466 480 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Mm, Stephen Hawking hade under slutåren en tydlig åsikt om var vi var på väg.Ulltand skrev:
https://www.nyteknik.se/nyheter/stephen-hawking-jorden-en-stor-eldboll-om-600-ar/1760316
https://feber.se/vetenskap/hawking-tror-att-jorden-kommer-att-ga-under/342235/
https://omni.se/hawking-han-riskerar-gora-jorden-120-grader-varm/a/4PWBV
Då kan jag kontra med att Sveriges magasinkapacitet är på 33,6 TWh (vid 100% fyllnadsgrad)J jawen skrev:Cirka 350 av Norges närmare 1800 vattenkraftverk har en produktionskapacitet över 10 MW och varje kraftverk kan vara kopplat till flera vattenmagasin. Totalt sett har Norge fler än 1000 magasin med en lagringskapacitet på omkring 87 TWh, en i siffra värd att ta med till Bryssel. Det europeiska kraftsystemets halva magasinkapacitet finns i Norge.
[länk]
Uppgiften finns någonstans i denna PDF
https://www.svk.se/siteassets/om-os...laga-2_magasins--och-kraftlage_2021-10-06.pdf
Så du hade rätt. Jag trodde att Suorvamagasinet skulle vara svårslaget.
Men det är ju förstås en kombination av volym och fallhöjd, vilken energi man lagrar i vattenmagasinet.
Synkat och klart nu, de baltiska länderna är med i vårt område sedan 1305 idag!
Bra jobbat! 👏
Intressant att frekvensen snarare låg mer stabilt i ödrift hela dagen innan 1305, trots att det gjordes olika stresstester:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! 👏
Fel !!!K karlmb skrev:
Nordpool startades i Norge å Sverige anslöt tidigt.
Prisbildningen har ALDRIG varit ett tema så snack om olika alternativ e din fantasi.
Men oj, detta blev ett års uppdämt uppkast så gidder inte ta allt rakt uppåner
Men du har uppenbarligen gått miste om mycket (gäller iofs alla) när man iggar nån som inte har samma åsikt som en själv.
Du länkade till en Wikipedia sida som ej var uppdaterad på 10år. Fel kan alla ha men det var ditt sätt att bemöta kritiken som var klandervärt.K karlmb skrev:
Politiker beslutar men det du sa ordagrant var att Nordpool hade bestämmanderätt (vilket självklart är helfel). Citera mig på det du felaktigt påstår jag sagt, FYI har jag sparat DINA citatK karlmb skrev:
Nej, så talar bara en mytoman. Jag har däremot flera fd kollegor å vänner som jobbar i branschen så jag menar definitivt jag är över medel insatt yes.K karlmb skrev:
Gaspriset bestämmer uppsidan på elpriset. Det är ALLA marknadsbedömare å players eniga om. (Eller har du ett ännu dyrare produktionssätt du vill marknadsföra?)K karlmb skrev:
Oj, här blev det mycket känslor men liten verkstad.K karlmb skrev:
Vem f*n är det?K karlmb skrev:
Vilket alltså tydligt visar att det bara är BS att de svenska nätägarna skulle få några speciellt tunga kostnader. Hela förslaget om effekttarriffer är uppenbarligen ämnat att underlätta för kontinentala elnätsbolag. Som vanligt blir det bara mer problem för oss.Mikael_L skrev:
Att det kommer från EU bör inte förvåna någon som vet lite om europeiska elnät.
Om vi i Sverige är oroliga att lokalnäten är klena för att klara framtida elbilsladdning så är det 7 resor värre i massor av länder där nere.
Ty Sverige har i jämförelse ett urstarkt elnät, enormt stor del av vår bebyggelse är byggd sedan elektrifieringen tog ordentlig fart, och hälften av landets bostäder är byggda med direktverkande el som uppvärmningskälla, men har alltmer bytt till värmepumpar av olika slag idag.
Så på massor av ställen har vi helt enkelt urstarka lokalnät, med stor överkapacitet idag.
Det var Sverige det.
Kikar vi runt i Europa är det en helt annan femma, de har inte alls bundit sig lika starkt till el, då de inte alls har haft samma resurs att bygga vattenkraft. Utan fossila bränslen har varit stommen i energisektorn, man har värmt hus och lagat mat med ved, kol, koks och gas, och gasen har tagit över huvudrollen allt efter åren har gått.
Så de har alltså kraftiga gasnät och klena elnät där nere.
Hela områden, ja hela städer och regioner finns det där ett hushåll kanske har en 10, 16 eller 20A säkring för att kunna köra lite ljus, radio, TV och sånt, medan röret med gas ger huset energi till värme, VVB, spis och ugn.
Och då är naturligtvis även lokalnätet dimensionerat för samma, och även regionnätet.
Så jag lovar er, elnätsägare i de flesta europeiska länder på kontinenten ser med stor oro på övergången till elbilar.
Men naturligtvis även på problemet att man ska helt avveckla fossil energi, som alltså fortfarande är huvudsaklig energikälla i form av gas, för hushållen och mycket industri.
Så även här är Europa det större problemet, inte Sverige.
Vi dras kanske bara med i det hela, lite onödigt.
Jag stötte på detta på cornucopiaS Snikholt skrev:
"Vår styrka ligger inte i enighet i åsikt, utan i vår förmåga att samarbeta trots och tack vare våra olikheter. Olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser skapar innovation, anpassningsförmåga och hållbara lösningar. Diversitet är en tillgång en gemensam vilja att samarbeta som avgör vår framtid."
Tyckte det var tänkvärt, och passade liksom här, både vad gäller samarbete med andra nationer t.ex. men även för vår roll och medverkan i t.ex. detta forum.
Skulle vi alla tyckt likadant vore det ju rätt meningslöst på något sätt, inget att lära sig.
Nyss lärde jag mig att Norge har mer än dubbelt så stor energi lagrad i sina vattenmagasin än Sverige.
Jag har lärt mig väldigt många nya saker i denna tråd under årens lopp, fått omvärdera saker och ting.
J jawen skrev:Cirka 350 av Norges närmare 1800 vattenkraftverk har en produktionskapacitet över 10 MW och varje kraftverk kan vara kopplat till flera vattenmagasin. Totalt sett har Norge fler än 1000 magasin med en lagringskapacitet på omkring 87 TWh, en i siffra värd att ta med till Bryssel. Det europeiska kraftsystemets halva magasinkapacitet finns i Norge.
[länk]
Kloka ord. Jag uppskattar debatt, tyvärr lite för slö emellanåt för att kolla upp alla fakta innan jag yttrar mig.Mikael_L skrev:
Jag stötte på detta på cornucopia
"Vår styrka ligger inte i enighet i åsikt, utan i vår förmåga att samarbeta trots och tack vare våra olikheter. Olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser skapar innovation, anpassningsförmåga och hållbara lösningar. Diversitet är en tillgång en gemensam vilja att samarbeta som avgör vår framtid."
Tyckte det var tänkvärt, och passade liksom här, både vad gäller samarbete med andra nationer t.ex. men även för vår roll och medverkan i t.ex. detta forum.
Skulle vi alla tyckt likadant vore det ju rätt meningslöst på något sätt, inget att lära sig.
Nyss lärde jag mig att Norge har mer än dubbelt så stor energi lagrad i sina vattenmagasin än Sverige.
Jag har lärt mig väldigt många nya saker i denna tråd under årens lopp, fått omvärdera saker och ting.
Men jag kan samarbeta med dom flesta, även fast jag inte tycker lika som dom.
// dvs. med normala tänkande individer som har empati. Fasen svårt att uttrycka sig 😂
Man behöver inte vara normal. Ni fattar.
Redigerat:
Det har alltid funnits planer på att stänga ner delar av nätet vid behov. Det är inget nytt.Ulltand skrev:
Samma med mig, det gäller också BH generellt.JAG Läser mycket men skriver bara i de 2-4% av ämnena där jag VET jag kan mer än medel.Mikael_L skrev:
SAMTIDIGT blir man då misstänksam mot skribenter som BÅDE skriver i el-trådar OCH utger sig för å ha specialkunskap i alla de andra trådarna jag läser men själv ej diskuterar i då min egen nivå är för låg...
Enkelt sätt att avsläja mytomaner IMHO. Names upon request...
Satan vilka komplex du verkar leva med, måste vara jobbigt för dig.Z Zodde skrev:2-4% av ämnena där jag VET jag kan mer än medel.
SAMTIDIGT blir man då misstänksam mot skribenter som BÅDE skriver i el-trådar OCH utger sig för å ha specialkunskap i alla de andra trådarna jag läser men själv ej diskuterar i då min egen nivå är för låg...
Enkelt sätt att avsläja mytomaner IMHO. Names upon request...
Och ändå beter du dig ofta som en mobbare gentemot andra.
Lite svår ekvation.
Lär dig att bara diskutera sånt där du åtminstone har ett uns av kunskap, så kommer det funka för dig med.J jawen skrev:
Sakargument var ju aldrig din starka sida.
Du har kommit med N mängd direkt felaktiga påståenden som blivit ifrågasatta. Börja med å besvara dessa så kan vi diskutera mina komplex efteråt.
Men eftersom man känner igen de svagaste debatterna på att de ”glömmer” sakargument å går direkt på person har jag föga tro…
Redigerat:
Du är alldeles för komplexfylld, för att ens kunna ha en givande konversation med.Z Zodde skrev:Lär dig att bara diskutera sånt där du åtminstone har ett uns av kunskap, så kommer det funka för dig med.
Sakargument var ju aldrig din starka sida.
Du har kommit med N mängd direkt felaktiga påståenden som blivit ifrågasatta. Börja med å besvara dessa så kan vi diskutera mina komplex efteråt.
Men eftersom man känner igen de svagaste debatterna på att de ”glömmer” sakargument å går direkt på person har jag föga tro…
Och en stor bully, troligtvis pga grundproblemet ovan.
Min kunskap räcker gott för att deltaga i denna tråd, din däremot är klart tveksam!
Och min allmänkunskap är mycket bred då jag varit nyfiken hela livet, så mina "rätt" i dem flesta sakargumenten jag haft, har jag till skillnad från dig oftast styrkt mina med fakta.
En bully & en papegoja är vad du är!
Glömde besserwisser!
Ett helt inlägg fullt med personangrepp men noll bidrag i tråden.J jawen skrev:Du är alldeles för komplexfylld, för att ens kunna ha en givande konversation med.
Och en stor bully, troligtvis pga grundproblemet ovan.
Min kunskap räcker gott för att deltaga i denna tråd, din däremot är klart tveksam!
Och min allmänkunskap är mycket bred då jag varit nyfiken hela livet, så mina "rätt" i dem flesta sakargumenten jag haft, har jag till skillnad från dig oftast styrkt mina med fakta.
En bully & en papegoja är vad du är!
Glömde besserwisser!
Du blir påkommen med ena sakfelet efter det andra men verkar ointresserad att bidraga med nåt uppklarande
Är jag fel ute kan du ju svara för dig i TS #8599
Eller ta till dig av HARKAs inlägg som klär av det lilla du har av argumentation
Snyfthistorier om fattiga svenskar som inte kan betala elräkningar funkar kanske i kvällspressen men inte här där vi kräver hard facts.
För dem som inte förstått att du hyser personligt agg mot mig kan jag berätta att det var jag som klädde av din story där du felaktigt påstod att Nordbanken var privatägt vid bankkrisen 1991-92.
Eller den galna tron att statligt ägande generellt var bra för att slipper privata tillkortakommanden som Northvolt…🤣
Redigerat:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning