K krfsm skrev:
Det finns väl ett påtagligt värde för resten av samhället i SE1 och SE2 att ha ett lågt elpris?
Vad skulle det vara? Alltså, på vad sätt har det ett värde i sig att det är lägre elpris i SE1 och 2 än någon annanstans?

Att det är ett värde för dem som bor och verkar där är jag med på, men du skriver att det är ett värde även för resen av samhället. Jag förstår varken vad det värdet är eller hur det skulle kunna uppstå utan att motsvarande värde tas någon annanstans ifrån.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där är ju din åsikt och inget annat.
Det var väl mer en beskrivning av ett saktillstånd snarare än en åsikt.

Det är klart man kan tycka att det är bra att Per-Anders i Storuman bara behöver betala tio kr för något medan Perra i Stockholm behöver betala 20 och Pieter i Stralsund får betala 50 för samma sak, jag glömmer bara bort att det är en vanlig åsikt just i elfrågor (då så många anser sig ha rätt till det som produceras antar jag).
K karlmb skrev:
Får jag be dig förklara vad du vet om arbitrage?
Ja, men frågan är lite för bred för ett kort svar. I sammanhanget (överföringsbrist i det svenska stamnätet) tycker jag att det är ett stort svek av staten att ha monopoliserat detta, nu ta in stora pengar från handeln över arbitragegränsen (alltså mellan området där priset är lågt pga. stort utbud och det där det är högt pga. hög efterfrågan) utan att lyckas använda dessa pengar till att bygga bort flaskhalsarna som skapar arbitragesituationen.

Arbitragesituationer är i sig dåliga. Det är objektivt bättre om samma vara kan finnas till samma pris på olika marknader.

Ibland kallas dock saker som inte är rena arbitragevinster för sådana ändå. Vill vi exempelvis inte vara energileverantör till hela Tyskland är det sannolikt pga. något annat än stt vi egentligen har något emot att sälja el till tyskar. Kanske tycker vi att förfulningen, störningen och riskerna som nya kraftverk skulle skapa inte är värt vad vi får betalt. Ja, då är det inte längre en fråga om arbitrage, utan externaliteter.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skulle det vara? Alltså, på vad sätt har det ett värde i sig att det är lägre elpris i SE1 och 2 än någon annanstans?

Att det är ett värde för dem som bor och verkar där är jag med på, men du skriver att det är ett värde även för resen av samhället. Jag förstår varken vad det värdet är eller hur det skulle kunna uppstå utan att motsvarande värde tas någon annanstans ifrån.
Jag skrev "resten av samhället _i_ SE1 och SE2".

(Men tekniskt sett är det förstås positivt för resten av Sverige att företag där uppe kan konkurrera internationellt och därmed generera arbetstillfällen och skatteinkomster, istället för ökade a-kassekostnader.)

K krfsm skrev:
Jag skrev "resten av samhället _i_ SE1 och SE2".
Sorry, slarvigt läst av mig.
K krfsm skrev:
(Men tekniskt sett är det förstås positivt för resten av Sverige att företag där uppe kan konkurrera internationellt och därmed generera arbetstillfällen och skatteinkomster, istället för ökade a-kassekostnader.)
Ja, men ska det lösas genom att någon annan betalar (vare sig det är genom uteblivna vinster eller högre kostnader) så finns inga genererade arbetstillfällen eller skatteintäkter, bara flyttade.

Missförstå mig rätt, jag anser att det finns en hel del saker man kan göra med lönsamhet i Norrland. Det jag diskuterar är något annat än det.

Ja, men ska det lösas genom att någon annan betalar (vare sig det är genom uteblivna vinster eller högre kostnader) så finns inga genererade arbetstillfällen eller skatteintäkter, bara flyttade.
I ett abstrakt allmänt fall så kan jag hålla med om ditt resonemang, men i det specifika fallet så tycker jag annorlunda.

"De som betalar" genom uteblivna vinster:
  • Vattenfall (som bara är att flytta pengar från en påse till en annan för skattebetalarna)
  • Övriga gamla kraftbolag i Norrland, som byggde vattenkraftanläggningar för en herrans massa år sedan - anläggningar som redan betalat sig för länge sedan, och som är byggda på premisserna som rådde då (där priserna inte var höga).
  • Vindkraftparker som lånat pengar från diverse håll, och vars affärsidé just nu antingen är "vi chansade på att elektrifieringen skulle ta fart i Norrland", "det var här vi fick bygga" eller "vi slangar pengarna till skatteparadis via räntesnurror".
Tycker jag det är rimligt med en enorm förmögenhetsöverföring till dessa på bekostnad av resten av samhället? Nej.

Sen tycker jag ändå att det är rimligt att bygga ut elnätet. Men inte med motiveringen att elproducenterna ska få högre vinst, eller att folk på kontinenten ska få någon cent mindre i elkostnad samtidigt som vi (elkonsumenter och medborgare i Sverige) tar kostnaderna och externaliteterna. Förhoppningsvis går det att bygga ut på ett sätt/i en ordning som inte enbart leder till högre kostnader för svenska konsumenter.

(Överlag är det här ett av problemen med marknadsmodellen som EU har valt - t.ex. med utsläppsrätter. Det är extremt svårt att konkurrera med andra länder i världen, där kostnaderna för energi är markant lägre.)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Danskarna har politiker som verkligen vill ha mer havsbaserad vindkraft. Men de har inte marknaden med sig. I torsdags gick budtiden ut och det stod således klart att ingen vill ge bud på de tre vindkraftsparker som regeringen har pekat ut.

[länk]

Även dansk politik tycks ha omfatta en grön bubbla utan kommersiell bärighet som nu spricker. Eller?
De verkar inte vara med i tiden, ungefär som britternas CfD-runda 5 där taket var anpassat efter förutsättningar som inte längre gäller. Med högre räntor och hög etablering av vindkraft vars produktion samvarierar, så blir det så.

Från Reuters:
The Danish system does not offer any subsidies or revenue stabilisation which makes it less attractive for developers compared to similar offshore wind auctions in Poland, the Netherlands and Britain, industry lobby group WindEurope said.
Om man som projektör kan välja att bjuda på ett område i brittiska delen av Nordsjön, och vara garanterad 105 öre/kWh även när det blåser rejält - varför skulle man istället välja att bjuda på ett område i den danska delen, där man får 0 öre/kWh när det blåser bra och man dessutom behöver betala pengar till staten?

Med den kostnadsbild och marknadspriser som är nu så går det inte att bygga havsvind utan att staten sockrar avtalet.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Tycker jag det är rimligt med en enorm förmögenhetsöverföring till [kraftbolagen] på bekostnad av resten av samhället? Nej.
Poängen jag gör är att fler borde beredas möjlighet att köpa elen ifråga. Allt annat lika leder dagens flaskhalsar till att det blir billigt att slösa el i norr samtidigt som det är svårt att räkna hem energiintensiva investeringar i söder.

Fabriken som inte byggs i Västerås eller Växjö är det man inte ser (för att tala med Bastiat) i din ekvation. Den produktiva verksamhet som möjliggör högre priser om flaskhalsarna tas bort; det som skapar den förmögenhetsöverföring du pratar om. För effekten skulle ju inte främst vara att samma kunder betalar samma leverantörer ett högre pris för samma sak.

Poängen jag gör är att fler borde beredas möjlighet att köpa elen ifråga. Allt annat lika leder dagens flaskhalsar till att det blir billigt att slösa el i norr samtidigt som det är svårt att räkna hem energiintensiva investeringar i söder.

Fabriken som inte byggs i Västerås eller Växjö är det man inte ser (för att tala med Bastiat) i din ekvation. Den produktiva verksamhet som möjliggör högre priser om flaskhalsarna tas bort; det som skapar den förmögenhetsöverföring du pratar om.
Här förutsätter du att förbättringen i överföring leder till påtagligt lägre priser i SE3/SE4, men de hittillsvarande resultaten av ökad överföring med flow based har snarare pekat på att ökad överföring i systemet gett högre priser i SE3 (och SE1).

Därav att jag ansåg att ordningen man bygger ut i spelar roll, för annars finns det en inte obetydlig risk att dina fabriker i Västerås och Växjö ändå inte blir av (elpriset blev bara något öre lägre där) medan existerande industri i SE1 och SE2 slås ut (för att elpriset blev markant högre där).

Det här tycker jag är extremt svårt att bedöma effekten av (och flow based gjorde det mycket svårare), men ett av de få sätt "vi" (SVK, regeringen m.fl.) kan påverka priset - genom att prioritera var och när det byggs ledningar och ansluts producenter och konsumenter. Men att utgå från att "bara det blir mer överföring från Norrland, så löser allt sig" kan nog leda till otrevliga överraskningar som kan ha långvariga effekter.

Det här kan förstås ses som lite protektionistiskt, men det är inte resten av EU som finansierar våra a-kassor.
För effekten skulle ju inte främst vara att samma kunder betalar samma leverantörer ett högre pris för samma sak.
Jo, det är en överhängande risk för det i många scenarier baserat marknadsmodellen och hur våra utbudskurvor brukar se ut.

Nu är nog inte ökad överföring över snittet SE2->SE3 ett sånt scenario, men det är svårt att bedöma. Det är möjligt att Karlstadbenet till stor del kommer leda till ökad kapacitet mot NO1 och medföljande större exponering mot Europapriserna den vägen. Men det kan jag som lekman bara spekulera om.

Ett typiskt exempel på ren förmögenhetsöverföring till elproducenterna vore Hansa Power Bridge. För tyskarna är 700 MW marginellt, så deras priser kanske går ner något öre. För SE4 skulle det i princip bli Europapriser hela tiden (utom när de är riktigt låga). Dvs just som du säger "samma kunder betalar samma leverantörer ett högre pris för samma sak".

K krfsm skrev:
Därav att jag ansåg att ordningen man bygger ut i spelar roll, för annars finns det en inte obetydlig risk att dina fabriker i Västerås och Växjö ändå inte blir av (elpriset blev bara något öre lägre där) medan existerande industri i SE1 och SE2 slås ut (för att elpriset blev markant högre där).
Ja, konsumtionen i SE3+4 är ungefär 4 ggr så stor som den i SE1+2 så säkerligen skulle priset gå upp mer i norr än det skulle gå ner i söder per kWh.
K krfsm skrev:
Men att utgå från att "bara det blir mer överföring från Norrland, så löser allt sig" kan nog leda till otrevliga överraskningar som kan ha långvariga effekter.
Jag utgår inte bara från det. Jag tycker även att det var djupt oansvarigt av staten att skatta bort en massa kärnkraft i söder, men nu när den har gjort det blir den än mer ansvarig för att det inte drabbar vissa svenskar oproportionerligt hårt.
K krfsm skrev:
Det här kan förstås ses som lite protektionistiskt, men det är inte resten av EU som finansierar våra a-kassor.
Jag har relativt stor förståelse för elprotektionism givet att man är villig att också nöja sig med den energi man producerar inom landet. Jag tror inte att det är ekonomiskt rationellt ens för de egna målen, men jag förstår det. Att däremot bara vilja plocka russinen ur kakan och inte tro att alla andra också skulle görs det utan gemensamma regler finner jag dock naivt.

(Det här är egentligen inte riktat mot dig, se det hellre som en allmän reflektion än ett direkt svar. Jag håller med om att det finns en gråskala och vill bara poängtera att det även finns okända risker med den protektionistiska vägen.)
K krfsm skrev:
Ett typiskt exempel på ren förmögenhetsöverföring till elproducenterna vore Hansa Power Bridge. För tyskarna är 700 MW marginellt, så deras priser kanske går ner något öre. För SE4 skulle det i princip bli Europapriser hela tiden (utom när de är riktigt låga). Dvs just som du säger "samma kunder betalar samma leverantörer ett högre pris för samma sak".
Även här måste man räkna pris gånger kvantitet för att få fram total nytta. Men jag förstår som sagt om man inte vill försöka fylla kontinentens närmast outsinliga elbehov från Sverige (samtidigt som elkablar till Polen och Tyskland sannolikt är de klimatsmartaste investeringarna vi skulle kunna göra).

Generellt tror jag att elen är för billig i norra Sverige. Vore det inte för export (och ”internexport” till andra elområden skulle nog betydligt fler än Markbygden 1 vara rökta. Samtidigt tror och hoppas jag på en tredje elektrifieringsvåg.

I det perspektivet ser jag inte högre elpriser i SE1+2 som något egentligen dåligt. Det måste nog till för att befintliga kraftverk ska klara sig inklusive nyinvesteringar och nya komma till. Sen om det är fem eller 25 år innan det ”måste” hända låter jag vara osagt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Även om elpriserna är lägre i Norrland så är nätavgiften långt högre.

Elen är billig men skatten och nätavgifterna är höga och i glesbyggd är nätavgifterna väldigt höga.

Och med effektavgifter får man ställa undan elsågen för vedhantering

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur mycket drar den egentligen?

N Nils2018 skrev:
Även om elpriserna är lägre i Norrland så är nätavgiften långt högre.
Är den, och i så fall varför?

TL/DR: Svaret på A verkar vara nej, så B faller.

En snabb titt hos Eon visade följande för Syd (Skåne, Småland m.m.) respektive Norr (Kramfors, Medelpad m.m.)vid ett avtal för 20 A

Syd
780 kr per månad
30,7 öre/kWh

Nord
892 kr per månad
26,3 öre/kWh

Prisskillnaden är vad jag kan bedöma någon 50-lapp i månaden för en normalvilla.

Skillnaderna verkar dock vara stora inom Norrland. Nedan en sammanställning från SVT över Västernorrland. Dock utan den rörliga delen (eller inbakad, har inte grävt i det). Mer än dubbelt så dyrt hos Härjeån som Härnösand.
Tabell över elnätsbolagens avgifter i Västernorrland 2024, visar olika bolags priser och procentuella höjningar för villa på 20 ampere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.