha läst alla trådar ner minsta detalj så är det otroligt vanligt isåna här fall att expansionskärlet är trasigt.
Det finns två anledningar till att man tappar "allt" tryck:
1. Läcka
2. Expansionskärlet är trasigt (Blåsan eller membranet har spruckit)
3. Expansionskärlet har tappat sitt förtryck.
För att precisera nr 2 och 3 så när blåsan är trasig/eller tappat sitt förtryck är kärlet fullt med vatten och kan ej ta upp expansionen av vattnet när det värms.
Detta märks på säkerhetsventiler som står och droppar. Tvyärr ser man inte smygdroppandet eftersom pannrum ofta är varma och vattnets förångas.
Eftersom värmesystemet oftast är varmast på natten så sker detta droppande i smyg och är svårt att upptäcka då golvet är torrt under säkerhetsventilen.
När man sedan hela tiden fyller på med nytt kallt vatten innehållande en massa luft, både bunden och "fri" så skapar detta nya luftfickor i radiatorer, rör mm.
Man hamnar i en ond cirkel där man går och tror att ett värmesystem alltid skall luftas. Vattnet i radiatorerna skall inte vara svart heller. Detta är en form av rost. Kallas magnetit och sätter sig i ventiler mm.
Detta kontrolleras på två sätt:
1. Leta på luftventilen på kärlet. "öppna" den med en fotbollspump eller likn. Kommer det vatten är blåsan trasig.
2. Kommer det inget vatten ur luftventilen. Ta ner kärlet och töm det på vatten. Pumpa in luft på macken till nytt tryck. Detta tryck skall vara höjden i meter mellan expansionskärlets anslutning och högst placerade radiator i meter/10 så att man får Bar. Lägg därtill till 0,3 Bar (3 meter).
ex. tvåvåningshus med 7 meter mellan expk. och högsta radiator ger 0,7 + 0,3 Bar dvs 1,0 Bars förtryck. När ni sen fyller systemet så fyll det med 1,0 Bar + 0,3 Bar. Avläses på manometer. Se sedan till att ni har en säkerhetsventilen som börjar öppna tidigast 0,5 Bar över detta tryck (1,3 Bar). SÄK på 2,0 Bar.
Att göra på detta sett ger en extra reservvattenvolym i kärlet vid dom varmaste dagarna på året vilket gör att det alltid finns vatten i systemet och vi inte får "baksug" i systemet under sommaren då vattnet är kallt och kärlet töms på vatten.
Det finns två anledningar till att man tappar "allt" tryck:
1. Läcka
2. Expansionskärlet är trasigt (Blåsan eller membranet har spruckit)
3. Expansionskärlet har tappat sitt förtryck.
För att precisera nr 2 och 3 så när blåsan är trasig/eller tappat sitt förtryck är kärlet fullt med vatten och kan ej ta upp expansionen av vattnet när det värms.
Detta märks på säkerhetsventiler som står och droppar. Tvyärr ser man inte smygdroppandet eftersom pannrum ofta är varma och vattnets förångas.
Eftersom värmesystemet oftast är varmast på natten så sker detta droppande i smyg och är svårt att upptäcka då golvet är torrt under säkerhetsventilen.
När man sedan hela tiden fyller på med nytt kallt vatten innehållande en massa luft, både bunden och "fri" så skapar detta nya luftfickor i radiatorer, rör mm.
Man hamnar i en ond cirkel där man går och tror att ett värmesystem alltid skall luftas. Vattnet i radiatorerna skall inte vara svart heller. Detta är en form av rost. Kallas magnetit och sätter sig i ventiler mm.
Detta kontrolleras på två sätt:
1. Leta på luftventilen på kärlet. "öppna" den med en fotbollspump eller likn. Kommer det vatten är blåsan trasig.
2. Kommer det inget vatten ur luftventilen. Ta ner kärlet och töm det på vatten. Pumpa in luft på macken till nytt tryck. Detta tryck skall vara höjden i meter mellan expansionskärlets anslutning och högst placerade radiator i meter/10 så att man får Bar. Lägg därtill till 0,3 Bar (3 meter).
ex. tvåvåningshus med 7 meter mellan expk. och högsta radiator ger 0,7 + 0,3 Bar dvs 1,0 Bars förtryck. När ni sen fyller systemet så fyll det med 1,0 Bar + 0,3 Bar. Avläses på manometer. Se sedan till att ni har en säkerhetsventilen som börjar öppna tidigast 0,5 Bar över detta tryck (1,3 Bar). SÄK på 2,0 Bar.
Att göra på detta sett ger en extra reservvattenvolym i kärlet vid dom varmaste dagarna på året vilket gör att det alltid finns vatten i systemet och vi inte får "baksug" i systemet under sommaren då vattnet är kallt och kärlet töms på vatten.
Då var längtan över, har fått hem paketet från tigerholm..
Vi har kört på elpatron drygt en vecka och det känns inte så bra varför jag var
ivrig att sätta igång.
Enligt säljaren på Tigerholm så räckte det att hålet var så litet som 115 mm för att det
ska funka, jag hade det men inte helt runt så jag valde att bygga om helt.
Var iväg och köpte rör och tätning för 400 pix och skred till verket.
Bort med det gamla och dit med den nya.
Efter lite svetsning, lackning och tätning så sitter den där till slut.
Tidåtgång ca 3 timmar igår.
Första eldningen gjordes idag i detta nuett och det verkar helt klart funka en så länge.. ställde den på ca 22 pa så får vi se när det blir kallare om den inställningen funkar..
Jag har också flyttat på RGT till toppen på rörröret och närmre pannan vilket resulterade till att den startade jätte fort så det åter står att se ifall man kan ställa in den vettigt så den kan funka själv som den är avsedd för att göra..
Mvh
Acke
Vi har kört på elpatron drygt en vecka och det känns inte så bra varför jag var
ivrig att sätta igång.
Enligt säljaren på Tigerholm så räckte det att hålet var så litet som 115 mm för att det
ska funka, jag hade det men inte helt runt så jag valde att bygga om helt.
Var iväg och köpte rör och tätning för 400 pix och skred till verket.
Bort med det gamla och dit med den nya.
Efter lite svetsning, lackning och tätning så sitter den där till slut.
Tidåtgång ca 3 timmar igår.
Första eldningen gjordes idag i detta nuett och det verkar helt klart funka en så länge.. ställde den på ca 22 pa så får vi se när det blir kallare om den inställningen funkar..
Jag har också flyttat på RGT till toppen på rörröret och närmre pannan vilket resulterade till att den startade jätte fort så det åter står att se ifall man kan ställa in den vettigt så den kan funka själv som den är avsedd för att göra..
Mvh
Acke
Den där dragluckan såg ut att ha bra kapacitet, den klara nog jobbet utan problem även blåsiga dagar
Nu är det bara att lära justera draget, primär och sekundärluft med turbulatorerna och få en bra förbränning med okej rökgastemp för bästa verkningsgraden, men tiden lär du dig hur din anläggning fungerar som bäst
Att elda med ved är både roligt, bildande, miljövänligt och lönsamt
/R
Nu är det bara att lära justera draget, primär och sekundärluft med turbulatorerna och få en bra förbränning med okej rökgastemp för bästa verkningsgraden, men tiden lär du dig hur din anläggning fungerar som bäst
Att elda med ved är både roligt, bildande, miljövänligt och lönsamt
/R
Det har inte varit så kallt ännu, varjefall då jag har eldat så det visar sig om jag måste justera mera men det funkar helt klart bättre nu än innan..
Jag har sänkt min rökgastemp från ca 450 grader till 270 grader när den är genomvarm och laddar som bäst!!
Det är en skillnad på 180 grader, som inte blir spillvärme men framförallt så
är sotbrandrisken mindre nu
Elden brinner finare också så jag är nöjd en sålänge.
Tidigare ägare sa att det gick åt ca 15 km3 ved per år, så vi får väll se hur mycket det går åt..
Roger: Ja, roligt ja
Jag har suttit nere i pannrummet med en bunt tidningar och läst medans eldning
skett då jag har varit lite nojjig gällande kokning med mera. Så man har läst en hel del som sagt.
Mvh
Acke
Jag har sänkt min rökgastemp från ca 450 grader till 270 grader när den är genomvarm och laddar som bäst!!
Det är en skillnad på 180 grader, som inte blir spillvärme men framförallt så
är sotbrandrisken mindre nu
Elden brinner finare också så jag är nöjd en sålänge.
Tidigare ägare sa att det gick åt ca 15 km3 ved per år, så vi får väll se hur mycket det går åt..
Roger: Ja, roligt ja
Jag har suttit nere i pannrummet med en bunt tidningar och läst medans eldning
skett då jag har varit lite nojjig gällande kokning med mera. Så man har läst en hel del som sagt.
Mvh
Acke
Hoppas du haft god lektyr som handlat om vedeldning och ackumulatortankar
Men det kan vara klokt att vara "med" i början så man lär sig hela eldningsfasen och hur pannan ska justeras och fungerar för bästa effekt och minsta vedåtgången
/R
Men det kan vara klokt att vara "med" i början så man lär sig hela eldningsfasen och hur pannan ska justeras och fungerar för bästa effekt och minsta vedåtgången
/R
"Stor PUST"
Jag börjar bli en smula oroad och irriterad över min värmeanläggning
När den nya dragluckan kom på plats så brinner det bättre och mer jämnt men
tyvärr så kvarstår fortfarande kokningsproblemen och luft i systemet
Jag eldar idag mer försiktigt och inte alls som i början då man bara brassa på som en galning mer eller mindre men idag så eldar jag bara typ halvpanna och mot slutet av eldningen då tankarna är uppe i ca 90-95 grader så är nästan uteslutet bara glöd kvar.
Jag har ställt ner rökgastermostaten till UNDER 50 % så den ska stänga sent som möjligt men eftersom jag går upp runt 04.00 på morgonen och kommer hem runt 19.00 och det brukar ta ca 3-4 timmar att elda så vill inte jag gärna vara uppe så sent för att glo på pannan tills den har slocknat..
Problemet är att när jag kommer till pannrummet ibland så har säkerhetsventilen bredvid pannan utlöst och tömt all tryck igen med resultatet att vi har 0 tryck i systemet med en massa luft!!!
Överväger starkt nu att byta rökgastermostat, den kanske har gått sönder
och stänger av förtidigt! Grejen är att när den är inställd på ca 50 grader så har det funkat i ca 5 dagar för sedan eventuellt koka. Jag är också mer nu på och säkerställa att det inte brinner som en galning när tankarna är fulla utan det är bara glöd.
Vad göra?
Jag har ifos inte kollat tryckkärlet men tar tag i det vid nästa lediga pass vilket är på fredag till tisdag..
Finns det något system så inte tillåter laddomaten att stänga av så länge vattentempen i panna är T ex 90 grader? Tänkte ifall rökgastermostaten stänger av förtidigt trots allt?
Mvh
Acke
Jag börjar bli en smula oroad och irriterad över min värmeanläggning
När den nya dragluckan kom på plats så brinner det bättre och mer jämnt men
tyvärr så kvarstår fortfarande kokningsproblemen och luft i systemet
Jag eldar idag mer försiktigt och inte alls som i början då man bara brassa på som en galning mer eller mindre men idag så eldar jag bara typ halvpanna och mot slutet av eldningen då tankarna är uppe i ca 90-95 grader så är nästan uteslutet bara glöd kvar.
Jag har ställt ner rökgastermostaten till UNDER 50 % så den ska stänga sent som möjligt men eftersom jag går upp runt 04.00 på morgonen och kommer hem runt 19.00 och det brukar ta ca 3-4 timmar att elda så vill inte jag gärna vara uppe så sent för att glo på pannan tills den har slocknat..
Problemet är att när jag kommer till pannrummet ibland så har säkerhetsventilen bredvid pannan utlöst och tömt all tryck igen med resultatet att vi har 0 tryck i systemet med en massa luft!!!
Överväger starkt nu att byta rökgastermostat, den kanske har gått sönder
och stänger av förtidigt! Grejen är att när den är inställd på ca 50 grader så har det funkat i ca 5 dagar för sedan eventuellt koka. Jag är också mer nu på och säkerställa att det inte brinner som en galning när tankarna är fulla utan det är bara glöd.
Vad göra?
Jag har ifos inte kollat tryckkärlet men tar tag i det vid nästa lediga pass vilket är på fredag till tisdag..
Finns det något system så inte tillåter laddomaten att stänga av så länge vattentempen i panna är T ex 90 grader? Tänkte ifall rökgastermostaten stänger av förtidigt trots allt?
Mvh
Acke
Prova att ställ ner rökgas termostaten till ca 25c.Då startar laddpumpen tidigare vid eldningsuppstart,sen går pumpen längre efter avslutad eldning,typ till glödbädden brunnit ut o pannan börjar svalna ner.Det kan va lite mixter i början innan man får pejl på inställningar.
Hej knektenknekten skrev:
Jag har ställt ner den så långt att den i princip starta vid ett vädersläpp
Men inget hjälper, men jag kom precis på att det står att maxtempen för bulben får
aldrig överstiga 300 grader och jag har haft uppe på 450 grader i början!!
Kan vara så att den är trasig?
Idag så måste det vara så att den stänger av förtidigt, den är ju inte direkt dyr så
det kan vara lämpligt att byta... Kanske därför som den var placerad i undersidan för att det var för varmt på ovansidan på röret!
Mvh
Acke
tdacke skrev:
Skulle vara intressant att veta på vilket sätt den blir skadad och vilken konsekvens det får när den varit överhettad någon gång, ring och kolla med "thermoventiler" ?
/R
Ja det går att knäcka dom! Min sitter på sidan på rökröret,har funkat fint några år nu.Den sitter dikt ann mot rökröret,röret är ca 4mm plåt.Har du provat med en distans bricka imellan rökröret o bulben?tdacke skrev:Hej knekten
Jag har ställt ner den så långt att den i princip starta vid ett vädersläpp
Men inget hjälper, men jag kom precis på att det står att maxtempen för bulben får
aldrig överstiga 300 grader och jag har haft uppe på 450 grader i början!!
Kan vara så att den är trasig?
Idag så måste det vara så att den stänger av förtidigt, den är ju inte direkt dyr så
det kan vara lämpligt att byta... Kanske därför som den var placerad i undersidan för att det var för varmt på ovansidan på röret!
Mvh
Acke
Nu har jag pratat med Thermoventiler och han sa att det går absolut att knäcka dem och eftersom jag har varit uppe på temperaturer runt 450 grader så var
funktionen osäker menade han på.
Jag förstod faktiskt inte allt han sa men fick därmed inge klarhet vad som gick sönder i dem och på vilket sett de slutade funka.
Men nu har jag varjefall läst lite och tänkte att göra som så att jag köper en ny
rökgastermostat och kompletterar med en vattentermostat.
Så blir det väll den funktionen som jag är ute efter:
Rökgastermostaten startar själva laddomaten och Vattentermostaten stänger av.
Förhoppningsvis så kommer problemet att upphöra...
Vad tycker ni är bästa lösningen:
Att köpa en rökgastermostat och koppla till en vattentermostat
eller
Köpa en separat Rökgastermostat och Vattentermostat.
Fördelen med separat är att det går att justera individuellt.
Mvh
Acke
funktionen osäker menade han på.
Jag förstod faktiskt inte allt han sa men fick därmed inge klarhet vad som gick sönder i dem och på vilket sett de slutade funka.
Men nu har jag varjefall läst lite och tänkte att göra som så att jag köper en ny
rökgastermostat och kompletterar med en vattentermostat.
Så blir det väll den funktionen som jag är ute efter:
Rökgastermostaten startar själva laddomaten och Vattentermostaten stänger av.
Förhoppningsvis så kommer problemet att upphöra...
Vad tycker ni är bästa lösningen:
Att köpa en rökgastermostat och koppla till en vattentermostat
eller
Köpa en separat Rökgastermostat och Vattentermostat.
Fördelen med separat är att det går att justera individuellt.
Mvh
Acke
Roger och Knekten:
Nu har jag eldat och prövat labba lite och nu har jag hittat något som är lite konstigt,
jag har lagt märke till att huvudtanken inte blir lika varm som slavtankarna.
När jag har eldat som mest så är slavtankarna 95+95 grader.
Min huvudtank har 3 st mätare och nu så valde jag att stänga av slavtankarna och eldade enbart mot huvutanken. Jag var närvarande hela tiden och betraktade mätarna både på pannan, laddomaten och tankarna.
Huvudtanken:
Övre mätaren: 90 grader
Mellersta mätaren: 80 grader
Nedre mätaren: ca 80 grader
Tempen på laddomaten och pannan ca 93 grader och DÅ öppnar den termiska temperaturbegränsaren och släpper ut vatten!!! Jag tar och slår på slavtankarna och då tar den några secunder och tempen sjunker till den nivå att termiska begränsaren stänger till...
Jag hade 1 bar vatten tryck vid tillfället och jag har för mig att vatten kokar först vid ca 115 grader vid 1 bars tryck.
Ska verkligen termiska begränsaren öppna så tidigt?
Om det ska bete sig så så kommer jag aldrig att kunna ladda huvutanken mer just ca 80 grader och det känns märkligt?
Mvh
Acke
Nu har jag eldat och prövat labba lite och nu har jag hittat något som är lite konstigt,
jag har lagt märke till att huvudtanken inte blir lika varm som slavtankarna.
När jag har eldat som mest så är slavtankarna 95+95 grader.
Min huvudtank har 3 st mätare och nu så valde jag att stänga av slavtankarna och eldade enbart mot huvutanken. Jag var närvarande hela tiden och betraktade mätarna både på pannan, laddomaten och tankarna.
Huvudtanken:
Övre mätaren: 90 grader
Mellersta mätaren: 80 grader
Nedre mätaren: ca 80 grader
Tempen på laddomaten och pannan ca 93 grader och DÅ öppnar den termiska temperaturbegränsaren och släpper ut vatten!!! Jag tar och slår på slavtankarna och då tar den några secunder och tempen sjunker till den nivå att termiska begränsaren stänger till...
Jag hade 1 bar vatten tryck vid tillfället och jag har för mig att vatten kokar först vid ca 115 grader vid 1 bars tryck.
Ska verkligen termiska begränsaren öppna så tidigt?
Om det ska bete sig så så kommer jag aldrig att kunna ladda huvutanken mer just ca 80 grader och det känns märkligt?
Mvh
Acke