harka harka skrev:
jaha, och? tycker du att det var en bra och läsvärd artikel? att det som står där är sant och något som är väl värt att sprida?

redan i rubrik och ingress inleds trollandet

...Mareld och havsbaserad vindkraft – snart i en skärgård nära dig...
de allra flesta ansökningar om havsbaserad vindkraft gäller anläggningar som ligger inom Sveriges ekonomiska zon, men utanför den svenska territorialgränsen, alltså minst 22 km utanför minsta ö

...i utkanten av Stockholms skärgård finns ansökningar...
den närmaste vindkraftparkens hörn ligger över 3 mil utanför Stockholm skärgårds yttersta utpost, Svenska Högarna

det vore lika rätt/tokigt att skriva ...i utkanten av Stockholms skärgård ligger Arlanda...

eller för att ta ett västkustskt exempel ...i utkanten av Göteborgs skärgård ligger Lerum...

man ryser vid tanken – ska man bygga ett torn i Lerum? gud så hemskt för oss i skärgår'n!

"i en skärgård nära dig" – näää

...det finns idag ansökningar om havsbaserad vindkraft motsvarande 453 Terawattimmar vilket är mer än tre gånger Sveriges nuvarande elproduktion...
nej det finns inte ansökningar på 453 MWh, utan ungefär hälften – den andra hälften befinner sig möjligen i samråd (med ambitionen att så småningom leda till en ansökan)

så redan där har man anslagit tonen genom att måla upp en felaktig bild – är det lönt att läsa resten av smörjan? hur ska man värdera vad de påstår?

jag ser att de skriver ...där Pågen och Lindab valt att investera utomlands eftersom de inte kan garanteras el när det inte blåser...

är inte det samma gamla historia om begränsningar i det skånska lokalnätet som inte har något alls att göra med kärnkraft, vindkraft eller stamnät? har Pågens verkligen investerat i produktion utomlands?

(och jag noterar för övrigt att Lindab skriver i sin senaste årsrapport att de är i full färd med att byta alla sina elavtal till att bara omfatta el från förnyelsebara källor)

det är möjligt att det finns någon ny, relevant frågeställning i vad författarna skriver, men det mesta är skrivet på ett sätt där de förvränger fakta, repeterar vandringssägner, visar okunnighet om vad de själva skriver (...elproduktionen kommer att öka med 12 TWh...men bara när det blåser...) och syftet kan rimligen inte vara något annat än att förleda läsaren

många inlägg här på byggahus håller långt bättre kvalité då dom inte ser ut som en grundskoleuppsats

det är enkelt att förstå varför skribenten blivit så populär gäst i SD-media
Jag kommer att se Mareld från platserna där jag brukar sitta och titta på solnedgången, så jag tycker det är intressant. Jag har många bilter i tråden "Himlafint" är på forumet som inte skulle se lika fina ut om Mareld varit en verklighet då de tagits.
 
Ser man det som ett problem så är det snarare annan utomhusbeslysning som är det stora problemet.
Samtidigt tittar man väl på behovsstyrd hinderbelysning för att bli av med det problemet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ser man det som ett problem så är det snarare annan utomhusbeslysning som är det stora problemet.
Samtidigt tittar man väl på behovsstyrd hinderbelysning för att bli av med det problemet.
Annan ytterbelysning finns inte i någon större utsträckning där jag bor. Ingen gatubelysning, inga upplysta fasader. Och särskilt inte om man går bort från bebyggelsen som jag brukar göra. Vindsnurrorna är det enda man kommer att se i form av belysning när man tittar ut över havet.

#2685 i Himlafint-tråden hade troligen blivit bra ändå, men inte bilder tagna lite senare samma kväll.
 
harka harka skrev:
hur menar du? man går taktfast iväg från det fossila:

[bild]

fossilanvändningen har ner med en tredjedel på åtta år, och jämför man över 20 år så är nedgången 50% – på vilket sätt "går man in i fossileran"?

lite lätt slarvigt kan man säga att de allra flesta havsvindparker som diskuteras, planeras för att ligga utanför Sveriges territorialgräns, alltså över 20 km (12nm) utanför fastlandet och skärgårdens allra yttersta öar (och därmed bebyggelse)

och när man bygger vindkraft på land undviker man att placera kraftverk närmare än ungefär en kilometer från fasta boende, och ännu längre bort om det är en anhopning av fasta boende – varför kräver du att praxis ska sänkas till 300 meter?
Jag tänkte på den här: https://www.reuters.com/business/en...l-fired-power-plants-boost-supply-2022-09-28/

Visserligen bara under den gångna vintern, på sommaren lär det inte behövas, bland annat eftersom Sverige kan exportera. Vi får väl se hur det blir kommande vinter.

Det är ok om regeringen bygger vindkraft en kilometer utanför Södermalm. Men ett problem jag ser om den byggs i den ekonomiska zonen är säkerhet. Det finns ett flertal mystiska incidenter med undervattenskablar.

Sedan verkar ju havsbaserad vindkraft inte gå ihop rent ekonomiskt jag föreslår att vi bygger vindkraft nära Stockholm i stället. Nära förbrukarna och relativt lätt att ordna säkerheten. Man kan ju börja med att bygga läggs motorvägarna.

En annan lösning vore att ge upp stålindustrin i Sverige. Det kostar en slant men jämför hur mycket vi sparar på lägre elpriser så undrar jag om inte detta är billigare. Stål kan man importera. Men detta är nog politiskt omöjligt.
 
P paralun skrev:
Jo men gröna falsarier finns det ju mycket av därute inkl egenfabricerade "bevis" på att det är så här.
Problemet är snarare att väldigt många gör känslobaserade ställningstaganden.
Och bemöter man sådana med fakta och logik så fungerar det sällan.
1. I bästa fall försöker den känslostyrde då hitta sådant som ger stöd för den egna uppfattningen. (Och ignorerar allt som inte det stöd för den).
2. I ett sämre fall drämmer vederbörande till med en halmgubbe för att flytta diskussionen.
3. I ett ytterligare sämre fall blir det mest bara personangrepp på den som visar med fakta att den känslostyrde har fel.

I en del mer extrema fall blir de känslobaserade ställningstagandena rena tros-satser. Man är en kättare om man pekar på något som brister.
P paralun skrev:
Inte mycket att ens läsa och med den gröna linjen så kör vi ner Europa till stor fattigdom i racet med Kina samt USA. Patetiskt och deras hållning till kärnkraft!
Fattigdom förutsätter mer negativ tillväxt. Det får man av regleringar som hindrar tillväxt samt beskattning av kapital. Har inte något med någon grön linje att göra. (Dock brukar gröna ofta vara tillväxtfientliga. Men det tar sig ofta andra uttryck).

Fö kan du kika på den forecast för just Kina som jag la in i ett tidigare inlägg. Dom slår in rejält på "den gröna linjen". I alla fall vad gäller elproduktion.

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

De europeiska skattebetalarna är största långivare till Markbygden, det verkar bli dyrt för oss. Nu kräver Hydro skadestånd på 1,8 miljarder också.
Nja, dyrt var det när vi beskattades. Därefter är våra inkomster och sparande ett stöldgods hos staten som den slarvar bort på ditten och datten.

Markbygden går väl i kk. Dvs ägarna förlorar allt. (Lär väl skrivas i Kina om de barbariska svenskarna som bedrar hederliga kineser).

Hur stort var det egna kapitalet i relation till tillgångar?
Kan väl vara så att tillgångarna är så pass stora att de enda som förlorar något är just de kinesiska ägarna.

Och nya ägare som är ur de dåliga fastprisavtalet kanske kan göra Markbygden profitabelt. Profit är bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Tidigare beskrevs ju PPA som något som magiskt gjorde vindkraftel lönsam. Även här har jag för mig att det var sådana tongångar.
Förstår inte hur det resonemanget skulle ha sett ut.
Fastprisavtal har mer egenskapen att det ger fasta intäkter. Vilket är önskvärt för de fasta utgifter man har.

En vindkraftspark borde dock kunna hedga på nasdaq lika gärna. Möjligen har grön el haft ett prispremium som gjort att PPA varit fördelaktigare.
 
Det var väl så att PPAerna låg över det aktuella elpriset under den perioden. Om man då utgick från att elpriset skulle vara kvar på den nivån så såg det nog lönsamt ut.
 
D daVinci skrev:
Problemet är snarare att väldigt många gör känslobaserade ställningstaganden.
Och bemöter man sådana med fakta och logik så fungerar det sällan.
1. I bästa fall försöker den känslostyrde då hitta sådant som ger stöd för den egna uppfattningen. (Och ignorerar allt som inte det stöd för den).
2. I ett sämre fall drämmer vederbörande till med en halmgubbe för att flytta diskussionen.
3. I ett ytterligare sämre fall blir det mest bara personangrepp på den som visar med fakta att den känslostyrde har fel.

I en del mer extrema fall blir de känslobaserade ställningstagandena rena tros-satser. Man är en kättare om man pekar på något som brister.

Fattigdom förutsätter mer negativ tillväxt. Det får man av regleringar som hindrar tillväxt samt beskattning av kapital. Har inte något med någon grön linje att göra. (Dock brukar gröna ofta vara tillväxtfientliga. Men det tar sig ofta andra uttryck).

Fö kan du kika på den forecast för just Kina som jag la in i ett tidigare inlägg. Dom slår in rejält på "den gröna linjen". I alla fall vad gäller elproduktion.


Nja, dyrt var det när vi beskattades. Därefter är våra inkomster och sparande ett stöldgods hos staten som den slarvar bort på ditten och datten.

Markbygden går väl i kk. Dvs ägarna förlorar allt. (Lär väl skrivas i Kina om de barbariska svenskarna som bedrar hederliga kineser).

Hur stort var det egna kapitalet i relation till tillgångar?
Kan väl vara så att tillgångarna är så pass stora att de enda som förlorar något är just de kinesiska ägarna.

Och nya ägare som är ur de dåliga fastprisavtalet kanske kan göra Markbygden profitabelt. Profit är bra.
Jo nu är det så enkelt så att den stora drivkraften för de grönas religion är att till varje pris bekämpa kärnkraft.
Men det håller på att vittra sönder och det är ju enkelt att se att de gröna riskerar hela välfärden för oss med sin religion.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Problemet är snarare att väldigt många gör känslobaserade ställningstaganden.
Och bemöter man sådana med fakta och logik så fungerar det sällan.
1. I bästa fall försöker den känslostyrde då hitta sådant som ger stöd för den egna uppfattningen. (Och ignorerar allt som inte det stöd för den).
2. I ett sämre fall drämmer vederbörande till med en halmgubbe för att flytta diskussionen.
3. I ett ytterligare sämre fall blir det mest bara personangrepp på den som visar med fakta att den känslostyrde har fel.

I en del mer extrema fall blir de känslobaserade ställningstagandena rena tros-satser. Man är en kättare om man pekar på något som brister.

Fattigdom förutsätter mer negativ tillväxt. Det får man av regleringar som hindrar tillväxt samt beskattning av kapital. Har inte något med någon grön linje att göra. (Dock brukar gröna ofta vara tillväxtfientliga. Men det tar sig ofta andra uttryck).

Fö kan du kika på den forecast för just Kina som jag la in i ett tidigare inlägg. Dom slår in rejält på "den gröna linjen". I alla fall vad gäller elproduktion.


Nja, dyrt var det när vi beskattades. Därefter är våra inkomster och sparande ett stöldgods hos staten som den slarvar bort på ditten och datten.

Markbygden går väl i kk. Dvs ägarna förlorar allt. (Lär väl skrivas i Kina om de barbariska svenskarna som bedrar hederliga kineser).

Hur stort var det egna kapitalet i relation till tillgångar?
Kan väl vara så att tillgångarna är så pass stora att de enda som förlorar något är just de kinesiska ägarna.

Och nya ägare som är ur de dåliga fastprisavtalet kanske kan göra Markbygden profitabelt. Profit är bra.
Kineserna har redan fått igen sina pengar via ockerräntorna de tagit ut på sitt "lån".
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det så enkelt så att den stora drivkraften för de grönas religion är att till varje pris bekämpa kärnkraft
Varför ska du alltid ljuga för att få fram din poäng?

Miljöpartiet själva säger

”Det viktigaste för att klara klimatomställningen är att fasa ut all fossil energi. När vi har ett fossilfritt energisystem är nästa steg att fasa ut den djupt ohållbara kärnkraften. ”

Men du vet väl förstås bättre vad dom menar än dom själva…?
 
Z Zodde skrev:
Varför ska du alltid ljuga för att få fram din poäng?

Miljöpartiet själva säger

”Det viktigaste för att klara klimatomställningen är att fasa ut all fossil energi. När vi har ett fossilfritt energisystem är nästa steg att fasa ut den djupt ohållbara kärnkraften. ”

Men du vet väl förstås bättre vad dom menar än dom själva…?
Jo men kärnkraft skyr de som pesten och med Tyskland i spetsen så kör de hellre skitig kolkraft.

Finlands gröna förbund har en annan syn på saken där man inser dilemmat, sen ser man samma sak med mer inflytelserika gröna inom EU. Man har börjat inse att det handlar om framtidens välfärd i Europa.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men kärnkraft skyr de som pesten och med Tyskland i spetsen så kör de hellre skitig kolkraft.

Finlands gröna förbund har en annan syn på saken där man inser dilemmat, sen ser man samma sak med mer inflytelserika gröna inom EU. Man har börjat inse att det handlar om framtidens välfärd i Europa.
Nu ljuger du igen. Visa att de gröna i Tyskland hellre vill ha kolkraft än kärnkraft. Att de har motsatt tågordning jmf med MP i Sverige
 
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu ljuger du igen. Visa att de gröna i Tyskland hellre vill ha kolkraft än kärnkraft. Att de har motsatt tågordning jmf med MP i Sverige
Jo nu kommer du med din skit igen att jag ljuger.
De gröna i Tyskland ville ju ha Putins fossilgas isf kärnkraft och gödde en galen diktator som kunde bygga upp sin krigsmakt. Inkl ett uselt krig i Ukraina.
Det är de gröna plus att de nu riskerar hela Europas välfärd med sin religion.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu kommer du med din skit igen att jag ljuger.
De gröna i Tyskland ville ju ha Putins fossilgas isf kärnkraft och gödde en galen diktator som kunde bygga upp sin krigsmakt. Inkl ett uselt krig i Ukraina.
Det är de gröna plus att de nu riskerar hela Europas välfärd med sin religion.
Du ljuger ständigt. Jag har ivartfall sparat 10 exempel på att när du blir synad å krävd på bevis, ja då har du förblivit tyst.

Din vapendragare, Karlmb, var den förste med fria fantasier så det var då jag kom på idén att spara hans utsagor för att senare kunna presentera upon request.

Du har varit inom trådar som behandlar allt mellan himmel å jord å låtsas du är expert på just den trådens ämne. Funkar tyvärr inte när du blir synad.

Varför gör jag allt detta.
Helt enkelt för att jag hatar självutnämnda besserwissers å menar klart att BH blir ett bättre forum om dessa besserwissers blir avklädda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Miljöpartiet själva säger

”Det viktigaste för att klara klimatomställningen är att fasa ut all fossil energi. När vi har ett fossilfritt energisystem är nästa steg att fasa ut den djupt ohållbara kärnkraften. ”

Men du vet väl förstås bättre vad dom menar än dom själva…?
De flesta utan skygglappar ser nog att de prioriterat att lägga ner kärnkraft framför att bli av med fossilkraft. Per definition har ju exempelvis varje tvångsstängd kärnreaktor i Sverige ersatts med (tyskeldad) kol, olja och gas. Eller hade ersatt sådan om de fått stå kvar. Bara att välja perspektiv.

Och ja: Att skattemässigt göra något olönsamt är att via staten tvångsstänga det.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.