K klimt skrev:
Jag tycker att trådar här på detta forum ibland tar märkliga vändningar. TS lade upp en juridisk fråga. Angående detta har det kommit flera relevanta svar som visar att frågan inte är enkel att besvara. Nu får vi en rad inlägg som diskuterar vad man som granne bör tåla, till exempel ombyggnader nära tomtgräns.

Det är troligt att den ombyggnad som gjorts av grannen kräver bygglov, men inte givet. Hur sedan utgången av en bygglovshantering slutat vet vi förstås inte. Vi har systemet med bygglov för vissa åtgärder för att berörda ska få en insyn i vad som görs. Om man vill ändra på detta görs detta genom demokratiska beslut, inte genom att strunta i samhällets regler och göra som man själv vill.
Med dom bilder som visar att dörren fanns där tidigare och att man får ta upp balkongdörr utan bygglov då man bygger en bygglovsbefriad balkong är det inte alls säkert att det kräver bygglov.

Trallen på taket kräver sannolikt inget bygglov.

Då kvarstår räcket som eventuellt kräver det.

Skulle jag ha TS som granne skulle jag sitta och kika ner i poolen från taket alltid om jag skulle behöva ta bort altanen
 
A Autodidak1 skrev:
Med dom bilder som visar att dörren fanns där tidigare och att man får ta upp balkongdörr utan bygglov då man bygger en bygglovsbefriad balkong är det inte alls säkert att det kräver bygglov.

Trallen på taket kräver sannolikt inget bygglov.

Då kvarstår räcket som eventuellt kräver det.

Skulle jag ha TS som granne skulle jag sitta och kika ner i poolen från taket alltid om jag skulle behöva ta bort altanen
Det som även kan diskuteras är ju det som framgår av pbl 9 kap 5a§ som säger:
För en- och tvåbostadshus inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk och uppstickande byggnadsdel, om den inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första stycket gäller inte om
1. kommunen enligt 8 § första stycket 8 har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. åtgärden vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §. Lag (2017:424) .

En takterrass på 25ish kvm klassas nog inte som liten även om det är en tolkningsfråga. Skulle man tänka att den ändå faller under bygglovsvefriad så gäller ju fortfarande 4.5m från granne vilket man frångott.

Dvs, bygglov är det enda sättet man kunnat kringgå avstånden om grannarna nu inte är OK med den, alternativt svartbygge då.


Och det sista där, vart någonstans hittar du att man får lov att ta upp en dörr utan bygglov bara för att man bygger en bygglovsbefriad balkong? :thinking:

Jag får inte lov att ta upp en altandörr bara för att jag vill bygga en altan utanför mitt sovrum, utan det kräver som oftast bygglov.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det förefaller att finnas en del att fundera över för kommunen här, det är väl därför de inte fattar ett snabbt beslut utan säger att frågan kommer att ta tid. Det finns saker som vi inte känner till, som vad bygglovet för garage omfattade och om det ingick en dörr eller ej. Det är också en viktig faktor att altanen byggs så nära tomtgräns. Allt detta kommer kommunen att bedöma och fatta ett klokt beslut. Det är viktigt átt mäklaren fått information och förhoppningsvis informerar spekulanter, så att dessa kan göra en egen bedömning.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Och kanske viktigt att inte stå med skyltar vid visning och påstå något som kanske inte är sant, blir huset svårsålt kan man väl tänka sig anmälan om förtal samt skadeståndskrav baserat på en saboterad försäljning.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det förefaller att finnas en del att fundera över för kommunen här, det är väl därför de inte fattar ett snabbt beslut utan säger att frågan kommer att ta tid. Det finns saker som vi inte känner till, som vad bygglovet för garage omfattade och om det ingick en dörr eller ej. Det är också en viktig faktor att altanen byggs så nära tomtgräns. Allt detta kommer kommunen att bedöma och fatta ett klokt beslut. Det är viktigt átt mäklaren fått information och förhoppningsvis informerar spekulanter, så att dessa kan göra en egen bedömning.
Man kan ju hoppas att säljaren lagt fram rätt handlingar, eller att mäklaren själv kontaktar byggnadsnämnden för att få en kopia på de handlingar som finns.

För att säkerställa att allt är i sin ordning. Nu har han ju blivit informerad om läget och det bör ligga i hans intresse således då jag antar att han får en procentuell andel av försäljningspriset.
 
  • Gilla
Turbin och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man tänka att alla lugna personer som vill undvika bråk med grannar undviker att köpa, så den framtida ägaren kommer att vara en icke konflikt rädd person som tycker illa om dig redan när de flyttar in.
 
Tycker jag har sett det där huset ute till salu i flera år? :thinking: Riktigt fult renoverat på en gammalt, säkert fint hus :cry:
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Man kan ju hoppas att säljaren lagt fram rätt handlingar, eller att mäklaren själv kontaktar byggnadsnämnden för att få en kopia på de handlingar som finns.

För att säkerställa att allt är i sin ordning. Nu har han ju blivit informerad om läget och det bör ligga i hans intresse således då jag antar att han får en procentuell andel av försäljningspriset.
Snarlika frågor har varit uppe på detta forum förr. I prospekten friskriver sig mäklare ofta genom en formulering typ att uppgifter är baserade på information från säljare. Men här har mäklaren blivit informerad om att det finns tveksamheter, då bör mäklaren agera på detta. Samtidigt bör mäklaren nog inte ta ställning i sak om beredning pågår hos kommunen, det räcker att informera om att ett ärende finns.
Som köpare är det klokt att kontrollera vad som finns om fastigheten hos kommunen, men många gör nog inte detta i praktiken. Det finns en praxis som säger att man bör kunna utgå från att erforderliga bygglov finns. Om någon köper i god tro och om kommunen vidtar åtgärder kan vi få nästa komplicerade tråd här där köparen klagar på felaktig information om fastigheten.
 
J Jarlsgård skrev:
Det som även kan diskuteras är ju det som framgår av pbl 9 kap 5a§ som säger:
För en- och tvåbostadshus inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk och uppstickande byggnadsdel, om den inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första stycket gäller inte om
1. kommunen enligt 8 § första stycket 8 har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. åtgärden vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §. Lag (2017:424) .

En takterrass på 25ish kvm klassas nog inte som liten även om det är en tolkningsfråga. Skulle man tänka att den ändå faller under bygglovsvefriad så gäller ju fortfarande 4.5m från granne vilket man frångott.

Dvs, bygglov är det enda sättet man kunnat kringgå avstånden om grannarna nu inte är OK med den, alternativt svartbygge då.


Och det sista där, vart någonstans hittar du att man får lov att ta upp en dörr utan bygglov bara för att man bygger en bygglovsbefriad balkong? :thinking:

Jag får inte lov att ta upp en altandörr bara för att jag vill bygga en altan utanför mitt sovrum, utan det kräver som oftast bygglov.
I lagen om bygglovsbefriade åtgärder har man kommit fram till att om det är ok att bygga en bygglovsbefriad balkong så bör också det finnas en möjlighet att gå ut till denna.

Om du vill titta noggrannare på var det finns så är det i förarbetena inför lagen.

Att vistas på garagetaket är helt fritt, ingen lag kan hindra mig från detta.

Det enda som kvarstår är räcket
 
Fairlane
L Linnea86 skrev:
Tycker jag har sett det där huset ute till salu i flera år? :thinking: Riktigt fult renoverat på en gammalt, säkert fint hus :cry:
Jag googlade adressen förut och fick upp att huset legat ute till försäljning hos olika mäklarbyråer rätt många gånger de sista åren. Kanske svårt att få vad man önskar eller också är det frågan om folk som bor väldigt kort tid.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
I lagen om bygglovsbefriade åtgärder har man kommit fram till att om det är ok att bygga en bygglovsbefriad balkong så bör också det finnas en möjlighet att gå ut till denna.

Om du vill titta noggrannare på var det finns så är det i förarbetena inför lagen.

Att vistas på garagetaket är helt fritt, ingen lag kan hindra mig från detta.

Det enda som kvarstår är räcket
Men är inte dörren då kopplad till att du också bygger en balkong, dvs ett räcke på taket? Om räcket inte är ok är inte heller dörren ok. En balkong utan räcke godkänns knappast
 
Givetvis har vi båda grannar pratat med granne som byggt terrassen då vi upptäckte att han började bära upp byggmaterial, vi informerade då att bygglov krävdes men det ignorerades helt.
Alla skriverier som ej innehåller fakta till ursprungliga frågorna undanbedes.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
P PärLarsson skrev:
Givetvis har vi båda grannar pratat med granne som byggt terrassen då vi upptäckte att han började bära upp byggmaterial, vi informerade då att bygglov krävdes men det ignorerades helt.
Alla skriverier som ej innehåller fakta till ursprungliga frågorna undanbedes.
Ni informerade? Verkar ju tveksamt om den informationen är korrekt.
 
  • Gilla
Gustav Bofors
  • Laddar…
Vad är det som är tveksamt, jag kontrollerade med med byggnadsnämnden om bygglov fans och efter det gick jag över till grannen och satt ner och berättade att bygglov ej fanns och att jag vart i kontakt med byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Min bild av processen är följande:
OM det finns bygglov för garaget så är räcket/terrassen fråga om en fasadändring.
Kommunen har att bedöma om denna fasadändring avsevärt ändrar byggnadens karaktär. Om så är fallet krävs bygglov enligt 9 kap 2$ PBL (har jag för mig).
I en bygglovsprocess prövas bland annat om åtgärden avviker från bestämmelser i detaljplan, medför olägenhet för omgivning m.m.
Ett räcke ändrar enligt dom(ar) inte byggnadshöjden på en byggnad. Åtgärden medför heller inte någon tillkommande byggnadsyta. Gällande olägenhet för grannar så skall denna uppgå till 'betydande olägenhet' för att stoppa åtgärden. Det skall mkt till att detta bedöms som betydande olägenhet enligt PBL.

Troligtvis blir det beslut om planenligt bygglov i efterhand och en liten sanktionsavgift på några tusen.

Och mäklarens frilla måste ju bara kommenteras, det här är ju internet! Frillan e grym!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.