K karlmb skrev:
Det låter så självklart. Men Sverige har tex alltid sysslat med export av träprodukter.
Min farsa sålde det till främst skoglösa England.
Och ja, visst var hela poängen att få lite mer betalt än om sågverken sålde här hemma.
Men han och andra exportörer hade ju en begränsad kapacitet. Det allra mesta såldes inte till England. Så även om priserna var bra där, så drevs inte priserna här hemma upp med flera hundra procent bara för att han gjort en bra deal och sålt 50 paket reglar.
Det var ett arbitrage mot England som gjorde att de hade en lokal marknad där och detta är något som man får lära sig är normalläget på Handels.

Och även om det vore samma brutala kapacitet på exporten av virke som det är idag på Sveriges elexport, så skulle priserna till stor del kunna hanteras av svenska konsumenter genom att man kan köpa när någon inte just gjort en deal på 2 paket till en desperat bygghandlare i London.
Det får man också lära sig på Handels.
Priskryss hit o dit, detta är hur global handel fungerar.
Och det funkar likadant från Kina och hit.
Någon hittar billiga produkter där och börjar importera en container. Inte drar det upp priset i Kina mer än marginellt.
Den som hittat arbitraget tjänar en del pengar och den som producerar får sälja till lite bättre pris än annars.

Problemet som fortfarande många verkar ha svårt att ta in, är att den nuvarande gemensamma handeln med el inom EU leder helt fel, pga kapaciteten är närmast ögonblicklig och mkt stor ifh till vilket lands egen konsumtion man än väljer att titta på.
Detta leder till helt nya problem som vi ser nu. Hela industrier kan slås ut på några få år, kanske månader. De stora svängningarna gör det omöjligt för elhandlare att erbjuda några bra fastprisavtal och hela prisnivån dras upp vilket leder till inflation och en massa nya osäkerheter.
Ingen marknad gillar osäkerheter, det får man också lära sig på Handels.

Så jag undrar hur många marknadsliberaler här inne som verkligen gått på Handels.
Och ifall de då sov sig igenom alla lektioner?
Jag noterar att ingen marknadsliberal hade någon kommentar här.

Att kalla det reaktor är kanske att ta i. Men en testanläggning tycks det ju bli.

L lbgu skrev:
Största skillnaden är att Tyskland gör som Tyskland vill. Vi däremot står med mössan i hand och bugar åt de höga herrarna i Bryssel och gör sen vad vi kan för att de ska vara nöjda med oss.
Det är väl bra att Sverige kan exportera el för runt 30 Gkr per år? Eller gillar du inte att vi exporterar malm och pappersmassa heller?

K karlmb skrev:
Jag noterar att ingen marknadsliberal hade någon kommentar här.
Kanske för att du skriver om irrelevanta saker (kanske inte för dig å din släkt men för trådens ämne)
Sen har du själv inte gått på Handels så då borde du hålla dig för god för att ”låtsas veta” vad man lär dig där.

S Snikholt skrev:
EU kräver att vi bygger fler utlandsförbindelser direkt därifrån.
Tror du verkligen EU skulle göra det? Vart skulle dessa gå i såfall?

Om Sverige blir ett enda elområde och priset då blir samma i hela landet så blir väl staten jätteglad eftersom skatteintäkterna mångdubblas?

Jag tänker, 25% moms på 3 öre/kWh i SE1 och 25% moms på 80 öre i SE4 kontra 25 % moms på 75 öre/kWh i hela landet borde bli avsevärt högre intäkter till statskassan?

Och vi ska ju inte kunna favorisera något land, hela EU är ju gemensam marknad så då blir det ju jätte rättvist.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om Sverige blir ett enda elområde och priset då blir samma i hela landet så blir väl staten jätteglad eftersom skatteintäkterna mångdubblas?

Jag tänker, 25% moms på 3 öre/kWh i SE1 och 25% moms på 80 öre i SE4 kontra 25 % moms på 75 öre/kWh i hela landet borde bli avsevärt högre intäkter till statskassan?
Staten tänker inte så.

Z Zodde skrev:
Staten tänker inte så.
Tänker dom alls 🤔😉

B bjorn.abelsson skrev:
Det är väl bra att Sverige kan exportera el för runt 30 Gkr per år? Eller gillar du inte att vi exporterar malm och pappersmassa heller?
Jag har inget emot att el exporteras. Däremot anser jag att det är fel i systemet när den egna befolkningen straffas med höga priser bara för att någon utomlands vill betala mer för elen. Vi borde ha en prissättning inom landet och vill någon köpa det vi har att exporteras så får de betala ett pris som inte påverkar det inhemska priset. Eftersom staten kontrollerar accesspunkterna utåt är det ju enkelt att staten köper all el i dessa punkter för det inhemska priset och säljer det för vad utlandet är redo att betala. Kan kanske ge lite inkomster till staten som kan användas till att t.ex. sänka elskatten. Ser inget större problem med ett sådant system. Men istället har man gått med på det absurda system vi har idag.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tänker dom alls 🤔😉
Nu är ju inte staten inte nån ”dom” eller nån homogen grupp. I min värld är det SVK som sölat i decennier å inte förutsett utvecklingen.
Hur mycket det är politikernas fel anar jag inte men politiker brukar lyssna på experter.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har inget emot att el exporteras. Däremot anser jag att det är fel i systemet när den egna befolkningen straffas med höga priser bara för att någon utomlands vill betala mer för elen. Vi borde ha en prissättning inom landet och vill någon köpa det vi har att exporteras så får de betala ett pris som inte påverkar det inhemska priset. Eftersom staten kontrollerar accesspunkterna utåt är det ju enkelt att staten köper all el i dessa punkter för det inhemska priset och säljer det för vad utlandet är redo att betala. Kan kanske ge lite inkomster till staten som kan användas till att t.ex. sänka elskatten. Ser inget större problem med ett sådant system. Men istället har man gått med på det absurda system vi har idag.
Det ”absurda system vi har” kallas marknadsekonomi. Det gäller för alla andra varor också. Du kan inte köpa något billigt bara för att det tillverkas i Sverige. Finns det kunder utanför landets gränser som betalar bättre så säljer man dit. Det är inte absurt.

De länder som har försökt styra produktion och priser statligt har haft en extremt mycket sämre ekonomiskt utveckling. Även om systemet kan låta lockande så fungerar det bevisligen inte särskilt bra. Det handlar inte om någon liberal ideologi utan om faktisk ekonomiskt resultat.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Tror du verkligen EU skulle göra det? Vart skulle dessa gå i såfall?
Nää, kräver är nog lite väl skarpt. Blir väl så att det tas upp på agendan av någon nation, så att det låter som att Sverige inte är ”solidariska” och protektionistiska med sin billiga vattenkraft som staten profiterar på.
(Antingen direkt, eller indirekt via flaskhals)
Och så kan vi inte ha det.

Kablarna kan gå lite varstans runt östersjön. Finns inga direkta tekniska hinder för det.
Mer än att det kostar flis.

S
D Daniel 109 skrev:
Det ”absurda system vi har” kallas marknadsekonomi. Det gäller för alla andra varor också. Du kan inte köpa något billigt bara för att det tillverkas i Sverige. Finns det kunder utanför landets gränser som betalar bättre så säljer man dit. Det är inte absurt.

De länder som har försökt styra produktion och priser statligt har haft en extremt mycket sämre ekonomiskt utveckling. Även om systemet kan låta lockande så fungerar det bevisligen inte särskilt bra. Det handlar inte om någon liberal ideologi utan om faktisk ekonomiskt resultat.
Riktigt fri marknad är det ju inte ändå. Eftersom handeln är beroende av överföringskapacitet så blir det ju en geografiskt begränsad marknad.
Och man kan ju inte bara bygga kablar till vem man vill hursomhelst.

Och för en producent blir det extra trist, när man inte kommer åt att sälja elen till den som betalar bäst. Bara gilla läget i fallet vattenkraft. Annan produktion går ju iaf teoretiskt att flytta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hela jordbrukspolitiken går ju ut på att bönderna ska kunna sälja sina varor till ett lägre pris än vad de varit tvingade till om inte jordbruksstödet fanns. Är det marknadsekonomi? Snarare ett av EUs grundvärden om man ser till deras budget. Finns varor som vapen där inte marknadsekonomin gäller fullt ut eftersom staten bestämmer vad som får eller inte får exporteras. Så det är inte så puritanskt marknadsliberalt som du verkar tro. Även inom el finns en väldig massa regler som gör att man kan undra om marknaden är helt fri. Fri på vissa villkor snarare.

El skulle man kunna se som en strategisk resurs för det egna landet och att det bara är staten som får sköta exporten så att det inhemska behovet garanteras. Bara en extraregel i ett redan tjockt regelverk.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.