466 480 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo här får du en till rykande färsk länk om den "tyska våta drömmen" med fossilgasenD djac skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1357747
Det man kan konstatera utan allt för mycket tankeverksamhet är att för stor andel baskraft/kärnkraft i kombination med intermittenta kraftslag, gör båda dessa kraftslag olönsamma.Mikael_L skrev:
SE4 påverkas mest av gaspriset.
SE1 påverkas inte alls av gaspriset.
Men SE1 påverkas kraftigt av elpriset i FI, men även SE2 och SE3, men i något mindre mån.
Du har en viss poäng, men viktigt är att se hela bilden, det som har skjutit upp de generella elpriserna sedan 2021 är förstås gaspriset, det är så klarlagt att det inte ens behöver diskuterar (en gång till).
Sen finns det förstås alltid tillfällen där annat påverkar på marginalen.
Och denna månad och nästa är en sådan, vi kommer delvis påverkas av bortfallet av OL3 (vilket betyder noll import till SE3, utan troligen mest export, samt större export mellan SE1 till FI i AC-ledningarna över Torneå älv)
Dagar med ordentligt med vind och/eller sol, är ju också tillfällen då "sanningen att gaspriset bestämmer elpriset" inte längre är sant. Utan produktionen blir så stor att gas och kol inte längre körs, under de timmarna, och därför inte trycker upp priset heller.
Jag vet vilken häst jag skulle satsa pengar på om jag fick bestämma. Och mer eller mindre avveckla den andra, annat än möjligen som en energibesparande åtgärd på hustak med förbud att mata ut överskott på nätet. Och/eller en väl avvägd mix som kan samverka med vattendammar, läs större solparker. Vindkraft behöver vi inte satsa på. Det har omvärlden gjort så det räcker.
Men så har jag min bas i naturvetenskap också. Inte miljö-idealism eller marknadsekonomi.
Redigerat:
Elpriset foljer ju främst den tyska elproduktionen och när det slumpar sig om det blåser eller ej och man får elda fossila bränslen.S Snikholt skrev:Det man kan konstatera utan allt för mycket tankeverksamhet är att för stor andel baskraft/kärnkraft i kombination med intermittenta kraftslag, gör båda dessa kraftslag olönsamma.
Jag vet vilken häst jag skulle satsa pengar på om jag fick bestämma. Och mer eller mindre avveckla den andra, annat än möjligen som en energibesparande åtgärd på hustak med förbud att mata ut överskott på nätet.
Men så har jag min bas i naturvetenskap också. Inte miljö-idealism eller marknadsekonomi.
Är väl enkelt att se?
EDIT Sen "översvämmas" då elnätet under dagtid med solel.
https://www.smard.de/home
Redigerat:
Ja. Sen tycker jag nog att din graf ser ganska cyklisk ut i och försig, vad gäller solelen.P paralun skrev:
Sen verkar det ju ständigt behövas en andel naturgas och stenkol i den tyska mixen.
Kan nån förklara hur det hänger ihop, när elen marginalprissätts och tyskarna har ett elområde.
Verkar som att solcellernas produktion slumpar sig så att den sammanfaller med att det slumpmässigt blir dag, det är väl den där solen som slumpmässigt snurrar runt jorden*?P paralun skrev:
*lite ironi
Jo men när solen går ner och det inte blåser så ser man ju det direkt på SE4s elpriser.D djac skrev:
Och det vet ju elmäklarna på Nordpool!
(kalla fakta)
Om man tittar på solelsproduktionen så är den ganska förutsägbar, man kan lägga produktionen från några år ovanpå varandra så ser man ett återkommande mönster.K karlmb skrev:
Det fina i det som startade hela diskussionen är att dessa byggnader passar perfekt för solel, ofta värms de med fjärrvärme och elen används då mest på dagen när folk arbetar, i takt med att det blir varmare och soligare så stiger elförbrukningen för kyla, detta bör gå hand i hand med den egna produktionen. Man får vara ganska radikaliserad för att inte tycka att det är en bra lösning.
Att det skulle vara en bra lösning på alla offentliga byggnader. Ja då är man bra radikaliserad.D djac skrev:Om man tittar på solelsproduktionen så är den ganska förutsägbar, man kan lägga produktionen från några år ovanpå varandra så ser man ett återkommande mönster.
Det fina i det som startade hela diskussionen är att dessa byggnader passar perfekt för solel, ofta värms de med fjärrvärme och elen används då mest på dagen när folk arbetar, i takt med att det blir varmare och soligare så stiger elförbrukningen för kyla, detta bör gå hand i hand med den egna produktionen. Man får vara ganska radikaliserad för att inte tycka att det är en bra lösning.
Likaså att tvinga på Svensson det vid renovering och ombyggnad.
Då är man…. Jag saknar ord.
Daniel uttryckte det bra.K karlmb skrev:
Om det är så lönsamt och bra, så behövs varken tvång eller subventioner.
Myndigheter och kommuner har en jäkla massa byggnader. Låt säga att de råkar få intäkter på sin solel.
Dessa ska då räknas samman på alla platser, de kan liksom inte räkna varje anläggning enskilt.
Ska de starta bolag som hanterar det? Vissa är nätägare (koncessionsinnehavare) under ett samlat org nr med allt vad det innebär, även fast de inte bedriver nätverksamhet i kommersiellt syfte. Hur får man ihop det?
Jag tycker direktivet i sin helhet bör förpassas till skräphögen, och de som förespråkar det ska förses med dumstrut.
Redigerat:
Jo precis så värms många svenska offentliga byggnader av fjärrvärme och elförbrukningen av att nyttja en byggnad under dagen är marginell mot kostnaden för att värma upp byggnaden under den kalla årstiden.D djac skrev:Om man tittar på solelsproduktionen så är den ganska förutsägbar, man kan lägga produktionen från några år ovanpå varandra så ser man ett återkommande mönster.
Radikaliseringen består väl mest i att det då måste vara solceller med en usel kalkyl i perifera nordliga Sverige.
Men Kina blir nog glada över en massa solcellsbeställningar från arma Europa.😉
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning