Nissens
optimum optimum skrev:
Men sådant här tror jag alla vanliga här på forumet fattas förutom FHM och övriga muppar på TV med sina förmaningar.
Visst, sedan finns det andra muppar som tror att det handlar om att STOPPA viruset, vilket är helt omöjligt.
Dödligheten av covid-19 är relativt låg, och över/underdödligheten över året visar att det var många redan sköra som drabbades. Dvs de hade strax gått bort oavsett.

Det handlar om att i första hand BROMSA viruset så att sjukvården inte blir helt överbelastad, och det har man lyckats med hittills även om det är ansträngt.

Skulle man stänga av hela samhället fullständigt så kostar det fler liv än vad viruset gör.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Visst, sedan finns det andra muppar som tror att det handlar om att STOPPA viruset, vilket är helt omöjligt.
Dödligheten av covid-19 är relativt låg, och över/underdödligheten över året visar att det var många redan sköra som drabbades. Dvs de hade strax gått bort oavsett.

Det handlar om att i första hand BROMSA viruset så att sjukvården inte blir helt överbelastad, och det har man lyckats med hittills även om det är ansträngt.

Skulle man stänga av hela samhället fullständigt så kostar det fler liv än vad viruset gör.
Inte annorlunda mot hur vi hanterar andra risker och faror, de som skulle innebära bara risk men inte dra med sig något gott gör vi helt enkelt inte, de andra försöker vi balansera så gott det går.

A
Nissens Nissens skrev:

Om de nya virusvarianterna är mer smittsamma kommer det nog vara än mer omöjligt att stoppa det. Konsekvenserna att försöka riskerar att vara så kostsamma (i vid bemärkelse) att det kanske inte kommer vara värt det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
tusenett skrev:
Om de nya virusvarianterna är mer smittsamma kommer det nog vara än mer omöjligt att stoppa det. Konsekvenserna att försöka riskerar att vara så kostsamma (i vid bemärkelse) att det kanske inte kommer vara värt det.
Så är det, och det gäller även ”ursprungsversionen” viruset är här för att stanna. Vaccineringarna kommer att hjälpa mycket förstås.
Det är en balansgång, det är ju tur att viruset inte har speciellt hög dödlighet.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om jag vågar skriva. Det är säkert mot allas regler, men jag tar chansen ändå.
Vi har ju på gång en kraftig snöstorm i västernorrland/ västerbotten, där folk uppmanas att stanna hemma, vilket blir en mikrolockdown. Hur utvecklas smittotalen mm närmaste tiden. Kanske avstängningen är för kort för påverka smittspridningen. Man kan ju hoppas att någon som vill grotta ner sig statistik, kan så småningom ge sitt omdöme.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
Vet inte om jag vågar skriva. Det är säkert mot allas regler, men jag tar chansen ändå.
Vi har ju på gång en kraftig snöstorm i västernorrland/ västerbotten, där folk uppmanas att stanna hemma, vilket blir en mikrolockdown. Hur utvecklas smittotalen mm närmaste tiden. Kanske avstängningen är för kort för påverka smittspridningen. Man kan ju hoppas att någon som vill grotta ner sig statistik, kan så småningom ge sitt omdöme.
Hur många kommer nu dö "med snö", dvs de har varit utsatta för snö de sista 30 dagarna innan de avlider? :rofl:

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Kanske det hör till strategi, kanske inte - men hur löser butikerna det nya ansvaret att se till att alla kunder får 10 kvm utrymme var? Dörrvakt kanske?

Ja, i min närbutik har de i alla fall ställt en låda med "passerkort" vid entrén och ber alla ta ett kort var när de går in, och lämna tillbaka det när de går ut (det finns desinficeringsmedel också).
Totalt finns det 24 kort, och om det är tomt i lådan, ja då vet kunderna att det är fullt i butiken och får vänta tills det kommer ut någon som återlämnar sitt kort.

• Gilla
brfbo och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kanske det hör till strategi, kanske inte - men hur löser butikerna det nya ansvaret att se till att alla kunder får 10 kvm utrymme var? Dörrvakt kanske?

Ja, i min närbutik har de i alla fall ställt en låda med "passerkort" vid entrén och ber alla ta ett kort var när de går in, och lämna tillbaka det när de går ut (det finns desinficeringsmedel också).
Totalt finns det 24 kort, och om det är tomt i lådan, ja då vet kunderna att det är fullt i butiken och får vänta tills det kommer ut någon som återlämnar sitt kort.
Det låter som en enkel och bra lösning. Den garanterar dock bara 10 m2 i snitt. Inne i lokalen tenderar kunderna flockas vid de intressanta delarna,, och kassan.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
När jag gick förbi systemet i lördags så hade de en ordningsvakt utanför och folk stod och köade på trottoaren (med avstånd förstås).

Jag har läst om ställen där de har satt upp trafikljus vid dörren så lyser det rött får man vänta med att gå in. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/rodljus-ska-stoppa-kundanstormning-i-butiken

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När jag gick förbi systemet i lördags så hade de en ordningsvakt utanför och folk stod och köade på trottoaren (med avstånd förstås).

Jag har läst om ställen där de har satt upp trafikljus vid dörren så lyser det rött får man vänta med att gå in. [länk]
Redan i somras var jag på systemet och fick erfara dörrvakt som reglerade antalet kunder. Lång kö utanför en vardagsmorgon.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Angående vårens strategi:
Region Stockholm har granskat de covid-relaterade dödsfallen på SÄBO, särskilda boenden för äldre, under våren 2020. Enligt deras två granskningar så var covid-19-infektion huvudsaklig dödsorsak för 17 procent av dödsfallen på SÄBO.
I 75 procent av fallen bedöms infektionen bidragit till att patienten avlidit där ålder, skörhet och multisjuklighet varit bakomliggande faktorer.
I övriga fall är det något annat än covid som orsakat dödsfallet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 15.27
Rapporten finns här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rd/2021/01/genomlysning-om-dodsfall-vid-sabo/

galento
Detta har nog varit varit känt bland de som jobbar inom vården en tid
och även svenskar som jobbar inom sjukvården i Norge menar att man
räknar Covid döda mellan Sverige och Norge på olika vis och att detta
bidrar till högre dödssiffror i Sverige.

( dessa uppgifter kommer från svensk sjukvårdspersonal som jobbar i båda länderna )

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
galento galento skrev:
Detta har nog varit varit känt bland de som jobbar inom vården en tid
och även svenskar som jobbar inom sjukvården i Norge menar att man
räknar Covid döda mellan Sverige och Norge på olika vis och att detta
bidrar till högre dödssiffror i Sverige.

( dessa uppgifter kommer från svensk sjukvårdspersonal som jobbar i båda länderna )
Sagt det förr och säger det igen, svårt att känna att denna hets i att räkna dödsfall är riktigt relevant. Dels finns det så stora variationer mellan åren i länderna och detta året skulle förmodligen ligga högt vare sig vi fick Corona eller ej, dessutom är det nog klart för alla som är sansade att det finns så pass stora variationer i hur siffrorna kommer till att det är helt irrelevant att jämföra dessa.

Det kommer såklart att forskas på detta och om 10 år eller så så kommer förmodligen mer rättvisande sammanställningar komma fram.

Många har ju skäl att vinkla åt ena eller andra hållet men förutom egennyttan för dessa så är det bättre att se på sitt eget lands situation och fokus ska då ligga enbart på vården belastning och förmåga att ta hand om våra sjuka, med eller utan Covid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
dessutom är det nog klart för alla som är sansade att det finns så pass stora variationer i hur siffrorna kommer till att det är helt irrelevant att jämföra dessa.
Ja, precis så! Eller kanske, ganska så!
Eftersom osäkerheten är så stor, är möjligheten även att våra dödstal, kontra andra länders, är underdrivna. För kan det vara fel åt ena hållet, kan det naturligtvis lika gärna vara fel åt andra hållet. Det förstår vilken sansad människa som helst.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, precis så! Eller kanske, ganska så!
Eftersom osäkerheten är så stor, är möjligheten även att våra dödstal, kontra andra länders, är underdrivna. För kan det vara fel åt ena hållet, kan det naturligtvis lika gärna vara fel åt andra hållet. Det förstår vilken sansad människa som helst.

Staffan
Självklart, jag utesluter inget, eller så är de ganska lika, trots att de kom till på olika sätt. Jag tror inte någon har tid att pyssla med att normalisera dessa nu och tycker också att det skulle vara fel att lägga resurser på det nu men det kommer att analyseras när det är läge, det är jag helt säker på.

Men jag anser fortfarande att dödstalen är ganska ointressanta, dels utgör de bara en liten del av det som Coronan ställer till med och dels innehåller de förmodligen mycket säsongsvarierande "luft".

Förstår mer och mer det alla proffs sa i början, innan de blev dränkta i populasens tjafs, att fokus ska ligga på sjukvården och dess förmåga att totalt sett utföra sin uppgift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.