phattrance skrev:
Fick även detta från mäklaren
Detta bör du se som floskler. AB har ju minusresultat 2011 så det kan vara ett tecken på att de är på väg mot konkurs. Det har man ingen garanti för. Byggfelsförsäkring är i princip värdelös......den gäller väldigt sällan och om något är slarv felbyggt gäller inga försäkringar.
 
Mailade detta till mäklaren och väntar på svar igen!

Tack ännu en gång för all hjälp!


Hej Johan

är jätteintresserad av huset men har en del frågor som behöver få besvarade innan vi börjar buda.

1: Om huset är nybyggt så bör man kunna få ta del av protokoll från eventuell entreprenadbesiktning också, och övriga kvalitetsdokument från bygget för den delen?

2: Låter lite osannolikt att han skulle åtgärdat samtliga röda punkter. Då måste man ju i princip riva badrummen och börja om från början. Ligger brunnen för när väggen så är det allvarligt. Det går då inte att få till en godkänd anslutning mellan tätskikt och golvbrunn. Jag uppfattade även anmärkningen som att det finns annan genomföring i golvet än brunnen, vilkte inte heller är enkelt att åtgärda, i princip rivning.
Att firman har missat de här detaljerna tyder på fusk, eller okunskap. Lika illa vilket det än är.
Jag såg också att protokollet var utfärdat för 12 dagar sedan. Har de åtgärdat badrummen så är det nytt världsrekord :)

Kan du kolla med säljaren och fråga exakt vad som är åtgärdat med anmärkningarna från besiktningen?

3: vem är det som byggt badrummet? är det Toropol Villa AB som byggt badrummet eller har dom anlitat en annan firma till detta (namn?) Vad heter det behöriga företaget som utfärdat kvalitetsdukument på badrummen?

Sorry för alla frågor, har redan varit nära att köpa ett hus och enligt säljaren så var allt fixat osv men när våran besiktningsman gick igenom allt så var det så dåligt fixat att vi fick avbryta köpet. Vill bara slippa att det händer igen då jag har bättre för mig att betala besiktningsfirmorna hela tiden för nya besök!

Tacksam för snabbt svar

MVH Daniel
 
Redigerat:
Mikael_L
psau skrev:
Kolla men jag har för mig att det är Aquapanel med luftspalt bakom på den fasaden om jag inte missminner mig.
Läste Anticimex rapport och det är badrummet/toan i det gamla garaget som har fått en anmärkning och det är ju inte gjort något åt annat än en putsning.
Lite snålt att inte sätta låda kring golvvärmen men rätt lätt att åtgärda.

Annars ser det ju bra ut, tycker jag

/Peter
psau, vad har du för koppling till detta hus egentligen?
Känner du byggaren, eller bor granne eller vad?
 
phattrance skrev:
Mailade detta till mäklaren och väntar på svar igen!

Tack ännu en gång för all hjälp!

Bra att du ställer krav. Hoppas för din skull det inte nu är några niva dumjönsar som är intresserade av huset som inte förstår. Om jag vore dig så skulle jag diskutera felen med någon kompanjon högljutt på visningen. Lyft på golvbrunnen och titta. Vi var o tittade på ett nytt hus i Älvsjö med samma typ av dumma kommentarer från mäklare om att allt skulle vara lagat. Huset var ute för 6,5 milj men efter ett halvår med flertalet intresserade och deras besiktningsmän såldes det för 5,7 tror jag....i alla fall mindre eftersom badrummen var felbyggda med skaderisk som inte täcks av någon försäkring.
 
Det där med högljudd diskussion...

För många år sedan var vi och tittade på ett hus, vi bestämde oss inom någon minut att det inte var något vi ville ha, och var på väg ut. Då kommer det en man uppfarande ur källaren, tar struptag på mäklaren, trycker upp honom mot en vägg måttar en rak höger. Han vrålar att mäklaren har lurat dit honom att titta på ett hus med sprucken källare, mäklaren hade på direkt fråga sagt att det inte fanns något känt fel på huset.

Och vi blev ännu mindre intresserade.
 
  • Gilla
  • Haha
Pontus95 och 1 till
  • Laddar…
"Självklart att Toropol Villa AB åtgärdar allt om det blir fel."

Jag är skeptisk... :)
 
Fick detta svar från mäklaren nyss

Hej igen!
Vad menar du är fel med brunnarna i badrummen?
Det jag skrev till honom var

är jätteintresserad av huset men har en del frågor som behöver få besvarade innan vi börjar buda.

1: Om huset är nybyggt så bör man kunna få ta del av protokoll från eventuell entreprenadbesiktning också, och övriga kvalitetsdokument från bygget för den delen?

2: Låter lite osannolikt att han skulle åtgärdat samtliga röda punkter. Då måste man ju i princip riva badrummen och börja om från början. Ligger brunnen för när väggen så är det allvarligt. Det går då inte att få till en godkänd anslutning mellan tätskikt och golvbrunn. Jag uppfattade även anmärkningen som att det finns annan genomföring i golvet än brunnen, vilkte inte heller är enkelt att åtgärda, i princip rivning.
Att firman har missat de här detaljerna tyder på fusk, eller okunskap. Lika illa vilket det än är.
Jag såg också att protokollet var utfärdat för 12 dagar sedan. Har de åtgärdat badrummen så är det nytt världsrekord :)

Kan du kolla med säljaren och fråga exakt vad som är åtgärdat med anmärkningarna från besiktningen?

Sorry för alla frågor, har redan varit nära att köpa ett hus och enligt säljaren så var allt fixat osv men när våran besiktningsman gick igenom allt så var det så dåligt fixat att vi fick avbryta köpet. Vill bara slippa att det händer igen då jag har bättre för mig att betala besiktningsfirmorna hela tiden för nya besök!

Tacksam för snabbt svar
Vad ska jag skriva till mäklaren? :)
 
Att det framgår i besiktning och i ditt mail? Eller ringa istället. Låter som att ni kommer fastna i onödigt mailande.
 
Enk Projektet skrev:
[länk]
Sen finns ju även http://www.allabolag.se/5565540605/Toropol_AB som går bättre, samma personer men bra resultat.

Om man får ägna sig åt lite spekulationer baserat på detta och kvalificerade gissningar, tror jag att det handlar om någon som bygger ett par hus om året, med polsk arbetskraft, och till viss del med polskt material. Det behöver ju inte vara så, men jag har sett flera sådana exempel på visningar. Börjar man ställa frågor om detaljer, som material och vem som utfört badrum får man inga eller svävande svar.
Som sagt, bara tankar baserade på observationer och förutfattade meningar, men kan kanske vara värt att ha med sig.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Stor sannorlikhet att mäklaren kommer välja att missförstå dina frågor.

Om du är intresserad trots dessa skavanker så kanske du får vänta tills du vunnit budgivning med fler detaljfrågor.
 
stefancrs skrev:
Att det framgår i besiktning och i ditt mail? Eller ringa istället. Låter som att ni kommer fastna i onödigt mailande.
Anledningen till att jag mailar med mäklaren är att jag vill få allt skriftligt. så att om det blir problem sen så har jag det skriftligt istället för muntligt :)
 
phattrance skrev:
Anledningen till att jag mailar med mäklaren är att jag vill få allt skriftligt. så att om det blir problem sen så har jag det skriftligt istället för muntligt :)
Bra grundtanke. Med tanke på mäklarens svar så vill denne nog inte att du skall få skriftlig info. Då är det svårt. Har varit i liknande sits med ett nybyggt hus i huddinge vi valde att inte buda på. Vi fösökte få info men det fanns ingen......du kan ju testa att förtydliga, men jag tror du får dra egna slutsatser annars.
 
Alla hus har ju sina problem. Det stora problemet är väl att för ett nybygge så vill man ju att branchregler skall vara uppfyllda eftersom det är nytt. Med tanke på vad man betalar. För summan de vill ha för detta hus så bör det ju vara rätt byggt. Det finns ju flera nybyggen för denna prisbild i Huddinge, glömsta tex växer ju så det knakar.
 
Mikael_L skrev:
psau, vad har du för koppling till detta hus egentligen?
Känner du byggaren, eller bor granne eller vad?
Har ingen som helst relation till byggaren utan snarare tvärt om har en djup skepsis till tveksamma byggfirmor som köper tomter på spekulation och bygger på dessa.
Utan jag faller under kategorin boende någonstans i närheten, mitt intresse har snarare varit färgval i fasad och fönsterkarmar eftersom det är dessa jag ska beställa till mitt eget hus nu.

/Peter
 
Lite roligt om man tittar på firmans sida för referenser.
http://www.toropol.se/html/referenser.html

Håll muspekaren över bilden längst ner (entrédörren) och läs texten!
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
 
  • Gilla
gockemannen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.