Illustration av en person som talar med textcitat om lockdown som inte påverkar kultur och näringsliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 7 till
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
...Lite grann som corona, så är det inte själva viruset som dödar, utan det blir droppen som får bägaren att rinna över. Det kunde varit en vanlig förkylning från ett snorigt barnbarn, vanlig influensa eller något annat.
Vilket skitsnack. En stor del av de som dör är pigga 80-åringar som klarar sig utan hemtjänst och som troligtvis hade haft flera år med god livskvalitet om det inte vore för COVID.
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
A
J Jonobe skrev:
Vilket skitsnack. En stor del av de som dör är pigga 80-åringar som klarar sig utan hemtjänst och som troligtvis hade haft flera år med god livskvalitet om det inte vore för COVID.
Av nyfikenhet, hur stor del är ”en stor del”? Mer än hälften, 99%??
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite grann som corona, så är det inte själva viruset som dödar, utan det blir droppen som får bägaren att rinna över.
Jo det är det och många långt under 80 har gått bort av detta virus.

Därför ser vi också en överdödlighet på runt 7000 personer. Det lär ta många år innan det är kompenserat av underdödlighet.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Vilket skitsnack. En stor del av de som dör är pigga 80-åringar som klarar sig utan hemtjänst och som troligtvis hade haft flera år med god livskvalitet om det inte vore för COVID.
Och varför har de då inte hållit sig isolerade som de borde?
Träffar man inte någon så blir man inte sjuk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vilket skitsnack. En stor del av de som dör är pigga 80-åringar som klarar sig utan hemtjänst och som troligtvis hade haft flera år med god livskvalitet om det inte vore för COVID.
Nu syftade jag ju på gamlingar som ramlar och bryter sig, men det kanske var svårt att hänga med. Svara på den andra frågan istället (som @BirgitS är inne på, så måste de ju struntat i uppmaningarna om de smittats och dött) vilket samhälle tror du de äldre vill ha?
 
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu syftade jag ju på gamlingar som ramlar och bryter sig, men det kanske var svårt att hänga med. Svara på den andra frågan istället (som @BirgitS är inne på, så måste de ju struntat i uppmaningarna om de smittats och dött) vilket samhälle tror du de äldre vill ha?
Ja, och du menade att det är komplikationerna efter och inte fallet i sig som dödade och sa att det var detsamma med covid. Det är definitivt covid som dödar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
Av nyfikenhet, hur stor del är ”en stor del”? Mer än hälften, 99%??
Det kan jag inte svara på, och sådant framgår inte heller i studier.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det kan jag inte svara på, och sådant framgår inte heller i studier.
Hur vet vi då att det är en stor del? Brukar inte studier vara med detaljerade siffror och sedan kan man översätta det till många,få, nästan hälften, några, 3 av 4 eller något som är mer lättbegriplig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
Hur vet vi då att det är en stor del? Brukar inte studier vara med detaljerade siffror och sedan kan man översätta det till många,få, nästan hälften, några, 3 av 4 eller något som är mer lättbegriplig.
Jag kan bara svara på vad som är tydligt inom sjukvården. I epidemiologiska studier registreras typ ålder, bakomliggande sjukdomar mm. Det går inte att utläsa från det vilka som lever ett självständigt liv med god livskvalitet. Det är otroligt sorgligt att se folks nonchalanta attityd till covid, och de liv som gått förlorade.
 
  • Älska
brfbo
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag kan bara svara på vad som är tydligt inom sjukvården. I epidemiologiska studier registreras typ ålder, bakomliggande sjukdomar mm. Det går inte att utläsa från det vilka som lever ett självständigt liv med god livskvalitet. Det är otroligt sorgligt att se folks nonchalanta attityd till covid, och de liv som gått förlorade.
Jo men min fråga var runt antalet. Det vekar som någon uppskattat antalet händer i luften vid en handuppräckning, inte en vetenskaplig rapport.
 
J Jonobe skrev:
Ja, och du menade att det är komplikationerna efter och inte fallet i sig som dödade och sa att det var detsamma med covid. Det är definitivt covid som dödar.
Du lyckades ducka igen, imponerande!
Tror du alla äldre vill bo i hermetiskt slutna renrum utan möbler, bara för att de ska minimera risken att dö, så du slipper bli proxy-upprörd?

För övrigt har det ju kommit en del genomgångar, där man konstaterat att det är ungefär en tredjedel som dött direkt av covid-19, medan det var en bidragande orsak i hälften av fallen, och resten av något annat, bara att de råkade vara smittade när de dog.

Det finns också en undersökning som kommit fram till att äldre som bor ihop med någon som förvärvsarbetar löper större risk att dö i covid-19. Vi kanske ska förbjuda personer äldre än 70 att bo ihop med människor som inte gått i pension?
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
Jo men min fråga var runt antalet. Det vekar som någon uppskattat antalet händer i luften vid en handuppräckning, inte en vetenskaplig rapport.
Jag tvivlar på att sådana siffror finns.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du lyckades ducka igen, imponerande!
Tror du alla äldre vill bo i hermetiskt slutna renrum utan möbler, bara för att de ska minimera risken att dö, så du slipper bli proxy-upprörd?

För övrigt har det ju kommit en del genomgångar, där man konstaterat att det är ungefär en tredjedel som dött direkt av covid-19, medan det var en bidragande orsak i hälften av fallen, och resten av något annat, bara att de råkade vara smittade när de dog.

Det finns också en undersökning som kommit fram till att äldre som bor ihop med någon som förvärvsarbetar löper större risk att dö i covid-19. Vi kanske ska förbjuda personer äldre än 70 att bo ihop med människor som inte gått i pension?
Jag har inte uttalat mig om isolering eller ej, utan bemötte ditt påstående att det lika gärna kunde varit influensa eller "en vanlig förkylning från ett snorigt barnbarn".
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag har inte uttalat mig om isolering eller ej, utan bemötte ditt påstående att det lika gärna kunde varit influensa eller "en vanlig förkylning från ett snorigt barnbarn".
Som i sin tur var ett svar på en jämförelse mellan att dö med corona, och att bli påkörd av en bil när man har cancer.

Tala om vad vi ska göra med de här 80-åringarna som uppenbarligen inte följer rekommendationerna så de blir smittade? Ska vi inskränka deras frihet eller inte? Jag själv har ju inte träffat någon äldre äldre överhuvudtaget sen pandemin började, och har enbart hängt utomhus kortare stunder med de andra pensionärerna i min närhet. Vad ska jag göra för att de här äldre äldre som jag inte ens känner, ska slippa corona?
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.