2 809 läst · 61 svar
3k läst
61 svar
Ta bort innerväggar av spånskiva, vad välja istället?
Jag spikade upp råspont på mina timmerväggar, satte sen bredare råspont nertill som liggande panel upptill fönsterbräda och masonite ovanför. Spikpistolen gick varm kan jag säga. Satte torrremsor i skarvarna mellan masoniten. Tapetserade på det sedan och satte bröstlist. Ser lika fint ut nu som när det gjordes för 10 år sen. Mitt torp har underhålllsvärme på 15 grader. Kan skicka bilder på hur jag gjort om ni vill.
Ja, du får gärna visa bilder, svårt att visualisera 😅🙏B Brotorpet skrev:Jag spikade upp råspont på mina timmerväggar, satte sen bredare råspont nertill som liggande panel upptill fönsterbräda och masonite ovanför. Spikpistolen gick varm kan jag säga. Satte torrremsor i skarvarna mellan masoniten. Tapetserade på det sedan och satte bröstlist. Ser lika fint ut nu som när det gjordes för 10 år sen. Mitt torp har underhålllsvärme på 15 grader. Kan skicka bilder på hur jag gjort om ni vill.
Lite kaos men blev bra till slut 😄😅H Hufsa skrev:
Jo. Om huset saknar ventiler och all luftströmmar sker genom att huset varit ”otätt” byggt, är det viktigt att inte täppa till med material som inte släpper igenom fukt. Som tex plast och glasfiberull, utan att istället använda material som är tillåtande för avdunstning, tex naturull, trä osvuseless skrev:
Glasfiberull är definitivt inte tätt. Det släpper igenom fukt. Man kan inte få någon ventilation genom spånskivor och ångbroms. Det händer bara inte. Jag är väldigt skeptisk till de påstådda fördelarna med en ångbroms. Men att tro att den ger huset ventilation är definitivt helt fel.
Är du kunnig inom byggnadsvård av gamla hus?D Daniel 109 skrev:
Här finns info tex:
https://byggnadsvard.se/isolera-vind-pa-gammalt-hus/
Det beror på vad man menar med kunnig.
Det är inte min profession, men i grunden handlar det om tämligen enkla fysikaliska samband.
Det är inte min profession, men i grunden handlar det om tämligen enkla fysikaliska samband.