D djac skrev:
Det som jag tycker är värt att notera är att även de som normalt vrider kroppen ur led för att bekräfta SD-regeringens tokigheter denna gången blir tvingade att försiktigt påpeka att det här blir verkligen dumt.
Va? Vi pratar om parter som Ratio, Timbro och IFN, eller hur? Är du helt obekant med dessas oberoende? Tror du att det är första gången de angriper en borgerlig regering från höger?

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att vi har olika pris i olika delar av landet beror på flaskhalsar. Flaskhalsar är ett underbetyg till monopolnätet.

Jag orkar inte gissa på vilket tekniskt sätt du har rätt i ditt påstående, för när vi har rejäla prisskillnader mellan områden med stor produktion och stor konsumtion är ditt perspektiv att nätet skulle vara bra i sig tämligen ointressant.
Ja hade vi oändlig överföringskapacitet i landet så skulle alla elområden få betala SE4-priser.
I övrigt skulle det inte förändra något speciellt.

Så enklare vore att bara skrota elområdena och bara ha ett, SE. Det ger samma effekt, alla får betala dyrast.

D Daniel 109 skrev:
Det nya sättet att allokera nätkapacitet resulterar i mer kapacitet genom flaskhalsarna. Så det som hänt är just det du efterlyser.
Ah, så det var du som missförstod mig, inte jag som inte förstod dig.

När jag påtalade att staten förstört elsystemet menade jag inte genom den jär åtgärden, utan genom att skatta bort viss konsumtionsnära produktion och subventionera annan på sämre platser samtidigt som den varit oförmögen att bygga ut elnätet i tillräcklig grad.

Det flödesbaserade handelssystemet tolkar jag som en i sammanhanget en relativt liten del i helheten.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja hade vi oändlig överföringskapacitet i landet så skulle alla elområden få betala SE4-priser.

Så enklare vore att bara skrota elområdena och bara ha ett, SE. Det ger samma effekt, alla får betala dyrast.
Men är det inte märkligt att priserna är så höga tex idag, det blåser rejält, både här i södra Sverige, och Danmark, ja så långt man kan se?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Utlandsöverföringarna skulle rimligen kunna slå i taket oftare, så ja, alla skulle få betala SE4-priser, men dessa skulle vara lägre än idag.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla skulle också få betalt i SE4-priser. Ett inte oviktigt något.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om pris inte påverkade utbud och efterfrågan, visst, men det gör det ju. För egen del tror jag att den typen av planekonomi skulle bli oerhört kostsam.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Det skulle ju inte fungera efter som elnätet trotts allt har begränsningar. Om vi inte ska randonera måste det finnas andra signaler som ger balans.

D
D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju inte fungera efter som elnätet trotts allt har begränsningar. Om vi inte ska randonera måste det finnas andra signaler som ger balans.
Vet vi hur mycket priset påverkar konsumtionen, vad händer tex med SE4-förbrukningen när priset går från 50 öre till 100 öre på i övrigt jämförbara dagar, jag gissar att skillnaderna är små men inte sett någon data på detta?

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jo, det skulle fungera, för det fungerar ju även i Tyskland, som har samma problem.

Det som händer är att alla som vill sälja en volym, kan inte sälja (hela) denna volym pga överföringskapacitet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är inte en rimlig slutsats av artikeln. Karln är och förblir en charlatan och inget av det han säger är rimligt.

Det är klart att staten förstört elsystemet så att vi i södra Sverige har dyrare el än i norra, men det har med tvångsnedläggning av kärnkraft, gynnsamma lån till olönsam vindkraft i norr och oförmåga att bygga ut stamnätet att göra.
Jovisst men det är ju ett gemensamt EU-stolleri som gett det här! Sen klarar ju inte svenska politiker av att diskutera EU-avtal med det gemensamma elhandelsavtalet som utgångspunkt.
Förenklat kan man säga att det gemensamma elhandelsavtalet la ner kärnkraft vilket de gröna och MP fattade!

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur gör du den kopplingen?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur gör du den kopplingen?
Jo det är väl mycket enkelt om man tar Ringhals 1 o 2 som exempel.

Vattenfall själva var ju tydliga med att kostnaderna var för höga för att få ihop kalkylen.
Och som viktigaste parameter för kalkylen har vi det det gemensamma elhandelsavtalet.

Menar du att elhandelsavtalet gav för låga elpriser?

D Daniel 109 skrev:
Menar du att elhandelsavtalet gav för låga elpriser?
Är du trögtänkt idag 😉

Givetvist och det visste ju både Magda och MP. En slug och lömsk plan som vi nu surt får betala.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Okej, och nu ger de för höga elpriser?
Ja, jag måste vara trögtänkt. För jag begriper inte din logik.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, och nu ger de för höga elpriser?
Ja, jag måste vara trögtänkt. För jag begriper inte din logik.
Jovisst och det gemensamma elhandelsavtalet är ju den viktigaste parametern för alla kraftbolag i Europa när man kalkylerar både en ombyggnad/reparation (ex R1-R2) samt ny elproduktion.

Man räknar bort sig med alla projekt nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.