Attitudeswe
A Anders_Nilsson skrev:
Om du nu vet att snittpriset är konstant kan väl kraftproducenten erbjuda fast pris eftersom de vet vad medelpriset blir. Så kan industrin koncentrera sig på det den gör bäst.
Jag vill då inte ladda nån elbil på snittpris. Jag trivs utmärkt med att ladda för halva priset på natten.

Om jag jag hade en industri med hög elanvändning, fåtal anställda och vikande marknad så att man inte behöver köra treskift på full fart så hade jag nog övervägt att köra det på halvfart dagtid och full fart nattetid... Såsom ett pappersbruk (Holmens Braviken köper t.ex ca 1.5TWh/år)

A Anders_Nilsson skrev:
Om du nu vet att snittpriset är konstant kan väl kraftproducenten erbjuda fast pris eftersom de vet vad medelpriset blir. Så kan industrin koncentrera sig på det den gör bäst.
Det vet jag inte. Det jag försökte säga är att prisvariationer i sig inte är ett problem.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag vill då inte ladda nån elbil på snittpris. Jag trivs utmärkt med att ladda för halva priset på natten.

Om jag jag hade en industri med hög elanvändning, fåtal anställda och vikande marknad så att man inte behöver köra treskift på full fart så hade jag nog övervägt att köra det på halvfart dagtid och full fart nattetid... Såsom ett pappersbruk (Holmens Braviken köper t.ex ca 1.5TWh/år)
Och köra en industri med anställda nattetid är billigt i sammanhanget då eller?

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dayangel skrev:
Och köra en industri med anställda nattetid är billigt i sammanhanget då eller?
Om man använder 1% av sveriges elproduktion och behöver kanske 100 personal för ett skift så antar jag att nattjobbet är billigt

D Daniel 109 skrev:
Det vet jag inte. Det jag försökte säga är att prisvariationer i sig inte är ett problem.
Håller inte med om det. Stor volatilitet i priset ger stor osäkerhet. Osäkerheten ger motsvarande risk och risk kostar, det är fundamentalt i en marknadsekonomi. Detta leder till högre priser på terminskontrakten och fastprisavtalen.

• Gilla
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om man använder 1% av sveriges elproduktion och behöver kanske 100 personal för ett skift så antar jag att nattjobbet är billigt
En så stor användare av andel el är väl tämligen dåligt exempel. Försök med mindre SMB-företag, om än fortfarande elberoende, så lär personalkostnaden för nattarbete matcha eller till och med överstiga några extra kronor/kWh. De blir förlorare vilket som.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har ett nationellt elpris nu, och verkar ha haft så i nån vecka i alla fall. Är det en slump tror ni, är konsumtionen så låg att överföringskapaciteten räcker eller har OL3 jämnat ut situationen så pass i Finland att vi fått ökad kapacitet SE1—>FI—>SE3?
Det verkar vara underhåll nere i SE4, så bl.a. länken SE4->DK2 har lite lägre kapacitet (typ 200 MW mindre). Just den här timmen har därför SE4 ca 130 MW marginal (dvs så mycket är det kvar till taket på SE3->SE4), så då slipper de kontinentpriser.

Sen påverkas flödet i SE3 av revisionen på Ringhals 4, men det är alltid svårt att veta vad det innebär i praktiken.

FI->SE3 är precis lika begränsad som vanligt (max 100 MW - till skillnad från de 1200 MW som vanligtvis går att köra i andra riktningen). Den begränsningen ligger i det svenska nätet. Med lite tur byggs det bort om något år eller så. (Enda fördelen är att den länken kan täcka upp när det är revision på Forsmark, eftersom det finns mer kapacitet över i det svenska nätet då.)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du är nått på spåret där, men det handlar nog inte så mycket om personalresurser hos SvK...
De växer rejält. Från att ha varit ca 200 personer för 15 år sedan så är de runt 1000 nu och ska bli 1800 till 2025.

Sen finns det mycket annat de ska förändra också, för att jobba mer effektivt och framför allt få kortare ledtider. Om man är nyfiken på vad de gör så kan man spana in kraftnätspodden (finns på t.ex. Spotify).

Och kanske inte avgifterna gör den nytta de var tänkta att göra?
De var väl inte tänkta att bli så monstruöst stora. När de var någon miljard om året så funkade det finfint att bygga nät för det och därigenom behöva lite lägre anslag från staten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo, i min bok är det samma sak. Fossilkraften är de flesta av oss överens om att vi ska tränga tillbaka där vi kan. Att vindkraften är beroende av den är därför en gigantisk systembrist som kärnkraften inte har.

Av det skälet tycker jag att dina kilowatttimmesuppställningar blir rätt enahanda. Vi är långt förbi diskussionen att vindkraft kan reducera fossilberoendet i system som det finska eller det tyska.

Rimligen har vi också en konsensus om vad som händer om man tar bort kärnkraften ur ett sånt system: mer fossilt.

Som sagt, det är en gammal analys. I min bok ser jag ett fortsatt fossilberoende om man väljer en för kraftig vindkraftsandel.
okej, så på en fråga om vem som sitter på trumf utav finsk kärnkraft som precis byggt 12 TWh på tjugo år, eller vindkraft som på samma tid byggt/bygger 20 TWh med kraftigt reducerad fossilanvändning i Finland under tiden som följd – så gissar du att fossilkraften är vinnare, därför att de i framtiden kanske kommer behövas mera, och annorstädes

jag beklagar att jag inte förstod att det var en spådom om 30-talets energisystem i andra länder som du tänkte på...

men ok, då förstår jag vad du avsåg i alla fall (även om jag inte håller med) – däremot är jag långt ifrån lika övertygad om att alla är lika insiktsfulla om att utbyggnad av sol- och vindkraft reducerar fossilberoendet

för vi är helt överens om att CO2-utsläppen måste minska, men vad finns på menyn för politiker och beslutsfattare?

våra alternativ står mellan den fossila linjen – att antingen oförtrutet fortsätta, och dessutom öka, användningen av fossila bränslen i minst ett decennium till

eller en minskad fossilanvändning – där delaternativen för stunden står mellan en kraftfull utbyggnad av sol- och vindkraft, eller att backa tillbaka 100 år i tiden i elanvändning

jag tycker det är mer ärligt att erkänna att utbyggnaden av sol- och vindkraft som pågår gör att vi håller på och tar ner fossilanvändningen – i stället för att avfärda dom som något vi borde sluta upp med, och hänge oss till att magiskt hoppas på att jordens länder ska ha driftsatt kanske något tusental stora kärnkraftsreaktorer inom tio år

• Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tycker det är mer ärligt att erkänna att utbyggnaden av sol- och vindkraft som pågår gör att vi håller på och tar ner fossilanvändningen – i stället för att avfärda dom som något vi borde sluta upp med, och hänge oss till att magiskt hoppas på att jordens länder ska ha driftsatt kanske något tusental stora kärnkraftsreaktorer inom tio år
Jag har inget problem att se att båda sakerna är sanna. För egen del räknade jag i någon tråd här för ett par år sen fram att det nog skulle krävas ca 9.000 stora kärnkraftsreaktorer för att ersätta dagens fossilkraft och möta en rimlig ökad energiefterfrågan med kärnkraft.

Om det sker på tio eller 20 år tror jag ärligt talat inte är så viktigt.

Med det sagt tror jag att vi på global nivå lär behöva all fossilfri kraft vi kan få. Men ska vi bygga elsystem lär vi behöva stabil basenergi i botten av systemen, och de stavas idag vatten- eller kärnkraft om de ska vara fossilfria.

D Daniel 109 skrev:
Det är just det här som är problemet, oförutsägbarheten. Om du inte kan säga att medelprisetmär samma kan ingen annan göra det heller. Då uppstår förluster. Om det vore så som du beskrev innan att medelpriset förutsätts vara konstant (i tankeexemplet) är det kanske inget problem (men kan vara det beroende på förbrukningsprofil) men om ingen garanterar medelpriset uppstår problem med förutsägbarhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harka harka skrev:
okej, så på en fråga om vem som sitter på trumf utav finsk kärnkraft som precis byggt 12 TWh på tjugo år, eller vindkraft som på samma tid byggt/bygger 20 TWh med kraftigt reducerad fossilanvändning i Finland under tiden som följd – så gissar du att fossilkraften är vinnare, därför att de i framtiden kanske kommer behövas mera, och annorstädes

jag beklagar att jag inte förstod att det var en spådom om 30-talets energisystem i andra länder som du tänkte på...

men ok, då förstår jag vad du avsåg i alla fall (även om jag inte håller med) – däremot är jag långt ifrån lika övertygad om att alla är lika insiktsfulla om att utbyggnad av sol- och vindkraft reducerar fossilberoendet

för vi är helt överens om att CO2-utsläppen måste minska, men vad finns på menyn för politiker och beslutsfattare?

våra alternativ står mellan den fossila linjen – att antingen oförtrutet fortsätta, och dessutom öka, användningen av fossila bränslen i minst ett decennium till

eller en minskad fossilanvändning – där delaternativen för stunden står mellan en kraftfull utbyggnad av sol- och vindkraft, eller att backa tillbaka 100 år i tiden i elanvändning

Ditt argument ovan är lite som mina invändningar om medelpriset. Kan du garantera att det alltid blåser? På nationell nivå finns det väderdata för att simulera.

Men de perioder det blåser lite vill man ha annan kraft som komplement. Sedan kan man naturligtvis hävda att det alltid blåser någonstans och att hela jorden skulle kopplas samman i ett gemensamt elnät, men dylika megalomaniska planer fungerar aldrig och sedan uppstår vissa säkerhetsproblem.

Vi behöver helt enkelt ett flertal kraftslag för att systemet skall fungera där både vindkraft och kärnkraft ingår.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har inget problem att se att båda sakerna är sanna. För egen del räknade jag i någon tråd här för ett par år sen fram att det nog skulle krävas ca 9.000 stora kärnkraftsreaktorer för att ersätta dagens fossilkraft och möta en rimlig ökad energiefterfrågan med kärnkraft.

Om det sker på tio eller 20 år tror jag ärligt talat inte är så viktigt.

Med det sagt tror jag att vi på global nivå lär behöva all fossilfri kraft vi kan få. Men ska vi bygga elsystem lär vi behöva stabil basenergi i botten av systemen, och de stavas idag vatten- eller kärnkraft om de ska vara fossilfria.
En mycket bra kommentar - båda kan vara samma. Eller falska. Just att kunna inse att något inte behöver vara bra eller dåligt bara för att något annat är det är en viktig intellektuell kvalitet som religiösa hysterikor tyvärr inte klarar av. Vi behöver se för- och nackdelar hos alla kraftslag och inte bygga X bara för att vi inte tycker om Y.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ditt argument ovan är lite som mina invändningar om medelpriset. Kan du garantera att det alltid blåser? På nationell nivå finns det väderdata för att simulera.

Men de perioder det blåser lite vill man ha annan kraft som komplement. Sedan kan man naturligtvis hävda att det alltid blåser någonstans och att hela jorden skulle kopplas samman i ett gemensamt elnät, men dylika megalomaniska planer fungerar aldrig och sedan uppstår vissa säkerhetsproblem.

Vi behöver helt enkelt ett flertal kraftslag för att systemet skall fungera där både vindkraft och kärnkraft ingår.
Precis. Man kan skaffa vindkraft i samma utsträckning som vattenkraften räcker till för att regera variationer i användning och variationer i produktion. Finland använder sig av Svensk vattenkraft för att reglera sitt nät och Sverige använder sig till viss del av Norge...

Över tid kommer det att blåsa ungefär lika mycket och solen kommer att lysa ungefär lika mycket. Men vet inte vilken vecka det blåser. Men att det kommer att blåsa vet man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.