Hepp. Har lagt nytt golv i ett rum, och för att vara noggrann så monterade jag först ut en hel räcka av brädorna i bredd, för att se hur mycket sista räckan av brädor skulle behöva kapas. Döm om min förvåning när det visade sig att bredden blev perfekt utan behov av kapning - en klassisk 12-mm golvsockel skulle täcka perfekt på båda långsidorna i rummet:
Tyvärr visade det sig att väggarna inte längre står helt parallellt. Golvet ligger perfekt längs ena långsidan, men mot den viktigaste sidan, den där dörren in till rummet är, så slutade det med ett glapp på nästan 2 cm precis vid dörren:
Då har jag två problem:
1) en normal tröskelplatta täcker inte glappet mellan golven.
2) det övriga glappet mellan golv och dörrfoder. De gamla dörrfodren är så sneda och sorgliga att där finns ett glapp som inte hade gått att täcka med mindre än att man hade brutit loss dörrkarm och petat in golv under karmen.
Vad gäller glappet längs med vägg och golv så får jag väl förlika mig med att köra en tjockare golvsockel än tänkt. Problemet vid dörren är knivigare.
För att illustrera:
En vanlig tröskelplatta täcker bara den gröna figuren. Kvar blir då ett glapp som motsvarar de röda och blåa fälten. Glappet mellan det nya golvet och en vanlig tröskelplatta blir ca 2 cm.
Om jag bara kan få det röda området täckt, så tänker jag att det blå området är så pass lite att man kan fylla i med en passande träfogmassa/parkettkitt. Jag antar en idé vore att få tag i en platta som täcker lika mycket area som det röda och gröna fältet och sedan försöka vara lite flink med en såg (kap och gersåg?). Hittar dock inga tröskelplattor (eller andra fyrkantiga plattor) av rätt storlek när jag letar på nätet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr visade det sig att väggarna inte längre står helt parallellt. Golvet ligger perfekt längs ena långsidan, men mot den viktigaste sidan, den där dörren in till rummet är, så slutade det med ett glapp på nästan 2 cm precis vid dörren:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Då har jag två problem:
1) en normal tröskelplatta täcker inte glappet mellan golven.
2) det övriga glappet mellan golv och dörrfoder. De gamla dörrfodren är så sneda och sorgliga att där finns ett glapp som inte hade gått att täcka med mindre än att man hade brutit loss dörrkarm och petat in golv under karmen.
Vad gäller glappet längs med vägg och golv så får jag väl förlika mig med att köra en tjockare golvsockel än tänkt. Problemet vid dörren är knivigare.
För att illustrera:

Logga in
Skapa konto
En vanlig tröskelplatta täcker bara den gröna figuren. Kvar blir då ett glapp som motsvarar de röda och blåa fälten. Glappet mellan det nya golvet och en vanlig tröskelplatta blir ca 2 cm.
Om jag bara kan få det röda området täckt, så tänker jag att det blå området är så pass lite att man kan fylla i med en passande träfogmassa/parkettkitt. Jag antar en idé vore att få tag i en platta som täcker lika mycket area som det röda och gröna fältet och sedan försöka vara lite flink med en såg (kap och gersåg?). Hittar dock inga tröskelplattor (eller andra fyrkantiga plattor) av rätt storlek när jag letar på nätet.
På många "brädgårdar" finns planhyvlad ek i olika dimensioner, tex
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...vlad-ek-l-1-0m-obehandlad-raw-10-870000809510
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...vlad-ek-l-1-0m-obehandlad-raw-10-870000809510
Så det är en fullt rimlig lösning att tänka sig? Kan man använda vilken sticksåg som helst för ändamålet, eller vilka verktyg kan man tänka sig?
Förmodar att jag kan slipa och behandla plattan med vitpigmenterad olja för att ljusa upp den till rätt nyans sedan?
Förmodar att jag kan slipa och behandla plattan med vitpigmenterad olja för att ljusa upp den till rätt nyans sedan?
en fråga - jag fick höra att man måste lägga golvet inifrån hörnet (där jag började) och sedan arbeta sig ut till sidan där dörren är. Stämmer det? Av vilket skäl? Jag hade ju hellre börjat från dörrsidan (eftersom resultatet där syns mycket mer).
Nej det stämmer inte. Man börjar på den sidan man tycker det är enklast, t.ex. Vid en dörr. Men man börjar ju alltid vid något hörn.G Garp Hög skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täta mellan vägg och tak i källare
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sättet att täta 1 cm glipa mellan dörrlist och klinkers?
Badrum -
Hur ska kåpa mellan duschblandarrör och vägg tätas. Det läcker in bakom till skyddsröret.
Badrum -
Hur ska jag täta mellan gipstak och putsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Glapp mellan klämring och golvbrunn
Badrum