341 894 läst · 7 773 svar
342k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Har du läst de svaren? Det finns definitivt kritik i dem även om de är för stöd till kärnkraft.
Jo där är det borta, jag har kollat förut och då hittade jag det inte alls.D Dilato skrev:
Är väl någon image-nisse som fått ändra sig och numera är ju kärnkraft med i EU's taxonomi.
https://www.skekraft.se/om-oss/hall...jning/fornybar-energiproduktion/#box-taxonomi
https://www.nordea.com/en/news/a-new-dawn-for-nuclear-energy
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Jag har läst sammanfattningarna, ja. Och visst finns det kritik i dem. Efterfrågan av mer samhällsanalys hos flera och krav på att staten ska äga kärnkraften av LO.D Daniel 109 skrev:
Men nu var min poäng att @djac och Lorentz Tovatt for med osanning, inte att det fanns en samstämmig bild som var tvärtom.
Jo men jag håller med kritiker att stora reaktorer innebär stora risker och det vete tusan om vi klarar av stora projekt idag?Nötegårdsgubben skrev:Fanns det ingen mer balanserad källa än Lorentz Tovatt för påståendet att nästan alla sågar förslaget? Jag gissar att svaret är nej, eftersom påståendet att nästan alla är emot förslaget är falskt.
En snabb titt bland remissvaren visar att inte obetydliga aktörer som LO, Företagarna och Svenskt Näringsliv samt sådana som Energiföretagen och SKGS (Skogen, Kemin, Gruvorna och Stålet; vilket namn va!?) är för. Exempelvis.
Det gör inte alla invändningar dåliga eller fel, men att påstå att det finns ett samstämt motstånd mot förslaget är som sagt inte sant.
Däremot en SMR satsning som man kan göra stegvist och kolla vad andra EU-länder gör är ju klart mer trovärdigt.
Men nu verkar det finnas de som till varje pris ska ha en stor reaktor, typ Ebba Busch
Skogsägare
· 19 120 inlägg
Det finns invändningar jag håller med om också, men det var som sagt inte min poäng.
Finns det seriösa planer på små SMR någonstans i världen?P paralun skrev:Jo men jag håller med kritiker att stora reaktorer innebär stora risker och det vete tusan om vi klarar av stora projekt idag?
Däremot en SMR satsning som man kan göra stegvist och kolla vad andra EU-länder gör är ju klart mer trovärdigt.
Men nu verkar det finnas de som till varje pris ska ha en stor reaktor, typ Ebba Busch
Elpriset är en sak. Alla krlngkostnader är värre. Om nu Forsmark producerar för 30 öre och solelen subventioneras med 60 öre som det varit + att byggkostnaden subventionaras så blir det svårt att bedömma ngt alls om produktionskostnader. Vindkraften har ju också haft subventioner. Vet inte om de har nu fast ryktesvägen verkar de inte behöva betala fullt ut för anslutning.
P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motsvarande bild (eller i alla fall informationen i den) finns med i alla de årsredovisningar jag sett sedan 2011 i alla fall, så om de hymlar så mycket med det vet jag inte om jag håller med om...
Jag visste att länken till den sidan skulle skapa upprördhet hos de blint regeringstrogna men innehållet i remissvaren är vad det är, även om de nämns på den sidan, det är helt enkelt fake news att de är överlag positiva. Det betyder nog ingenting i praktiken så regeringen verkligen inte bryr sig om sånt som fakta och kunskap men ändå en pikant detalj tycker jag.Nötegårdsgubben skrev:Fanns det ingen mer balanserad källa än Lorentz Tovatt för påståendet att nästan alla sågar förslaget? Jag gissar att svaret är nej, eftersom påståendet att nästan alla är emot förslaget är falskt.
En snabb titt bland remissvaren visar att inte obetydliga aktörer som LO, Företagarna och Svenskt Näringsliv samt sådana som Energiföretagen och SKGS (Skogen, Kemin, Gruvorna och Stålet; vilket namn va!?) är för. Exempelvis.
Det gör inte alla invändningar dåliga eller fel, men att påstå att det finns ett samstämt motstånd mot förslaget är som sagt inte sant.
I artikeln namnges 6 organisationer som kommit tillbaks med kritik, du menar att detta är osant, då är det väl också osant att tre personer från Timbro, Ratio och Institutet för Näringslivsforskning låtit publicera en kritisk debattartikel i SvD med rubriken ”Stoppa miljardsubventioner till kärnkraft”, fast den går att läsa..Nötegårdsgubben skrev:
Infon finns där, har alltid funnits där.tveksamt skrev:
Men för vissa skribenter gäller
”hittar JAG inte infon finns den inte ”
Blir lika galet som när samma skribent påstod att inga svenska banker har telefonväxlar längre🤣🤣
Finns väl inga som helst problem att ha olika juridiska personer. Det är något som fö används rutinmässigt i olika typer av verksamheter. T ex bygg där ett byggprojekt får vara en egen juridisk person.Z Zodde skrev:
Om är detta en reglering från staten så lär separation av juridiska personer krävas. Annars blir det hopplöst att säkra. Vill minnas att många i forumet hävdat denna uppdelning också.
Men detta är väl ingen avgörande fråga.
Det handlar bara om priset mellan producent och elhandel, vilket jag tidigare nämnt.
Har aldrig påstått det är ett problem. Jag beskrev bara hur verkligheten ser ut.D daVinci skrev:
Finns inget sådant krav.D daVinci skrev:
Den uppdelning som diskuterats är när producent OCKSÅ är nätägare…
Jo men visst!D Daniel 109 skrev:
EU
https://single-market-economy.ec.eu...industrial-alliance-small-modular-reactors_en
En av medlemmarna i EU alliansen är då GE-Hitachi BWRX sammanslutningen
https://www.energinyheter.se/20240813/31684/ny-arbetsgrupp-fokuserar-pa-bwrx-300-reaktorer-i-europa
Mycket trovärdigt!
Skogsägare
· 19 120 inlägg
Nej, det menar jag inte och därför har jag heller inte skrivit det. Jag menar dock att svepande påståenden som detta är osant då det ger sken av att det finns en samstämmig bild där en sådan inte fiinns: ”Experter, företag, organisationer och regeringens egna myndigheter. Alla har de en sak gemensamt – de säger tack men nej tack till regeringens kärnkraftsstöd.” Och ditt påstående om att ”nästan alla” är överens är lika osant det.D djac skrev:
Varför överdriva till lögnens gräns istället för att hålla sig till sanningen? Det är ju inte som om det saknas kritik mot förslaget.