465 677 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Motsatsen till det Ebba Busch predikade under sommaren och hösten 2022.pacman42 skrev:
"Sverige har höga elpriser för att regeringen har stängt ner kärnreaktorer, och då har vi fått en elbrist. Och som alla vet så är priset beroende på tillgång och efterfrågan!"
Jag upptäckte att det inte alls fanns någon brist, utan tillgången på el var synnerligen hög, ja faktiskt bättre än någonsin, men ändå blev priset högt.
Jag startade tråden för att undersöka detta, samt kolla ifall någon hade något att komma med som kunde välta min denna teori.
Men allt är överspelat, tråden HAR kommit i MÅL.
Vi har bevisat att Ebba ljög.
Vi har bevisat att de skyhöga jobbiga elpriserna inte alls berodde på någon nedlagd kärnreaktor i Sverige, vi hade kunnat lagt ner två till, eller ingen alls, och ändå haft samma elpriser.
Vi har bevisat att den enkla tillgång/efterfråge-modellen som man får lära sig i grundskolan inte är det enda som styr priser, men däremot kan man tydligen ta makten i ett land genom att lura folket med den.
Vi har bevisat att Sveriges elproduktion aldrig någonsin varit bättre.
Så tråden har gått i land sedan länge, nu går det bara runt på tomgång och handlar om allt möjligt mellan himmel och jord.
Det finns inget mer att säga om trådens ursprungliga fråga(/påstående), allt är klart, det var tydligen som rubriken.
Så det är bara att använda tråden som ett mysigt lite ställe att prata av sig.
Man kan här framföra sina rasistiska åsikter här (tydligen) eller diskutera miljonprogrammet bostadsbyggande (tydligen).
Vill man diskutera vad man ätit så rekommenderar jag en annan tråd, likaså om man vill berätta vad man gjort med sitt hus idag.
Mikael_L skrev:
Nu kör de baltiska länderna sitt elnät solo, sedan kl 9 i morse (lokal tid tror jag det var).D Daniel 109 skrev:
Och så här ser frekvenshållningen ut nu:
https://baltic-grid.sympower.net/
Så det blev lite oroligare än tidigare, och mer orolig än vi har i det Nordiska synkrona nätet:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Baltstaterna hade iofs det sämre än oss även redan innan de frikopplade sig från ryssland och belarus, dvs ryssland har sämre frekvensstablitet än i Norden.
För övrigt, precis som i denna bild ser de olika synkrona elnäten i Europa ut, just nu.
Imorgon är det dock tänkt att baltländerna ska kopplas synkront med Polen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_grid_of_Northern_Europe
Och här en wiki om alla världens stora grids
https://en.wikipedia.org/wiki/Wide_area_synchronous_grid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Nej, det har inte bevisats. Det är din åsikt, i strid med offentlig utredning av motsatsen. Att du inte tycker att kärnkraftsnedläggningens påverkan på elpriset är signifikant nog för att du också ska dra dina övriga slutsatser om lögn och bedrägeri får nog också stå för dig.Mikael_L skrev:
Med det sagt tycker även jag att tråden varit belysande i att elproduktionen i mycket varit bättre än vad exempelvis jag trott.
Jo angående "frekvenssvaj" så är det nog test som pågår men "so far so good".
Sen ser deras UMM ut så här.
"Baltic state power systems disconnected from IPS/UPS synchronous area and started isolated operation test on 2025-02-08 at 08:09 CET. Synchronization with continental Europe synchronous area is planed on 9th of February. After the test at 9th of February Baltic PS’s will start synchronous operation with continental Europe PS’s."
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/6c407c78-50e5-4db2-ab06-e41a9553e7fd/3
"Baltic state power systems disconnected from IPS/UPS synchronous area and started isolated operation test on 2025-02-08 at 08:09 CET. Synchronization with continental Europe synchronous area is planed on 9th of February. After the test at 9th of February Baltic PS’s will start synchronous operation with continental Europe PS’s."
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/6c407c78-50e5-4db2-ab06-e41a9553e7fd/3
Jag fortsätter helt enkelt att sticka ut hakan.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har inte bevisats. Det är din åsikt, i strid med offentlig utredning av motsatsen. Att du inte tycker att kärnkraftsnedläggningens påverkan på elpriset är signifikant nog för att du också ska dra dina övriga slutsatser om lögn och bedrägeri får nog också stå för dig.
Med det sagt tycker även jag att tråden varit belysande i att elproduktionen i mycket varit bättre än vad exempelvis jag trott.
(Och är beredd på en smäll då och då, det är verkligen helt OK att utdela den)
Men precis som du så blev jag också rätt förundrad över hur bra det var ställt i Sverige, så jag känner att jag själv också hade lurats in i åsiktsfällan. Men troligen tagit mig ur den idag, nu sitter jag väl kanske i någon annan fälla, som jag bara inte fattar än.
Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har inte bevisats. Det är din åsikt, i strid med offentlig utredning av motsatsen. Att du inte tycker att kärnkraftsnedläggningens påverkan på elpriset är signifikant nog för att du också ska dra dina övriga slutsatser om lögn och bedrägeri får nog också stå för dig.
Men trådens ursprungliga ämne känner jag är dött och söndermalt idag.Mikael_L skrev:
Jag fortsätter helt enkelt att sticka ut hakan.
(Och är beredd på en smäll då och då, det är verkligen helt OK att utdela den)
Men precis som du så blev jag också rätt förundrad över hur bra det var ställt i Sverige, så jag känner att jag själv också hade lurats in i åsiktsfällan. Men troligen tagit mig ur den idag, nu sitter jag väl kanske i någon annan fälla, som jag bara inte fattar än.
Jag är nöjd om jag fångat 90% av den stora bilden, och där tycker jag att jag känner att jag kommit i land med både insikter och åsikter.
Nog fattar jag att två extra reaktorer i Sverige hade påverkat något elpris lite då och då, på marginalen. Men jag är rätt säker också på att det är så litet att det är inget jag tänkt på då jag kollat i min plånbok.
Det finns så massor av annat som nu känns viktigare, som påverkar mig lika mycket eller mer.
Och vad det gäller elproduktion och elpris så har jag ramlat ner i en ganska defaitistisk inställning till att vi är prisgivna till övriga Europa.
Sverige kan liksom inte ordna hela Europas problem, utan vi får helt enkelt invänta att de jobbar ikapp det själva.
Man skulle ju kunna fundera på Swexit, eller åtminstone verka för att förändra dagens handelsmodell.
Men det har jag en aning om att det kommer sluta i en ännu värre situation, kanske att vi får riktigt schyssta elpriser (men snart börjar befintliga kraftverk av olika slag lägga ner, de kan inte leva på noll i elpris i längden, och absolut ingen ny produktion tillkommer) men allt annat kommer drabba Sverige 100-falt värre, när all vår export drabbas hårt, och troligen även import osv.
Och på sikt kommer vi komma riktigt dåligt ut, med att vi har mycket sämre kraftproduktion än någonssin och inga handelspartners i världen.
Och sen, ärligt talat, den handelsmodell vi haft med el har ju varit extremt bra för oss i över 30 år, särskilt innan 2011 då Sverige hade så dålig elproduktion att vi importerade hälften av vår el, då gillade vi ju denna handelsmodell - för att den var ju gynnsam för oss.
Sen har den varit dålig för oss i 3 år nu, men då är det dags att klaga.
Förstå mig rätt, vi KAN INTE bete oss som förskoleungar i sandlådan, utan vi måste vara en vuxen part i relationerna med våra grannländer.
Vad skulle vi tycka ifall Finland (som vi hjälpt i alla år med att leverera el) nu plötsligt skulle tycka att Sverige var en belastning och vi ska minsann betala jättemycket för elen vi kan/vill köpa, medan finländarna ska få ha allt det bra.
Så vi ska undvika att kasta ut barnet med badvattnet.
Allt annat lika hade självklart nu nedlagd KK varit prisdämpande om den varit kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Men som alltid ÄR INTE allt annat lika. Utbyggnaden av förnybar energi hade inte varit av samma dignitet då.
Gaspriset rally från 5 till 250 (nu55 EUR/MWh) hade ÄNDÅ slått igenom med i stort sett samma kraft.
Norge har ingen nedlagd KK men i stort haft samma prisbild som Sverige. Där har man ALDRIG framfört nedlagd svensk KK som ens partiell orsak till elpris volatiliteten.
Där skyller man istället på nybyggda kablar till kontinenten kombinerat med varierande fyllnadsgrad i magasinen.
Läser man hur samtliga stora spelare på marknaden analyserar/förklarar elpriset sen 2021 borde det inte råda nån tvekan att några bibehållna gamla svenska KK körda på övertid INTE hade haft nån avgörande effekt/betydelse.
Nej vi var ju kloka nog att behålla sex kärnreaktorer till skillnad mot Tyskland.Z Zodde skrev:Allt annat lika hade självklart nu nedlagd KK varit prisdämpande om den varit kvar.
Men som alltid ÄR INTE allt annat lika. Utbyggnaden av förnybar energi hade inte varit av samma dignitet då.
Gaspriset rally från 5 till 250 (nu55 EUR/MWh) hade ÄNDÅ slått igenom med i stort sett samma kraft.
Norge har ingen nedlagd KK men i stort haft samma prisbild som Sverige. Där har man ALDRIG framfört nedlagd svensk KK som ens partiell orsak till elpris volatiliteten.
Där skyller man istället på nybyggda kablar till kontinenten kombinerat med varierande fyllnadsgrad i magasinen.
Läser man hur samtliga stora spelare på marknaden analyserar/förklarar elpriset sen 2021 borde det inte råda nån tvekan att några bibehållna gamla svenska KK körda på övertid INTE hade haft nån avgörande effekt/betydelse.
Tyskland och Danmark notoriska återkommande elunderskott förklarar elprisvolaliteten. Och beroendet av kol, fossilgas samt slumpkraft! Och just nu huvudsakligen import av fransk kärnkraft.
Men den logiska kullerbyttan du ständigt gör då då du ger Tysklands el underskott skulden är ju att de volatila å dyra åren 2a halvåret 2021 å hela 2022 så hade Tyskland ÖVERSKOTT å var klar nettoexportör av el.P paralun skrev:
Fakta går liksom inte att ljuga bort.
Notoriskt återkommande el underskott skriver du dessutom när du borde veta att Tyskland i 20 år på rad 2002-2022 var nettoexportörer.
Så en enkel fråga för dig att svara på
Vilket inträffade först?
A) ett skenande elpris och extrema prissvängningar
B) Tyskland gick från nettoexportör till nettoimportör av el.
Jag börjar tröttna på fejkade trådsanningar
Jo ömsesidigt med ditt faktaogrundade "pladder".Z Zodde skrev:Men den logiska kullerbyttan du ständigt gör då då du ger Tysklands el underskott skulden är ju att de volatila å dyra åren 2a halvåret 2021 å hela 2022 så hade Tyskland ÖVERSKOTT å var klar nettoexportör av el.
Fakta går liksom inte att ljuga bort.
Notoriskt återkommande el underskott skriver du dessutom när du borde veta att Tyskland i 20 år på rad 2002-2022 var nettoexportörer.
Så en enkel fråga för dig att svara på
Vilket inträffade först?
A) ett skenande elpris och extrema prissvängningar
B) Tyskland gick från nettoexportör till nettoimportör av el.
Jag börjar tröttna på fejkade trådsanningar
Hursomhelst så producerar då Norge cirkus 130TWh mot Sveriges 65 TWh el med vattenkraften.
Sverge behöver då kärnkraften så att vi har tillräckligt med planerbar elproduktion
Sen är det då hela tiden underskott som driver elpriset och de underkotten hittar vi i Danmark och Tyskland huvudsakligen. Det bara ÄR så, och Tysklands stolleenergipolitik är förödande för dels de själva samt närliggande elområden som SE4 samt NO1, NO2.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vattenkraft/vatar-och-torrar/
Men ta mig på faktafel då? Citera! Konfrontera!P paralun skrev:
Pladder å klyschor är det du som står för.
Hard facts är siffror, de kan du aldrig ljuga bort.
Det e ju därför du ständigt byter ämne
Istället för detta stadiga å intetsägande länkande till siter du själv inte verkar läsa
Klarar du å svara på den enkla frågan ovan?
A
ELLER
B
CZ Zodde skrev:Men ta mig på faktafel då? Citera! Konfrontera!
Istället för detta stadiga å intetsägande länkande till siter du själv inte verkar läsa
A
ELLER
B
Förlåt kunde inte låta bli 😂Z Zodde skrev:Men ta mig på faktafel då? Citera! Konfrontera!
A
ELLER
B
Frånkopplingen till Ö-drift var helt odramatisk enligt vad man kan se här, ser mer stabilt ut än dygnet innan..:P paralun skrev:Jo angående "frekvenssvaj" så är det nog test som pågår men "so far so good".
[länk]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan körde man test efter 12, och det syns lite grann men inget dramatiskt.
Grattis! 10 år av förberedelser pays off fine.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning