9 978 läst · 30 svar
10k läst
30 svar
Tak/inklädnad av undersida svängd trappa
Kanske 6 mm renoveringsgips kan vara en del av lösningen. Bauhaus skriver i sin produktinformation: ”Skivans stora seghet gör den också lämplig till böjda former och kan böjas i radier ner till 300 mm om den fuktas.”
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag tror att vi efter mycket funderingar sakta börjar lägga den krökta varianten åt sidan. Det känns helt enkelt för besvärligt. Hade det varit en fristående trappa där man kunde jobba med övermått på skivor, och om inklädnanden utgjorde hela projektet, inte bara en av tusen detaljer och moment, så kanske. Det hade varit en kul utmaning.
Huvudspåret just nu är att bygga taket av tre trianglar. Ett skelett av reglar och plana skivor på det. Har försökt hitta en bra utformning som balanserar bibehållen rymd mot att det inte ska vara alltför facetterat. Snörena på bilden nedan visar planen för var bryten ska ligga. Det känns som en tillräcklig utmaning att få ihop både stabilt och tight det med.
Tack alla som har bidragit med bra och inspirerande synpunkter. Kanske återkommer med ett slutresultat här men annars kan arbetet följas i projekttråden:
Renovering Röda Grind
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-25#post-3639571
Huvudspåret just nu är att bygga taket av tre trianglar. Ett skelett av reglar och plana skivor på det. Har försökt hitta en bra utformning som balanserar bibehållen rymd mot att det inte ska vara alltför facetterat. Snörena på bilden nedan visar planen för var bryten ska ligga. Det känns som en tillräcklig utmaning att få ihop både stabilt och tight det med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla som har bidragit med bra och inspirerande synpunkter. Kanske återkommer med ett slutresultat här men annars kan arbetet följas i projekttråden:
Renovering Röda Grind
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-25#post-3639571
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Fick upp en regelstomme idag. Slet hårt på både psyke och smygvinkel. Extra bökigt att det är en trappa ned till källardörren man behöver mecka omkring stegen i också. Men till slut blev det ordning på det och när jag försöker se slutresultatet framför mig så är jag nöjd med lösningen och lite lättad att vi inte gav oss på krökta skivor. Eller tapetklister och tidningspapper
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nu är detta specialartak färdigt! Det var inte helt snutet men gick till slut. Har skrivit upp en vinkelmätare på önskelistan, det hade varit bra att ha.
Nu är det bara resten av projektet kvar!
Tack för ert engagemang och era idéer. Funderar fortfarande på hur det skulle gått med tidningspapper, hönsnät och tapetklister
Nu är det bara resten av projektet kvar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för ert engagemang och era idéer. Funderar fortfarande på hur det skulle gått med tidningspapper, hönsnät och tapetklister
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare
Vinkelmätare är ett praktiskt verktyg som hjälper till att exakt mäta och överföra vinklar. Detta verktyg är användbart i en mängd olika scenarier, från byggprojekt till precisionshantverk. Många moderna vinkelmätare erbjuder digitala
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Haha, tack för uppmuntran men vissa saker ger man sig mest på för att man inte har gjort det innan. Lite som bungy jump . Men kul är det ju!K Kickster skrev:
Vi hade egentligen fina gamla plywoodbitar som var ihopsatta i ett stiligt pussel...men min man gillade det inte och vi hoppades på att det som var under var fint nog att bara måla. Men icke. Men ok, låter gubbarna här göra jobbet med inspiration från dig!
Snyggt! Efter två års funderande och hundra olika alternativ, vet jag precis hur jag ska lösa problemet med min källartrappa!