28 144 läst · 139 svar
28k läst
139 svar
Takdusch - använder ni den?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 680 inlägg
Större och alltid högt placerat. Fyller ingen funktion utan endast bekvämlighet (och så är det snyggt)
Du behöver ju inte starta mer fullt ös. Öppnar du den 10-20% så rinner de kalla vattnet i en ganska smal stråle ner. Ingen större skillnad mot ett vanligt duschhandtagfia_mstd skrev:
På badhus och gymanläggningar brukar de ju alltid ha takduschar så TS kan ju gå dit och testa. Själv gillar jag det inte och brukar försöka få tag på en av de få duscharna med munstycke även på badhuset
Takdusch är kanon, använder alltid takduschen. Däremot är skivad ost är en styggelse som bara överträffas av skivat bröd.K KriZomb skrev:Bästa uppfinningen sedan skivad ost! Speciellt om man är lång. Det är värt pengarna, härligt att ha duschen ovanför med vattnet som regn, istället för snett in i näsan.
Har aldrig ångrat att jag satte in den. Flyttade till en ny lägenhet nyss utan takdusch, och saknade den så att det blev till att köpa en.
Ps
Bauhaus har ju förövrigt rätt stort sortiment av takduschar, även en del billigare budgetvarianter.
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Skivad ost är en jättebra uppfinning som jag kunde åtnjuta hemma för 50 år sedan, långt innan den uppfanns i Sverige. Då fanns ingen osthyvel och jag är traumatiserad av en händelse i mitt liv i Sverige där osthyveln i köket mötte tum-toppen med 90 km/h och hela frukostbordet var nedsölat med mitt hjärteblod och yoghurten förvandlades till jordgubbs-dito inom 3 sekunder och ostmackan blev tungäten medan sonen paketerade allting med silvertejp.
Men svensk skivad ost är alldeles för tunn samt rätt uttorkad. Så var det inte förr. Tror jag.
Men svensk skivad ost är alldeles för tunn samt rätt uttorkad. Så var det inte förr. Tror jag.
Själv tycker jag inte om dessa, vi har ingen själv (tur nog) men har erfarenhet från annat håll... när man ska börja duscha är risken stor att få en kalldush rakt i skallen, eller om man inte ska duscha håret,eller duscha minsta barnet så är det inte poppis att börja med en kalldusch... När man duschar och kommer åt arrangemanget så plötsligt får man kallvatten uppifrån. Men jag gillar att duscha kroppen klart först och avsluta med att tvätta håret. Jag förstår inte det bra i att ha vattnet rinnande i hår och ansikte hela tiden... Men framförallt är det själva kallstarten som är mest obehaglig med denna... Tur alla är olika men vis av erfarenhet skulle sådan inte komma in i mitt badrum
Om blandaren satt utanför duschens räckvidd skulle det vara klart mycket bättre. Har även en annan dusch jag använder ibland där blandaren sitter med spak så att man kan knuffa till den av misstag när man rör sig i duschen och antingen blir skållad eller kallduschad, även detta är obehagligt.
Om blandaren satt utanför duschens räckvidd skulle det vara klart mycket bättre. Har även en annan dusch jag använder ibland där blandaren sitter med spak så att man kan knuffa till den av misstag när man rör sig i duschen och antingen blir skållad eller kallduschad, även detta är obehagligt.
T Thomas_Blekinge skrev:Skivad ost är en jättebra uppfinning som jag kunde åtnjuta hemma för 50 år sedan, långt innan den uppfanns i Sverige. Då fanns ingen osthyvel och jag är traumatiserad av en händelse i mitt liv i Sverige där osthyveln i köket mötte tum-toppen med 90 km/h och hela frukostbordet var nedsölat med mitt hjärteblod och yoghurten förvandlades till jordgubbs-dito inom 3 sekunder och ostmackan blev tungäten medan sonen paketerade allting med silvertejp.
Vet du, jag har gjort precis samma resa. Har skurit av vänster tumtopp med en osthyvel och fick sy ett antal stygn för att återmontera den. Att sy genom tummen är inget jag skulle rekommendrea någon, bedövningen hjälpte föga kan jag säga. Hemsk upplevelse.
Trots detta så förespråkar jag ändå att man ska hyvla sin ost själv. Men lite nojig är jag fortfarande när det ska hyvlas ost…
Medlem
· Västerbotten
· 888 inlägg
Är man rädd för att bli blöt när man vrider på vattnet kan man ju ställa om till handduschen (om den funktionen finns) och låta den spola ner väggen istället. Jag har ett kit från Mora där man slår över mellan hand- och takdusch med ett litet vred, som är väldigt logiskt i vilken riktning som gäller, på duschstången. Eftersom att handduschen sitter i en vanlig rak hållare på stången så kan man bara vrida in den så handduschen sprutar ner ena väggen istället och sen låta den sitta i den riktningen så blir det inga misstag. Då kan man ju köra igång duschen på fullt ös även med de mest känsliga klädesplaggen på sig utan att vara rädd att bli blöt.
Problemet känns dock som ett I-landsproblem av rang eftersom att alla duschar går att starta utan att man måste stå rakt under dem.
Problemet känns dock som ett I-landsproblem av rang eftersom att alla duschar går att starta utan att man måste stå rakt under dem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 680 inlägg
Snart kommer det säker någon som har VVC hela vägen ut till munstycket
Håller inte med, beror iofs på vad man räknar som långt. Både jag och sambon har hår som ligger ner över axlarna i längd och vi använde den båda i lägenheten innan vi flyttade till hus.Marlen Eskilsson skrev:
Hade vi en nu skulle den användas varje gång. Handduschen som vi nu har lämnar sällan/aldrig väggfästet.