Immobil Immobil skrev:
Är man smart, sätter man på duschen innan man klär av sig. Gäller för alla form av duschar.
Bland det bästa med vårt hus är att jag har en egen dusch som bara jag använder. Numera står handduschen där jag lämnat den i en vinkel där jag kommer åt att fullt påklädd vrida på vattnet och sedan klä av mig. Gissa om jag är nöjd!

Ramnemark Ramnemark skrev:
Du behöver ju inte starta mer fullt ös. Öppnar du den 10-20% så rinner de kalla vattnet i en ganska smal stråle ner. Ingen större skillnad mot ett vanligt duschhandtag
Om jag nu hade begåvats med en hjärna som tänker efter först hade jag naturligtvis gjort det. Tyvärr väljer min hjärna att varenda gång bortse från risken att strålen kommer från fel håll, och bara greppa tag i munstycke till, rikta det mot väggen och sätta på vattnet. Jag säger INTE att det är någon annans fel. Men jag hatar den där tallriken i taket som anfaller med blöta iskalla strålar då någon råkar använda toaletten i "mitt" badrum och jag har bråttom och duschar i det andra badrummet.
 
M maximm skrev:
..... använder ni er takdusch? Eller är det bara ett vackert komplement till vattenspridaren på snöre?
Jag har en 'takduschspridare' 30 x 30 cm och använder i stort sett uteslutande den. Handduschen bara vid sällsynta tillfällen.
 
Jag har en rund takduschspridare 30 cm och använder i stort sett uteslutande den. Handduschen bara vid sällsynta tillfällen eller att städa med.
/B
 
Återkopplar även här. Vi valde takdusch till slut och den blev supersnygg!

Men, vi använder den aldrig för exakt som alla gnällspikar så så trycker den ut kallt vatten i början, inte alls behagligt.

Hade jag valt takdusch idag? Ja faktiskt, den ramar in duschen på ett snyggt sätt så även om den inte används tillför den mycket designmässigt. Men jag hade försökt hitta en som löst problemet med kallt vatten i början.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det har aldrig varit ett problem, man står till sidan om duschen och slår på, väntar tills det kommer varmt.

Det som ibland händer är om nån annan duschat, använt handduschen och lämnat inställningen på det viset, handduschen vänder mot en i sin hållare, så när man ska slå på duschen så får man en oväntad kalldusch och skriker till.

Hjälper ju en att vakna förstås, stiger upp före 6 varje vardag....
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det har aldrig varit ett problem, man står till sidan om duschen och slår på, väntar tills det kommer varmt.

Det som ibland händer är om nån annan duschat, använt handduschen och lämnat inställningen på det viset, handduschen vänder mot en i sin hållare, så när man ska slå på duschen så får man en oväntad kalldusch och skriker till.

Hjälper ju en att vakna förstås, stiger upp före 6 varje vardag....
Vi har en blandare där man vrider på vattnet åt olika håll för tak respektive handdusch. Jag kan inte skylla på föregående när jag vrider fel ibland :D
 
Vi har också en blandare som man vrider på, det var det jag menade. Ibland har personen före duschat och lämnat inställningen så vattnet kommer till handduschen och sen lämnat det så. Så nästa person som ska duscha och inte noterar blandarens position, kommer få en ovväntad kalldusch.

Det har ju hänt mig tillräckligt många gånger nu att jag har utvecklat ett automatisk respons där jag kollar på blandarens position först.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har också en blandare som man vrider på, det var det jag menade. Ibland har personen före duschat och lämnat inställningen så vattnet kommer till handduschen och sen lämnat det så. Så nästa person som ska duscha och inte noterar blandarens position, kommer få en ovväntad kalldusch.

Det har ju hänt mig tillräckligt många gånger nu att jag har utvecklat ett automatisk respons där jag kollar på blandarens position först.
Ok, vår blandare fungerar inte så. Den har inget separat reglage för att använda tal eller handduschen. Det sköter man genom att vrida reglaget för vattenflödet antingen med eller moturs (avstängd i mittenläget).
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har också en blandare som man vrider på, det var det jag menade. Ibland har personen före duschat och lämnat inställningen så vattnet kommer till handduschen och sen lämnat det så. Så nästa person som ska duscha och inte noterar blandarens position, kommer få en ovväntad kalldusch.

Det har ju hänt mig tillräckligt många gånger nu att jag har utvecklat ett automatisk respons där jag kollar på blandarens position först.
Jag har också en sån takdusch där det är ett vred på stången som man vrider på som avgör om det ska gå till takduschen eller till handduschen. Jag har lärt mig efter ungefär 2 ggr att pekar vredet uppåt så menas det att vattnet kommer komma från takduschen. Nedåt så kommer det från handduschen. Man lär sig fort efter några kallduschar :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ok, vår blandare fungerar inte så. Den har inget separat reglage för att använda tal eller handduschen. Det sköter man genom att vrida reglaget för vattenflödet antingen med eller moturs (avstängd i mittenläget).
Hur gör du om du vill ha vatten från båda då?
 
Nå det går ju inte på våra modeller heller, man måste välja antingen eller. Finns också en kran på blandaren hos oss, viker man ut den kommer vattnet därifrån och de andra stannar av.

Jag kommer ihåg duschblandaren hos mina föräldrar fungerade på det viset man vred den åt olika håll beroende på vart vattnet skulle komma, men den hade bara en handdusch och en kran.
 
M maximm skrev:
Återkopplar även här. Vi valde takdusch till slut och den blev supersnygg!

Men, vi använder den aldrig för exakt som alla gnällspikar så så trycker den ut kallt vatten i början, inte alls behagligt.

Hade jag valt takdusch idag? Ja faktiskt, den ramar in duschen på ett snyggt sätt så även om den inte används tillför den mycket designmässigt. Men jag hade försökt hitta en som löst problemet med kallt vatten i början.
Vi har en med "svängbar" takdusch. Så man bara petar den lite åt sidan, sätter på vattnet och när det är varmt efter några sekunder så svänger man tillbaka den över mitten. Mycket smidigt om man inte har utrymme att stå vid sidan medans det blir varmt.
 
M Mangan13 skrev:
Vi har en med "svängbar" takdusch. Så man bara petar den lite åt sidan, sätter på vattnet och när det är varmt efter några sekunder så svänger man tillbaka den över mitten. Mycket smidigt om man inte har utrymme att stå vid sidan medans det blir varmt.
Så kan jag också göra, men tycker det är lite meckigt att göra det.

Sen tycker jag duschen samlar vatten, så den droppar väldigt länge, så man måste tömma den efter en dusch, dvs vrida den åt olika håll för att få ut allt vatten, annars droppar det länge.
 
T tobbbias skrev:
Hur gör du om du vill ha vatten från båda då?
Samtidigt? Det går inte.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nå det går ju inte på våra modeller heller, man måste välja antingen eller. Finns också en kran på blandaren hos oss, viker man ut den kommer vattnet därifrån och de andra stannar av.

Jag kommer ihåg duschblandaren hos mina föräldrar fungerade på det viset man vred den åt olika håll beroende på vart vattnet skulle komma, men den hade bara en handdusch och en kran.
Jag ställer mitt vred mitt emellan så får jag både handdusch och takdusch samtidigt. Är smidigt när alla barnen ska vara med och duscha och leka att kunna ha 4 st vattenkällor på samma gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.