328 200 läst · 7 322 svar
328k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vilken aktör på NordPool i ett givet elområde får ett annat pris?blackarrow skrev:
Notera nu aktör på NordPool.
Jag köper el av en elhandlare. Jag är inte aktör på NordPool. Jag får det pris elhandlarens avtalar med mig om, och det är inte samma som priset på NordPool.
Att man har samma pris är ju ett effektivt sätt att sätta stopp för arbete med att ge lägre pris. (Och i ekonomier där staten dikterar pris har man inte heller någon tillväxt).blackarrow skrev:
Du kommentarer ett inlägg/subtråd om handel med långa kontrakt utanför nordpol och ställer en fråga som inte alls är relevant.D daVinci skrev:
Skärp dig. 😉
Jag är väldig väl medveten om skillnaden på nordpols och en Eklunds pris.D daVinci skrev:
Många använder dock slarvigt och/eller pga okunskap nordpols priset som referens och begår ofta flera fel i sina jämförelser.
Jag handlar heller inte heller el själv på nordpol. Jag ett ”Elfondsavtal” där jag inte ens har avtalat något pris eller påslag.
Jag har överlåtit till andra att spekulera i korta och långa kontrakt och köpa in resten till spotpris.
Det går bättre än värsta scenariot, kapar topparna, släpar efter lite när elpriserna går ner.
Fast ibland känns det ungefär som att ha avtalat med en hantverkare att gå på löpande utan timpris eller tidsuppskattning…bara för att han lät trevlig och påstod att han var smartare och billigare än alla andra…🙄
Så du är emot NordPol också?D daVinci skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Jo nu vet jag inte vad han har för partifärg? men han kämpade väl för Bekenmodellen!Nötegårdsgubben skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Hans hinkar är ju klart pedagogiskt hur man sätter ett elpris men inget gehör från de mäktiga i EU-Bryssel.
Nja, den ger nog de flesta en väldigt felaktig bild av hur prissättningen fungerar. Har ger intryck av att priset sätts av en liten import.
Skogsägare
· 19 067 inlägg
Det gör väl iofs. inte jag heller, men han vill att staten riggar marknaden och tvingar säljarna att sälja till konstgjort lågt pris åt vissa utvalda kunder samtidigt som andra ska få betala ett högre pris. Och föga förvånande hoppade Vänsterpartiet på denna tågresa mot en bergvägg, eftersom de är helt ointresserade av ekonomiska realiteter men älskar centralplanering.P paralun skrev:
Jo men det är ju redan "riggat" med nuvarande gemensamma elhandelsavtal inom EU samt Norge/England.Nötegårdsgubben skrev:Det gör väl iofs. inte jag heller, men han vill att staten riggar marknaden och tvingar säljarna att sälja till konstgjort lågt pris åt vissa utvalda kunder samtidigt som andra ska få betala ett högre pris. Och föga förvånande hoppade Vänsterpartiet på denna tågresa mot en bergvägg, eftersom de är helt ointresserade av ekonomiska realiteter men älskar centralplanering.
Sen den stora frågan är ju hur von der Leyen får ihop sin framtida politik och det är både "ko och hästhandel" i Bryssel. Eller faller allt samman inom EU? Kontinenten har ju semester just nu så inte mycket händer.
I december förra året tog man då ett principbeslut att elhandelsavtalet ska revideras men nu har man "långbänkat" frågan i mer än ett halvår.
Skogsägare
· 19 067 inlägg
Nej, den är inte riggad. Det är helt normal marknadsekonomi.P paralun skrev:Jo men det är ju redan "riggat" med nuvarande gemensamma elhandelsavtal inom EU samt Norge/England.
Sen den stora frågan är ju hur von der Leyen får ihop sin framtida politik och det är både "ko och hästhandel" i Bryssel. Eller faller allt samman inom EU? Kontinenten har ju semester just nu så inte mycket händer.
I december förra året tog man då ett principbeslut att elhandelsavtalet ska revideras men nu har man "långbänkat" frågan i mer än ett halvår.
Nej den är styrd och ger inte kärnkraft samma möjligheter med tex PPA-avtal.Nötegårdsgubben skrev:
Sen blev då EU-parlamentet överrens om att elhandelsavtalet ska revideras före jul förra året men det blev då en långbänk.
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/
Men nu "stångas" då Frankrike och länder i kärnkraftsalliansen med Tyskland och deras lierade.
Mycket spekulation om hur von der Leyen får ihop en politik efter EU-valet.
Du syftar med andra ord inte alls på den faktiska elhandeln på spotmarknaden eller derivatmarknaden nu, utan vilka stöd staten ger olika kraftslag. Ja, de stöden styrs ju mot kraftslag som anses vara lämpliga ur miljö och samhällsperspektiv.
Jo men nu börjar det bryta ihop i Tyskland och man har återigen stora problem med att få ihop en budget.D Daniel 109 skrev:
https://www.politico.eu/article/ger...holz-minister-christian-lindner-2025-spf-fdp/
Tyskland är ju den stora utmaningen att lösa för att kunna revidera elhandelsavtalet plus då NZIA, net zero industry act.
Skogsägare
· 19 067 inlägg
Och som vanligt hoppar du till något helt annat. Att de har svårt att komma överens om en budget i Tyskland har inget med en påstådd riggad elmarknad att göra.P paralun skrev:
Nej jag hoppar till orsakerna till att det blir "långbänk" i EU-Bryssel om allt som har med energi att göra.D Daniel 109 skrev:
Skulle det bli en regeringskris i Tyskland skulle mycket vara vunnet för att snabbt få ihop en trovärdig energipolitik i Europa. Eller faller hela Europa samman? Tyskland och Frankrike är en stor krutdurk i likhet med England som nu har stora oroligheter. Mycket står på spel nu!