S Stefan.o skrev:
Energiföretagen skriver följande på sin hemsida, angående elhandel utanför spotmarknaden:

”För såväl elanvändare som elproducenter kan det vara viktigt att långt i förväg försäkra sig om att få ett visst pris. Därför finns det dessutom handel som gör det möjligt att köpa el upp till tio år i förväg. Detta sker på Nasdaq Commodities där finansiell handel sker samt clearingtjänster.”
Forwardkontrakten som handlas på Nasdaq går inte till leverans. Vill bara nämna det så att ingen får för sig något sådant. Vid expiry så går de till betalning. Det är alltså rent finansiellt. Fungerar för producenterna att hedga mot oönskade prisförändringar.

S Stefan.o skrev:
Min tidigare arbetsgivare köpte mer eller mindre all el till sina verksamheter på långtidskontrakt, till ett fast pris/kWh från en efter upphandling utvald elproducent.
Var det från elproducenter?
Är du säker på det?
Det troliga är att det var med ett elhandelsbolag dom avtalade med. Och inte producenter.

S Stefan.o skrev:
Elleverantörerna varierade med några års mellanrum, kunde vara Vattenfall eller Skellefteå Kraft, eller annan större trygg producent.
Men då lär det ha varit just elhandelsbolag. När Vattenfall avtalar så är det via deras elhandelsbolag.
Lär vara så med Skellefteå Kraft också.

Det är alltså inte med deras produktionsbolag som kunder avtalar.

D djac skrev:
Det verkar nästan alla vara överens om: [länk]
Jag tycker jag hör väldigt mycket önskemål om att speciellt kärnkraft skall subventioneras. (Så vi inte ser hur mycket kärnkraftsel kostar).

Och Regeringen är väl igång med subventionslinjen. (Alliansen körde arbetslinjen, och S-regeringar brukar köra bidragslinjen. Den här Regeringen kanske kör subventionslinjen. Dom vill väl inte riktigt köra bidragslinjen, då det är en signatur för (S) och (V)).

P paralun skrev:
Jo, ropen skalla, lägg ner Europa! Börja med Tyskland!
Facket jobbar hårt med det. När WW har det svårt så tänker facket att om vi skadar företaget med en strejk så blir allt bättre.

Men Tysklands svårigheter har ju inget med el att göra.

D daVinci skrev:
Men då lär det ha varit just elhandelsbolag. När Vattenfall avtalar så är det via deras elhandelsbolag.

Jo noterar att Skellefteå Kraft slutat "hymla" med att de äger en andel av Forsmark....

https://www.skekraft.se/om-oss/hall...-energiforsorjning/fornybar-energiproduktion/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan koppla av lite från trådens ämne och ge lite olika exempel på vad du lägger i din uppräkning här. Främst egenskaper och metoder skulle var intressant. Något stämmer dåligt i din uppfattning kring detta på ett eller annat sätt så jag skulle som sagt gärna se konkreta exempel.
Ja men såklart, enklast är väl att ta bilindustrin, dels eftersom jag jobbat lite med den och därför också läser analyser av sektorn regelbundet. Det finns inslag av politiska krafter, men mest handlar det om att de kört fel på egen hand, tex så har motståndet mot elbilar och favoriseringen av det fossila lurat industrin till att sänka alldeles för mycket pengar i de gamla teknikerna och för lite i det nya, när sedan skiftet började ske så var det uppstickare som Tesla och kineserna som plötsligt är hästlängder före. Nu finns det ju tyska elbilar idag men de är hopplöst dyra att tillverka och att underhålla för tillverkarna. När tyskarna förlorar pengar per tillverkad bil så tjänar de nya företagen istället bra, det är ett existenshotande faktum.

Men detta är väl snarast symtom på de mer grundläggande utmaningarna, slutkunderna har ändrat sina köpbeteenden radikalt, de unga ser bilen som en tjänst, de gamla släpper sina märkeslojaliteter, man köper "bästa bilen för dagen" helt enkelt och detta kräver korta ledtider i produktutvecklingen vilket i sin tur kräver förenklade plattformar och mjukvaror, helst helt egna som Tesla. Fabrikerna måste rationaliseras, man kan kika på Teslafabrikerna som i sin tur kikar på Kineserna, Tyskarna ligger några generationer efter alla dessa i sin produktion.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Forwardkontrakten som handlas på Nasdaq går inte till leverans. Vill bara nämna det så att ingen får för sig något sådant. Vid expiry så går de till betalning. Det är alltså rent finansiellt. Fungerar för producenterna att hedga mot oönskade prisförändringar.

Var det från elproducenter?
Är du säker på det?
Det troliga är att det var med ett elhandelsbolag dom avtalade med. Och inte producenter.

Okej, kanske uttryckt mig en smula tokigt?

Man handlade givetvis med respektive kraftbolags försäljningsavdelning och inte deras produktionsavdelning. Hur deras inbördes interna produktionsplanering går till vet jag inte annat än ytligt, men förmodar de beställer kundernas förmodade förbrukning från produktionsavdelningen och fyller på eventuellt underskott via spotmarknaden.

Som du skriver vill ofta större företag ha god koll på både intäkter och utgifter, därav hedgar man mot såväl prisnivåer för olika större insatsvaror samt även den produkt man säljer, som mot dollarkurs mm.

Mvh

S Stefan.o skrev:
Man handlade givetvis med respektive kraftbolags försäljningsavdelning och inte deras produktionsavdelning.
Det är inte olika avdelningar.

Det är olika företag. Olika juridiska personer.

S Stefan.o skrev:
Som du skriver vill ofta större företag ha god koll på både intäkter och utgifter, därav hedgar man mot såväl prisnivåer för olika större insatsvaror samt även den produkt man säljer, som mot dollarkurs mm.
Det är väl mest producenterna som hedgar elpris. Dom vill ha en stabil känd intäkt. Vanligt bland de som jobbar med "råvaruutvinning". Vattenfall tror jag hedgar ca hälften av produktionen.

Kunderna jobbar väl istället med fastprisavtal.

P paralun skrev:
Jo noterar att Skellefteå Kraft slutat "hymla" med att de äger en andel av Forsmark....

[länk]
När har de förnekat detta? De har varit delägare i Forsmark sedan andra halvan av 70-talet.

tveksamt tveksamt skrev:
När har de förnekat detta? De har varit delägare i Forsmark sedan andra halvan av 70-talet.
Jo jag vet men det har de noga "gömt undan" men nu syns det ju tydligt på websidan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om 10% av såld el kommer från kärnkraft så stämmer det dåligt med vad dom sa i min offert.
Kärnkraft är inte förnybart.

Offert från Skellefteå Kraft där det står att el alltid kommer från förnybara energikällor, trots att inlägget ifrågasätter detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den raden handlar om hur mycket ursprungsgarantier elhandelsbolaget köper in. Det har inget med om det finns ägande i kärnkraft inom koncernen att göra.

D daVinci skrev:
Det är inte olika avdelningar.

Det är olika företag. Olika juridiska personer.
Det där stämmer helt enkelt inte.

Hade det varit som du påstår hade ju precis ALLA elproducenter varit tvungna att ha 2 separata bolag.

Snarare är de uppdelade typ banker som har helt separata Markets å Corporate Finance avdelningar med Chinese walls emellan men ÄNDÅ i samma juridiska person.

D Daniel 109 skrev:
Den raden handlar om hur mycket ursprungsgarantier elhandelsbolaget köper in. Det har inget med om det finns ägande i kärnkraft inom koncernen att göra.
Så dom säljer inte kärnkraftsel själva?

Jag har avtal med Skellefteå kraft AB (556016-2561), inget annat.

P paralun skrev:
Jo jag vet men det har de noga "gömt undan" men nu syns det ju tydligt på websidan.
Det är fortfarande inte tydligt.
Hittar du något om kärnkraft här?
Webbsida för Skellefteå Kraft, visar menyer för vattenkraft, vindkraft, fjärrvärme, elnät med mera, inget om kärnkraft.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Det verkar nästan alla vara överens om: [länk]
Fanns det ingen mer balanserad källa än Lorentz Tovatt för påståendet att nästan alla sågar förslaget? Jag gissar att svaret är nej, eftersom påståendet att nästan alla är emot förslaget är falskt.

En snabb titt bland remissvaren visar att inte obetydliga aktörer som LO, Företagarna och Svenskt Näringsliv samt sådana som Energiföretagen och SKGS (Skogen, Kemin, Gruvorna och Stålet; vilket namn va!?) är för. Exempelvis.

Det gör inte alla invändningar dåliga eller fel, men att påstå att det finns ett samstämt motstånd mot förslaget är som sagt inte sant.

• Gilla
ebonita och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.