Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag känner bara till Kjell&Compani, så utveckla gärna. Jag vill lära mig.
/W
ledtråd LRFkonsult

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag känner bara till Kjell&Compani, så utveckla gärna. Jag vill lära mig.
/W
Hos Hushållningssällskapet kan man få bra hjälp, de brukar vara kunniga och kostar nog mindre än Kjell & Compani. En generations-skiftesplanering är ju inte fel att få hjälp med, sedan tycker jag att detta forum är bra att diskutera i, finns många kunniga här. Sista anhalten innan Lantmäteriet blir nog banken, de har ju också mycket kunskap i ämnet.

B Birgitta64 skrev:
Hos Hushållningssällskapet kan man få bra hjälp, de brukar vara kunniga och kostar nog mindre än Kjell & Compani. En generations-skiftesplanering är ju inte fel att få hjälp med, sedan tycker jag att detta forum är bra att diskutera i, finns många kunniga här. Sista anhalten innan Lantmäteriet blir nog banken, de har ju också mycket kunskap i ämnet.
hushållningssälskapet....
jo om du är företag och har en skogsbruksplan eller försöksodling möjligtvis

Oj, knivigt problem.
Liknande hände hos oss,
Pappa väntade för länge, och blev sjuk/lätt dement.
I slutändan var det syskonskaran som klövs, av girighet, och fastigheten är kvar intakt.
Så jag har inga andra tips än att han blandade in LRF från början, och jag har tagit avstånd i frågan.
Nu känns det som att tiden får ta beslutet, så jag hoppas att ni hittar en bättre lösning, och skriv gärna om hur det går.

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
returen returen skrev:
hushållningssälskapet....
jo om du är företag och har en skogsbruksplan eller försöksodling möjligtvis
En skogsbruksplan kan ju alltid vara bra att ha, man behöver nog inte äga någon större areal för att ha nytta av den.

Hannuse Hannuse skrev:
Oj, knivigt problem.
Liknande hände hos oss,
Pappa väntade för länge, och blev sjuk/lätt dement.
I slutändan var det syskonskaran som klövs, av girighet, och fastigheten är kvar intakt.
Så jag har inga andra tips än att han blandade in LRF från början, och jag har tagit avstånd i frågan.
Nu känns det som att tiden får ta beslutet, så jag hoppas att ni hittar en bättre lösning, och skriv gärna om hur det går.
Ja, jag skriver gärna och berättar hur det slutar, sista ordet är nog inte sagt ännu!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tänker mig att det bästa är en trestegsraket.
1) Syskonen får varsin "hel" fastighet i gåva.
2) Pappan ansöker, med ett nytt gåvobrev som fångeshandling, om att klyva den tredje fastigheten i två lika delar...
3)...och fastighetsreglera dem in i de fastigheter syskonen redan äger.

Om pappan har ont om pengar, kan han skriva i ansökan till Lantmäteriet att syskonen ska betala förrättningskostnaderna.

(Jag bor inte i lägenhet, och har erfarenhet av några lantmäteriförrättningar.)

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker mig att det bästa är en trestegsraket.
1) Syskonen får varsin "hel" fastighet i gåva.
2) Pappan ansöker, med ett nytt gåvobrev som fångeshandling, om att klyva den tredje fastigheten i två lika delar...
3)...och fastighetsreglera dem in i de fastigheter syskonen redan äger.

Om pappan har ont om pengar, kan han skriva i ansökan till Lantmäteriet att syskonen ska betala förrättningskostnaderna.

(Jag bor inte i lägenhet, och har erfarenhet av några lantmäteriförrättningar.)
Gillar ditt svar, det kanske inte behöver bli så komplicerat.

Det behöver inte bli så komplicerat, nej. Men dra igång processen så snart som möjligt, Lantmäteriet har långa handläggningstider.

B Birgitta64 skrev:
Pappan är gammal och inte helt frisk
Låter som goda skäl att lämpa över arbetet på barnen.
B Birgitta64 skrev:
De kommer först att få var sin lantbruksfastighet som gåva, frågan gäller den tredje fastigheten, en skogsgård på ca 110 ha. Den har gräns intill båda fastigheterna som är första gåvan.
Verkar då lämpligt att ge dem varsin fastighet och ”lagom” andelar i den tredje vardera för att det ska bli rättvist. Om sen den ena vill lösa ut den andra, de vill klyva och få lika mycket mark eller om de vill stycka av en hästgård och sen dela resterande pro rata är de nog själva bäst skickade att svara på.

Så utöver att det blir lättast för gåvogivaren blir det nog också bäst för mottagarna om inte gåvan planeras för mycket, för det är inte den som ger som ska leva med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.