106 794 läst · 1 851 svar
107k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Varför är det så få döda enligt statistiken bara 311 st personer under 60 år med covid-19??? Dom flesta med dåligt immunförsvar. Upp till 70 år är det 849 st.
Dom övriga 8200 hade dött ändå när det normalt dör 81`000 / år med en medelålder på 84 år.
Dom övriga 8200 hade dött ändå när det normalt dör 81`000 / år med en medelålder på 84 år.
Jag tror inte det är något fel på råden men jag kan ju själva tolka dessa och rangordna dem, dvs det verkar rätt entydigt att värst är hemmet, följt av arbetsplatsen, därefter sociala sammankomster, aktiviteter som gymnastik i olika former. Gemensamt är att de pågår längre tid med närhet, resten verkar försumbart och mer som sociala kontrollfunktioner som kan behövas för att folk ska kunna förstå vikten.optimum skrev:Affärer är det Fohm och Regeringen som påpekat att vi inte ska besöka. Du tror väl på deras råd?
Det är de som missköter sig och inte håller sig till råden som är problemet men även barn i skola och när de träffar kompisar.
Precis som du tar upp de med sammankomster t.ex. padel är helt tokigt. Håller med. Det kommer en tid senare då man kan hålla på med sådant.
Idag hade grannen grillfest (i snön) med ett antal gäster och som sedan stod i en tät klunga och diskuterade. Helt vansinnigt.
Sen finns det ju alltid outliers, någon har såklart blivit smittad i butik, bensinstation, osv men det är knappast detta som är det egentliga problemet.
Finns det någon sammanställning av var folk blir smittade? Det sägs från Fohm att det är främst inom familjer som smittan sker. Nu har vi ett stort antal som blivit smittade och man borde kunna ta fram en grundstatistik. Har inte hört att de som jobbar i affärer blir överrepresenativt smittade. Det fanns data tidigt om ökad smitta bland restauranganställda, äldrevården- vad jag kan komma ihåg. En hypotes om de som jobbar inom detaljhandeln inte blir smittade, så måste detta betyda att smittan sällan hoppar mellan människor med de avstånden vi håller. Kanske är ute o cyklar.
slutsats: det skulle för en naturvetenskaplig skolad vara intressant om detta togs fram.
EDIT: kom på att jobbet har ju nämnts som en stor smittkälla
slutsats: det skulle för en naturvetenskaplig skolad vara intressant om detta togs fram.
EDIT: kom på att jobbet har ju nämnts som en stor smittkälla
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det pågår ett projekt vid Uppsala Universitet med namnet Crush Covid i samarbete med smittspårningen i Region Uppsala. Har tidigare länkat till dem i samband med att de hårdare restriktionerna där infördes och man kunde se hur införandet gjorde att vissa smittvägar minskade kraftigt.trähandtag skrev:Finns det någon sammanställning av var folk blir smittade? Det sägs från Fohm att det är främst inom familjer som smittan sker. Nu har vi ett stort antal som blivit smittade och man borde kunna ta fram en grundstatistik. Har inte hört att de som jobbar i affärer blir överrepresenativt smittade. Det fanns data tidigt om ökad smitta bland restauranganställda, äldrevården- vad jag kan komma ihåg. En hypotes om de som jobbar inom detaljhandeln inte blir smittade, så måste detta betyda att smittan sällan hoppar mellan människor med de avstånden vi håller. Kanske är ute o cyklar.
Fohm har en rapport som gäller överrepresenterade yrken under våren och om jag minns rätt var buss- och taxichaufförer extra hårt drabbade men kanske även restaurangpersonal men där är jag inte säker så bäst du kollar själv: https://www.folkhalsomyndigheten.se...f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Edit: grammatik
Redigerat:
Lingvister verkar utsattaBirgitS skrev:Det pågår ett projekt vid Uppsala Universitet med namnet Crush Covid i samarbete med smittspårningen i Region Uppsala. Har tidigare länkat till dem i samband med att de hårdare restriktionerna där infördes och man kunde se hur införandet ändrade gjorde att vissa vägar minskade kraftigt.
Fohm har en rapport som gäller överrepresenterade yrken under våren och om jag minns rätt var buss- och taxichaufförer extra hårt drabbade men kanske även restaurangpersonal men där är jag inte säker så bäst du kollar själv: [länk]
Stort tack för din kunskap och viljan att dela med dig!BirgitS skrev:Det pågår ett projekt vid Uppsala Universitet med namnet Crush Covid i samarbete med smittspårningen i Region Uppsala. Har tidigare länkat till dem i samband med att de hårdare restriktionerna där infördes och man kunde se hur införandet ändrade gjorde att vissa vägar minskade kraftigt.
Fohm har en rapport som gäller överrepresenterade yrken under våren och om jag minns rätt var buss- och taxichaufförer extra hårt drabbade men kanske även restaurangpersonal men där är jag inte säker så bäst du kollar själv: [länk]
När jag titta på Fohm.s rapport så var den baserad på data till och med 27 maj. En uppmaning borde vara att Fohm uppdaterade rapporten. Exvis var busschaufförer överrepresenterade, men skydd och avstängning infördes vad jag minns, rätt sent under våren. Om jag får spekulera: så tycks det som att man måste komma inom en radie på 1 m för överföring av virus, samt att lokalens volym ska var liten.
Jag misstänker att tidsfaktorn fortfarande gäller, krävs längre exponering OCH litet avstånd.trähandtag skrev:Stort tack för din kunskap och viljan att dela med dig!
När jag titta på Fohm.s rapport så var den baserad på data till och med 27 maj. En uppmaning borde vara att Fohm uppdaterade rapporten. Exvis var busschaufförer överrepresenterade, men skydd och avstängning infördes vad jag minns, rätt sent under våren. Om jag får spekulera: så tycks det som att man måste komma inom en radie på 1 m för överföring av virus, samt att lokalens volym ska var liten.
ja det är väl så! tiden har betydelse!
har man tittat på smittspridningen mellan introverta o extroverta personer?
har man tittat på smittspridningen mellan introverta o extroverta personer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Ingen orsakträhandtag skrev:Stort tack för din kunskap och viljan att dela med dig!
Det är ju inte utan anledning som man brukar prata om 1-2 m avstånd och minst 10-15 minuter för droppsmitta. Det handlar ju om att man ska dela luft med varandra under tillräckligt lång tid för att tillräckligt många viruspartiklar ska hinna komma in i andningsvägarna. Busschaufförer träffade ju inte en enstaka passagerare i 10 minuter men utsattes antagligen för väldigt många korta tillfällen med droppar i stället.
Fohm fick rätt mycket kritik för sin rapport och ändå mer höstens uppföljning om just personal i skolan så jag vet inte om de är så intresserade av att göra en uppföljning. Kritiken handlade inte så mycket om resultatet utan mer om yrkesgrupper och liknande fast det beror ju på att de har utgått från SCB:s indelning och statistik som är rätt grov.
Hehe, vi får väl se om någon forskningsgrupp någonstans kan djupintervjua tillräckligt många personer för att fånga upp det.trähandtag skrev:
Finns det några rapporter om många men vid varje tillfälle ett väldigt litet antal virus och påverkanstillfällen som nämnt ovan skulle kunna trigga kroppen till att utveckla antikroppar likt en slags homeopatisk princip, alltså utan att man blir sjuk? Alltså lite likt det någon nämnde som man gjorde under spanska sjukan med ympning av virus likt en fattigmansvaccination?BirgitS skrev:Ingen orsak
Det är ju inte utan anledning som man brukar prata om 1-2 m avstånd och minst 10-15 minuter för droppsmitta. Det handlar ju om att man ska dela luft med varandra under tillräckligt lång tid för att tillräckligt många viruspartiklar ska hinna komma in i andningsvägarna. Busschaufförer träffade ju inte en enstaka passagerare i 10 minuter men utsattes antagligen för väldigt många korta tillfällen med droppar i stället.
Fohm fick rätt mycket kritik för sin rapport och ändå mer höstens uppföljning om just personal i skolan så jag vet inte om de är så intresserade av att göra en uppföljning. Kritiken handlade inte så mycket om resultatet utan mer om yrkesgrupper och liknande fast det beror ju på att de har utgått från SCB:s indelning och statistik som är rätt grov.
Hehe, vi får väl se om någon forskningsgrupp någonstans kan djupintervjua tillräckligt många personer för att fånga upp det.
Redigerat:
Plats tror jag inte spelar någon roll men såklart är man typisk närmare varandra, under längre tid, på vissa platser, hemmet är en sådanoptimum skrev:
Vaaa, behövs coronavirus? Det hade jag ingen aaaanning ooom.
Alltså enkeltträhandtag skrev:
Det är inte vistelse i sitt hem som är problemet utan övriga där som kan tagit med smittan dit.
Exempel.
1. Man bor själv och är mycket hygienisk och får inte med smittan via händer mm in i hemmet så är risken i stort sett obefintlig att smittas hemma.
2. Man bor själv men tar på saker ute och har inte den hygien som krävs och kontaminerar saker hemma. Ja då blir hemmet en risk att smittas.
3. Man bor ihop med någon som är lika noga med hygienen osv. Inga vänner eller barn på besök. Ingen risk att smittas hemma
4. Man bor flera i familjen med sambo, ungar mm som kan för med smittan hem och då är hemmet en plats att kunna bli smittad på.
5. Man tar hem vänner och barnen tar med kompisar hem osv. Betydligt större risk att smittas hemma.
Alltså det finns olika förhållanden och därför kan man inte enkelt påstå att hemmet är en risk att bli smittad på.
Betydligt mer komplicerat.
Precis som man inte kan säga att det inte är farligt att bli smittad ute. Beror på vilka man träffar och om man håller social distans.
Men sådant här tror jag alla vanliga här på forumet fattas förutom FHM och övriga muppar på TV med sina förmaningar.