psau skrev:
Nope du har inte missat något, men har oftast inte någon luftspalt på ett stenhus, men jag är osäker och har för mig att jag sett att de klätt huset med aquapanel, troligtvis har jag fel :) Men även säljaren har ju tydligen gjort en utfästelse om att det var en luftspalt.
Fasiken måste man gå på visningen på tisdag bara för att man är nyfiken...

/Peter
Åh det skulle vara guld värt ifall du bor i närheten och går på visningen på tisdag :)
 
phattrance skrev:
Ville bara ännu en gång tacka er för all hjälp!

Detta skrev jag till mäklaren och väntar på svar:

Hej!

Tack för dokumenten! Har läst igenom vad anticimex skrev och det verkar som att det finns en del fel / röda anmärkningar. Kommer alla dessa punkter att åtgärdas? Om inte, exakt vilka punkter kommer det att fixas till?


Finns det någon sk kvalitetsdokument på badrummen, dvs om en certifierad firma byggt dem?
Vad heter firman som byggt huset?

Du skrev följande: "Enligt säljaren så är det inte enstegstätat fasad utan det ska finnas luftspalt. "

Finns det något dokument på detta? som jag kan ta en del av?

Tacksam för ett snabbt svar
Det står i besiktningsprotokollet vilken firma som byggt huset, har du inte läst det?

Konstigt att ett nybyggt hus har så allvarliga anmärkningar. Kanske är det inte byggt enligt svenska branschregler.

Tomten är styckad. Garaget hörde nog till kåken som ligger strax bakom det nya huset. Fotografen har försökt dölja det på fotona men inte lyckats riktigt.
 
Enligt protokollet verkar ju även badrum i huset felbyggda....eller läste jag fel? Rörgenomföringar o silikon som hindrar att undersöka?
 
Håller nog inte med om att det är per automatik är fel att det ligger silikon ytterst, anmärkningen var ju att det inte gick att inspektera inte att det var fel men som sagt jag har bara läst rapporten inte sett huset själv förutom när jag kört förbi...
 
Är det byggfirman eller privatperson som säljer?

HUr funkar det med Garantier etc. på utrustning i huset ? VIlka garantier lämnar säljaren (Granti besiktning etc.) om det är ett byggföretag som säljer?

Mvh/A
 
Jag hade dragit öronen åt mig lite när man ser vilka fel som gjorts i tvättstugan, man undrar ju vad mer man fuskat med...
 
Redigerat:
Har fått svar från mäklaren nu

Detta skrev han:

Hej!

Nedan finner ni svar från säljaren:

"Hej Johan

Samtliga röda punkter tillhörande nya huset är redan åtgärdade.

Det finns samtliga kvalitets dokument, intyg och egenkontroller: el, VVS, va, ventillation, våtrum med mera.
Alla dessa dokument krävs för att få ett slut bevis.

Det är Finja fasadsystem med luft spalt.
Finns egenkontroller som dokument.

Toropol Villa AB som byggde huset."

Med vänlig hälsning

Johan Holmgren
Kontorschef/Fastighetsmäklare

Verkar OK? Borde inte han ha skickat med dokument på att dessa fel är åtgärdat osv?
 
O
Är det inte så att när avsteg görs från bransch standard skall det noteras?

Jag blir lite osäker då de missat enkla saker.... fuktskydd under vitvaror... Det är så enkelt och billigt.... i förhållande till ett helt hus...
Men helt klart värt att kolla upp badrummen Det behöver inte vara något fel, men värt att granska extra noga... det är trots allt där det är nästan störst chans till dyra vattenskador...
 
Pannlampa skrev:
Planlösningen är lite konstig, står 4 sovrum men i verkligheten är det bara 3 för mig då man lagt "master bedroom" på övervåningen, vilket barn skall man skicka ner att sova ensam där nere? Inget fel med 3 sovrum men på den ytan hade jag velat se mer.
Tonåringar eller lite äldre barn har nog inga problem med att sova på ett annat våningsplan än föräldrarna. Det är inte alla familjer som har tre småbarn. Annars kan man ju använda det som gästrum eller kontor, allas behov är inte lika ;)
 
Låter lite osannolikt att han skulle åtgärdat samtliga röda punkter. Då måste man ju i princip riva badrummen och börja om från början. Ligger brunnen för när väggen så är det allvarligt. Det går då inte att få till en godkänd anslutning mellan tätskikt och golvbrunn. Jag uppfattade även anmärkningen som att det finns annan genomföring i golvet än brunnen, vilkte inte heller är enkelt att åtgärda, i princip rivning.

Att firman har missat de här detaljerna tyder på fusk, eller okunskap. Lika illa vilket det än är.

Jag såg också att protokollet var utfärdat för 12 dagar sedan. Har de åtgärdat badrummen så är det nytt världsrekord.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Om huset är nybyggt så bör du kunna få ta del av protokoll från eventuell entreprenadbesiktning också, och övriga kvalitetsdokument från bygget för den delen. Kan ju finnas en del matnyttigt att läsa där också.
 
hempularen skrev:
Låter lite osannolikt att han skulle åtgärdat samtliga röda punkter. Då måste man ju i princip riva badrummen och börja om från början. Ligger brunnen för när väggen så är det allvarligt. Det går då inte att få till en godkänd anslutning mellan tätskikt och golvbrunn. Jag uppfattade även anmärkningen som att det finns annan genomföring i golvet än brunnen, vilkte inte heller är enkelt att åtgärda, i princip rivning.

Att firman har missat de här detaljerna tyder på fusk, eller okunskap. Lika illa vilket det än är.

Jag såg också att protokollet var utfärdat för 12 dagar sedan. Har de åtgärdat badrummen så är det nytt världsrekord.

Håller med. Kan omöjligt vara åtgädat. Sen tror jag faktiskt att mäklaren har fel om BKR kvalitetsintyg på badrum. Jag tror han medvetet missförstod din fråga. För det tror jag inte krävs för slutbevis. Badrummen är nog en av de stora frågorna tycker jag. Egenkontroll eller kvalitetsintyg från företaget är ju bra, men väldigt bias.
 
Fick även detta från mäklaren

<>·Toropol Villa AB har tecknat byggfels försäkring hos Bostads Garanti där står mycket om garantier.
<>·Självklart att Toropol Villa AB åtgärdar allt om det blir fel.”
 
Om det är Toropol villa som byggt badrum så är detta företag inte behörigt enligt BKR. Kolla vem som byggt badrummet? Vad heter det behöriga företaget som utfärdat kvalitetsdukument på badrummen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.