M maximm skrev:
Tack för alla svar! Det blir garanterad en takdusch i någon form från Mora i duschen! Nästan så man börjar fundera på en till badkaret nu också...
Jag har Mora Rexx T5. Den känns väldigt bra. Lite dyr (tror det var 7500kr) men absolut värd det. Blandaren ska ju vara i metall
 
Vi kör med INR. Mora grejer innanför skalet
 
Alltid. Avslutar oftast med en kort vända med snöret.
Många, typ alla, takduschar har för många munstycken så det blir bara ett "regn" ingen dusch (hastigheten på vattnet). Det gör att man slösar en massa vatten när man vrider upp på max för att få lite flödeshastighet för att skölja ett långt hår t.ex.

Jag har superlimmat ca 40% av munstyckena på vår dusch i ett snyggt mönster, blev riktigt bra. Bättre hastighet/upplevt tryck utan att man skickar kopiösa mängder vatten rakt ner i avloppet.
 
Några tips på modeller (takduschar) för utrymmen med låg takhöjd? :thinking:
 
P
Röret är kapbart. I alla fall på FMM 9000E.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
nikasp
Vi har strax under 240 cm i tak och badkar som bygger 20 cm. Var orolig att duschhuvudet som som då hamnade ca två meter från badkarsbotten skulle upplevas för lågt men det funkar kanon (Tapwell). Man behöver/ska inte kapa något utan skjuter bara röret för att ställa in önskad höjd. Dyr, ca 10’, men vi är grymt nöjda med funktion, känsla (inget smäck) och utseende. Den känns gediget byggd. Dock så är de snygga slimmade handduschmunstyckena inte mycket att ha, följer med ett vanligt runt som är riktigt bra.

AAT AAT skrev:
Några tips på modeller (takduschar) för utrymmen med låg takhöjd? :thinking:
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Takduchen är ju inte fast utan går att svänga åt sidan om man vill.
Nej? Kan hända att sådana finns, men de takduschar jag sett är fasta.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej? Kan hända att sådana finns, men de takduschar jag sett är fasta.
Vår takdusch går att svänga runt utan problem, och dessutom ändra höjden på ganska mycket.
Hade inte det gått hade vi inte köpt den.
 
J
Alltid och jag är tjj och har långt hår, men tycker att det är skönt att duscha länge och tycker inte om att behöva hålla i duschmunstycket. Är skönt att ha händerna fria. Underbar uppfinning.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har strax under 240 cm i tak och badkar som bygger 20 cm. Var orolig att duschhuvudet som som då hamnade ca två meter från badkarsbotten skulle upplevas för lågt men det funkar ....
Ja det är väl det vi är oroliga för, och funderar på vilka modeller som hänger ner minst från taket så att säga, eller kanske t.o.m. kan ligga flush mot taket och tillförselröret in från sidan?
 
Vi har två takduschar som bara jag använder. Den ena är en pelare med massagemunstycken som jag däremot inte använder så ofta. När jag bytte munstycke blev det mera som ett regn och låter inte så mycket. Vad är 2000 kr jämfört med toalettborste för 1400 kr. Frugan tyckte det var viktigt att den skulle passa med handtag och knoppar i nya badrummet. Där har vi vår diskussion. Minna arbetskamrater och manliga vänner står på min sida.
 
Används alltid. Använder bara slangen när vi gör rent i duschen. Och det behöver inte kosta 2000kr. Köpte min på Jula för ca 400kr tror jag. Det var 10 år sen nu, den funkar lika bra än.
 
Maria T
M maximm skrev:
Funderar på att installera takdusch i ett av badrummen. Merkostnaden är 2000kr utöver den vanliga. Då jag aldrig ägt en sådan ställer jag således frågan till er; använder ni er takdusch? Eller är det bara ett vackert komplement till vattenspridaren på snöre?

[bild]
Har dessvärre ingen takdusch, men skulle gärna vilja ha, och hade jag säkert nyttja den 5 duschar av 7.
 
Vad gör en takdusch som inte en vanlig dusch gör? Förstår inte skillnaden riktigt. Är det att den är större bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.