Ett försök att ge ett juridiskt råd till TS. Utgången i detta fall är nog inte givet. Som flera skrivit här finns det argument för och emot att bygglov krävs för grannens altan. Kommunen kommer att göra en bedömning. Om kommunen trodde det var enkelt skulle man nog agera snabbt. Det ni kan göra är att samla argument, ni har fått råd här, för varför bygglov krävs. Ni kan också studera de fall som angavs där störningar ansågs som ett skäl att inte tillåta byggen nära tomtgräns. Den byggande grannen kan göra likadant men samla argument som slår är andra hållet. Jag tror därför att det tyvärr behövs ett rätt omfattande stöd av en PBL- kunnig person för att få ett seriöst stöd, att gå till en jurist för några timmars arbete leder nog inte särskilt långt.
Om ni vill påverka så behöver ni samla ett underlag och goda argument. Då bör ni vara försiktiga med bedömningar som ges här utan att ha komplett underlag. Ni bör även tänka på att vara försiktiga med att utveckla era argument här, det ger en motpart insyn i er argumentation.

• Gilla
Jonas Svegland
  • Laddar…
H
Hade jag haft en granne som beter sig och klagar. då hade det blivit världens största thuja häck så grannen endast får se sol på vykort.
Sen skulle den gödslas med hönsskit.
Herregud va folk har lite att göra.

• Gilla
  • Haha
freddan83 och 6 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vi vet inte säkert om det är ett tillåtet bygge eller svartbygge, då behöver man se över befintliga bygglov och kontrollera vad grannen byggt. TS har haft kontakt med kommunen som om jag förstår rätt preliminärt sa att bygglov är aktuellt. TS har försökt påverka grannen att dubbelkolla behovet av bygglov med kommunen, men detta har grannen ignorerat. Då har ärendet anmälts till kommunen av en eller flera grannar.
Från grannens sida hade det varit bra om denne hade haft ett underlag att bygglov inte behövs eller sökt bygglov. Det är tänkbart att bygglov beviljats om grannen sökt, men då hade TS och andra berörda fått framföra sina synpunkter. Det är så systemet är tänkt att fungera, inte att man ska bygga först och ställa andra berörda för fullbordat faktum.
TS har sökt råd här, då tycker jag att vi inte ska ha synpunkter på om TS eller grannen beter sig osmakligt eller ej, det är inte god ton i ett forum som detta.
Man kan inte få underlag på att bygglov inte krävs från kommunen!!!

Kommuner har inte juridiskt bindande rådgivning om det krävs bygglov eller inte. Ett stort problem är också att många kommuner (egentligen vissa enskilda individer) är helkass på regelverket och lagtolkningar. Det enda som gäller juridiskt är om man söker bygglov eller anmäler "anmälningspliktig åtgärd".

Om man ska bygga något som inte kräver bygglov enligt lagen så finns ingen att fråga som kan tillföra något i juridiskt bindande mening.

Om jag bygger något som jag tolkar som bygglovsfritt, även om det kan vara ett gränsfall (har gjort det också), så bygger jag hellre först än lyssnar på klagande granne som enbart talar i egen sak. Har gjort det också (och vunnit ett par tvister, varav ett gick till MMÖD).

Jag hade gjort som grannen har gjort (om jag hade haft balkongdörr med bygglov).

S Snurrespratt skrev:
Jag har haft ett liknande fall med en svartbyggande granne som byggde en veranda på mycket hög höjd, där jag till slut fick rätt. Han tvingades att riva !

Där fick jag bra hjälp från en jurist att leta fram två bra rättsfall. De är:

Mark- och Miljööverdomstolens dom MÖD P 7798-15

Det handlar om att "X får en så betydande olägenhet att den inte skäligen ska behöva tålas" (insyn genom att se/titta ner på dig)

Dessutom (något mindre träffsäkert kanske)

MÖD P 8356-14

Om vad som bedöms som bygglovspliktigt och inte

Titta på dessa och tveka inte att åberopa dem !
Men det ger mer om du kan hänvisa till ditt eget rättsfall, dom är ju ändå anonymiserade.

Jag läser rättsfall varje vecka för att kunna ge bättre rådgivning (men inga tvärsäkra svar, för det finns inte)

Och grannen har inte byggt någon veranda, han har ett befintligt tak som fått annan täckning.

• Gilla
Gustav Bofors och 1 till
  • Laddar…
P
P PärLarsson skrev:
Behöver hjälp av juridisk kunnig person gällande saknat bygglov / svartbygge.
Min granne har byggt en takterrass uppe på sitt garage utan att först söka bygglov, han var medveten om att bygglov erfodras och att han inte sökt, ändå har han nu byggt.
Jag och en granne till känner oss uttittade och denna takterrass skymmer solen.
Fakta: höjd ca 4 meter.
Storlek 20-30 kvadratmeter.
Avstånd till tomtgräns 10-20cm åt ena grannen och 3,5 meter till mig.
På det ritningar som skickades in när huset byggdes om saknades altandörrar och ingen takterass var inritad.
Vi har anmält detta till Örebro kommun och de ska ta upp ärendet efter sommaren och när jag pratar med bygglovshandläggaren så säger de att detta är ett komplext ärende. Nu har grannen lagt ut huset till försäljning, se nedan länk.

[länk]

Någon som vet vad reglerna säger ? Har försökt att läsa plan och bygglagen men behöver hjälp.

Pär Larsson
Jag skulle ta ett snack med mäklaren. Han vet nog inte om att det är fel på huset.

K KristoferL skrev:
Jag ser det knappast som någon ”olägenhet” dessutom äger man inte sin utsikt.
När vi funderade på takterrass till vårt hus som också ligger i stadsplanerat område så sa de på kommunen att bygglov ej behövdes om jag bara har trall samt staket under 120 cm.
Har svårt att se att detta skulle strida mot någon regel så mycket att de inte skulle få ha kvar det.
Ser rätt trevligt ut tycker jag!
M Mikedigitize skrev:
Kvarteret heter ju "Bittermandeln" ..så vem är förvånad :crysmile:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Synd att inte kunna glädja sig när någon har gjort något fint eller byggt något bra! Tycker det såg snyggt ut! Man kan ju vinka till varandra! Det gör jag till mina grannar! Trevligt när det är så!

• Gilla
Gustav Bofors och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Kan nog ändå vara bra att informera mäklaren så att han kan korrigera prospektet lite ...

Vi hade en liknande grej på vårat sommarställe där man sålde en villa som låg på "backside" med lite sjöglimt. I prospektet stod det att fastigheten hade tillgång till brygga och båtplats. Jag fattade direkt att man avsåg min sjögrannes privata brygga/båtplats så jag talade om för grannen att hans brygga hade blivit allmän brygga ;-)
Min granne blev fly förbannad, ringde upp mäklaren och förklarade vad som gällde. Annonsen på Hemnet var ändrar inom 2 timmar ... mäklaren hade blivit lurad av säljaren ... säljaren var en riktigt osmaklig typ som var osams med alla grannar i området så alla var lika glada när han försvann för gott :)

Men man kan ju undra om vad som hänt om mäklaren inte ändrat beskrivningen ... och köparen av huset hade kommi med sin båt och förutsatt att han hade en bryggplats där ...

S
A Autodidak1 skrev:
Men det ger mer om du kan hänvisa till ditt eget rättsfall, dom är ju ändå anonymiserade.

Jag läser rättsfall varje vecka för att kunna ge bättre rådgivning (men inga tvärsäkra svar, för det finns inte)

Och grannen har inte byggt någon veranda, han har ett befintligt tak som fått annan täckning.
>> Och grannen har inte byggt någon veranda, han har ett befintligt tak som fått annan täckning.

Precis exakt. Det är just därför jag inte tycker mitt case var relevant. Däremot föreslår jag att utvärdera de två rättsfall jag nämnde (den sistnämnda möjligen tveksam).

S Snurrespratt skrev:
Jag har haft ett liknande fall med en svartbyggande granne som byggde en veranda på mycket hög höjd, där jag till slut fick rätt. Han tvingades att riva !

Där fick jag bra hjälp från en jurist att leta fram två bra rättsfall. De är:

Mark- och Miljööverdomstolens dom MÖD P 7798-15

Det handlar om att "X får en så betydande olägenhet att den inte skäligen ska behöva tålas" (insyn genom att se/titta ner på dig)

Dessutom (något mindre träffsäkert kanske)

MÖD P 8356-14

Om vad som bedöms som bygglovspliktigt och inte

Titta på dessa och tveka inte att åberopa dem !
Har nu läst dessa två rättsfall och kommer troligen hänvisa till det första som ett komplement till den anmälan jag gjort.

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
M Michel Devismes skrev:
Dörren stod redan innan!
Väldigt roligt. Då verkar det som om TS inte har något solklart fall som sas innan.

Fasadförändring kräver bygglov. Men takterrass på befintlig byggnad med ett lågt staket. nej :)

Så TS riskerar mer vara känd som "gnälliga, bittra grannen".

Bor man i tätort får man räkna med lite. Framförallt insyn

För de som inte orkar klicka upp enirobilden:

Tvåvåningshus med rosa fasad och garage, byggmaterial framför huset, diskussion om takterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gustav Bofors och 1 till
  • Laddar…
S Superfreno skrev:
Synd att inte kunna glädja sig när någon har gjort något fint eller byggt något bra! Tycker det såg snyggt ut! Man kan ju vinka till varandra! Det gör jag till mina grannar! Trevligt när det är så!
Ja. Samma här :)

Nu har vi iofs stora tomter så man är ju en bit bort. Men trevligt med gött folk som grannar :)

Jag får nästan känslan att höjden på garaget valdes exakt för att matcha dörren ovanför, alltså att planen var balkong/terass redan från början.

• Gilla
Gustav Bofors
  • Laddar…
Om grannen behöver hjälp med sin griniga 50-åriga granne så kan jag hjälpa till gratis ;)

Grannen kan knappt se poolen om dom inte hänger över altanräcket och kikar ner, bara en egoisitisk TS.

Huset som är till salu har sökt bygglov 2012 för ändringar (och dom har ägt det sedan 2006). Där ingår med sannolikt dörrar och fönster över garagetaket (om dom inte redan fanns i ursprungshuset). Sedan har TS byggt en byggt en pool och altan mot grannens tomtgräns och tycker sedan att grannen inte ska få förfoga över sin tomt med samma rättigheter.

TS har själv konstaterat att ett eventuellt bygglov inte är det viktiga, terrassen måste bort. så "någon rättspatos finns inte, bara egoism.

• Poolen är normalt bygglovsfri men som granne skulle jag anmäla att inget bygglov för marklov är sökt (ser misstänkt nergrävd ut).
  • Nästa steg är att anmäla poolens närhet till pga höga buller nivåer då grannen badar (miljöbalkens regler gäller). Det är en betydande olägenhet att ha badande 50-åringar, med vänner och barn som badar.
  • Det har också medfört en betydande olägenhet att de hela tiden kan kika in i sovrum, kök allrum. Som granne vill man inte behöva titta på badande människor som bullrar hela tiden, anmäl!!!!!
  • Om vi ändå håller på och anmäler så har TS ett bygglovspliktigt plank vid sin uppfart, har inte sett någon bygglovsansökan på den.
  • Självklart så måste det också verkligen undersökas om grannens friggebod verkligen är max 15 kvm (anmäl) och har verkligen TS fått något medgivande för denna friggebod. Tycker också att takfoten ser ut att vara någon mm över 500, då räknas den också som bya, anmäl för säkerhets skull!
Nästa steg som granne är självklart att bygga altan ända mot grannens pool, det vore ju trevligt att få utgång via vardagsrum och matrum (söka bygglov för balkongdörrar, en baggis). Det underlättar också ljudmätningarna som ska genomföras. Eller ännu bättre! Eller varför inte en egen pool bredvid TS pool, det måste ju vara en bra plats och TS verkar sympatisk!

Det roligast av allt är att även om TS mot förmodan skulle få igenom att den ändrade taktäckningen är bygglovspliktigt och att räcket bedöms bygglovspliktigt och bygglov inte beviljas så ändrar det inte sakfrågan.

Grannen kan sätta sig på sin solstol och undersöka taket varje solig dag hur ofta och länge han vill. Så TS kan inte hindra användandet av taket hur mycket han än vill.

PS. Det finns fler rättsfall än det @Snurrespratt hänvisar till angående betydande olägenhet, men i alla dessa fall har det varit frågan om väsentligt mer avvikande åtgärder än TS fall (enligt min bedömning).

Jag önskar grannen lycka till med flytten och hoppas han får det bra på det nya stället (y)

@Snurrespratt Skicka gärna PM med ditt fall, känner inte igen det och är på allvar intresserad av allt sådant här :D(y)

Sen kan jag också tipsa grannen om en dom i MMÖD där avstånden mellan husen var mindre än i det här fallet och insynen större, men bygglov för räcke på taket beviljades. I det här fallet hade husägaren sökt bygglov, osäkert om det egentligen behövs.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lentomannen och 9 till
  • Laddar…
I vissa kommuner har man infört att om man vill anmäla grannen så granskar de även anmälarens fastighet. :)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Hochiha och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.