Hmm det som oroar mig mest är detta som fanns i besiktningen:

I besiktningsprotokollet ( http://meme-lol.com/bla/%d6B_130904_...8019_Draft.pdf ) så står det följande:

(sida 9 av 18)
Vind
Mindre mikrobiell påväxt noteras på
underlagstaket.
Bedöms ha uppkommit under
byggnationen.

Det är svårt att veta ifall det är garagets vind eller om det är husets han skrivit om där. Vissa har uppfattat det som att det är garaget medan andra säger att det är huset :)
Har iallafall skickat ett mail till anticimex besiktningsmannen och frågat.
Ifall det är huset vi snackar om så kommer det att gå bort på en gång, då dom verkligen med flit slarvat med bygget.
 
Med flit har de nog inte slavat, de har nog missat att täcka lite under byggets gång kolla att det är torrt nu och hur det ser ut på "golvet" under brädorna.
Att det är lite svartprickigt som kommit under bygget är oftast inget att oroa sig för men om det växer eller känns fuktigt så är det ett no no. Du har ju värdens chans att kolla imorgon det har ju regnat ordentligt igår och idag och ska regna lite till inatt.

/Peter
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Måse vara på huset då garaget verkar byggt för minst 15 år sedan och det hade nog inte varit kvar sedan byggnationen. Sedan på bilden som kommer till så är det ju vldigt nya brädor.
Inte för att vara sådan som har fördomar men då jag själv har polskt påbrå så är det en polack som äger både huset och firman, och jag skulle nog dra öronen åt mig. Känns som att risken för okunskapär rätt stor, inte att de fusk byggt med vilje men helt enkelt inte har super koll på bransch regler som ju verkar återspeglas i badrummens konstruktion.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I frågelistan står det att byggnaden är uppförd 2013 och energideklaration utförd 2012? :)
 
stefancrs skrev:
I frågelistan står det att byggnaden är uppförd 2013 och energideklaration utförd 2012? :)
Ja, någonting är konstigt där. Kan man ens göra en energideklaration på ett "bygge".....
 
Sådant vill man ju egentligen inte skriva, men jag tror att Katten12 är sanningen på spåren.

Supermodernt hus och tvåglasfönster. Inte riktigt svensk standard.
Och lite genvägar i våtrummen med hur rören är dragna genom tätskikten.
Osäkra på vad svensk branschstandard innebär?

Hur är det med övriga installationer, som inte syns?
Som el, vatten och värme. Kanske behöver kollas.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag reagerade också på 2-glas. När man bygger idag, eller byter ut fönster känns ju 3-glas som det uppenbara alternativet. Mycket osar katt med detta objekt.....
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kolla att det inte är en sån där berömd enstegstätad fasad med puts direkt på cellplast.
stomme betong leca :)
 
Byggis1976 skrev:
Ja, någonting är konstigt där. Kan man ens göra en energideklaration på ett "bygge".....
Jo men om du läser deklarationen så är det ett underlag för bygglovet. Vet inte om den duger som energideklaration vid överlåtelse, men efterssom huset är nytt och ingen har bott i det så lär det ju inte finnas någon bättre data att bygga deklarationen på.
 
Har man två miljoner över i budgeten så har man väl åtminstone råd med ett par robotdammsugare och skurrobotar?

(om man nu vill ha en självgående latent vattenskada hemma :))
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
M
Byggis1976 skrev:
Jag reagerade också på 2-glas. När man bygger idag, eller byter ut fönster känns ju 3-glas som det uppenbara alternativet. Mycket osar katt med detta objekt.....
Enligt energideklarationen är u-värdet på fönstren 0,6, vilket ju får anses som bra. Om det stämmer.
 
Frågan är ju om de byggt med fönster av den kvalitet som energiberäkningen bygger på? Kan man verkligen nå 0,6 med tvåglas?
 
hempularen skrev:
Frågan är ju om de byggt med fönster av den kvalitet som energiberäkningen bygger på? Kan man verkligen nå 0,6 med tvåglas?
Nej det kan man inte. Kronfönster har fönster med u-värde 0,6 fönster för passivhus men då krävs det 4-glas !
Känns som det är väldigt mycke "hitte på" med det här huset.
 
verktygsgurun skrev:
Nej det kan man inte. Kronfönster har fönster med u-värde 0,6 fönster för passivhus men då krävs det 4-glas !
Känns som det är väldigt mycke "hitte på" med det här huset.
WTF .... Det är så otroligt jobbigt med dessa oseriösa entreprenörer. Det är säkerligen också så att detta inte är något de kan ställas till svars för. Ljuger man om detta så skulle mitt förtroende vara förbrukat. Fy.
 
hempularen skrev:
Frågan är ju om de byggt med fönster av den kvalitet som energiberäkningen bygger på? Kan man verkligen nå 0,6 med tvåglas?
Nej, det förefaller helt osannolikt.

I mina polsktillverkade treglasfönster med träkarmar/bågar är glaskasetten märkt U 0,5.
Och det gäller alltså bara glasdelen.
Så hela fönstret ligger väl på 0,8 - 1,0 ungefär.
Visserligen kan man fylla kassetterna med krypton i stället för argon för att få lite bättre värde, men det tror jag är mycket ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.