Nissens Nissens skrev:
det är ju tur att viruset inte har speciellt hög dödlighet.
Tills i dag 2021-01-17 är det bara 335 människor som dött i åldern 0-60 år med covid-19!!!
Samt 600 personer i åldern 60-70 år.
81`000 åldringar dör normalt / år utan covid-19
2020 var c:a 10% av dessa smittade med covid-19 men dödsorsaken var oftast en underliggande försvagning som triggades.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Som arbetande inom kommun, kommer flera av oss jobba mer hemma, när väl allt blivit mer normalt. Innan pandemin fick vi skrapa med foten om vi skulle jobba hemma. Vi fick alltid påpekande om att vi skulle jobba! Det var alltid mer eller mindre uttalat ett ifrågasättande.
Jag funderar om vi kommer tillbaka till ett normalläge inom närmaste 5 åren?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kanske det hör till strategi, kanske inte - men hur löser butikerna det nya ansvaret att se till att alla kunder får 10 kvm utrymme var? Dörrvakt kanske?

Ja, i min närbutik har de i alla fall ställt en låda med "passerkort" vid entrén och ber alla ta ett kort var när de går in, och lämna tillbaka det när de går ut (det finns desinficeringsmedel också).
Totalt finns det 24 kort, och om det är tomt i lådan, ja då vet kunderna att det är fullt i butiken och får vänta tills det kommer ut någon som återlämnar sitt kort.
Så har dom gjort i vår lilla Ica också, fast med bandybollar. :rofl:

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
galento
B b8q skrev:
Kanske det hör till strategi, kanske inte - men hur löser butikerna det nya ansvaret att se till att alla kunder får 10 kvm utrymme var? Dörrvakt kanske?

Ja, i min närbutik har de i alla fall ställt en låda med "passerkort" vid entrén och ber alla ta ett kort var när de går in, och lämna tillbaka det när de går ut (det finns desinficeringsmedel också).
Totalt finns det 24 kort, och om det är tomt i lådan, ja då vet kunderna att det är fullt i butiken och får vänta tills det kommer ut någon som återlämnar sitt kort.
Vi har klädnypor att ta när vi går in i vår lokala Coop affär men har påtalat
att det är alldeles för trångt när 2 kunder ska stå bredvid varandra och packa
varor efter kassan och att det vore bättre kunden får lämna butiken före nästa
ska packa sina saker. Men Coop svarade att det är upp till kunderna att se till
att hålla avstånden då butiken är så trång.

Redigerat:
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
galento galento skrev:
Vi har klädnypor att ta när vi går in i vår lokala Coop affär men har påtalat
att det är alldeles för trångt när 2 kunder ska stå bredvid varandra och packa
varor efter kassan och att det vore bättre kunden får lämna butiken före nästa
ska packa sina saker. Men Coop svarade att det är upp till kunderna att se till
att hålla avstånden då butiken är så trång.
I Hemköpsbutiken här har de satt upp stående skivor (träskivor?) mellan de två packningsplatserna. Det kanske är något som du kan föreslå.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
I Hemköpsbutiken här har de satt upp stående skivor (träskivor?) mellan de två packningsplatserna. Det kanske är något som du kan föreslå.
De har plastskivor men det är trångt iallafall då utrymmet runt packstationerna har
hyllor och annat som gör att det är svårt med avståndet.

Såg också i Aftonbladet att en hel del anställda på äldreboenden inte vill ta vaccinet:

Anställda på äldreboenden vägrar ta coronavaccin | Aftonbladet

Redigerat av moderator:
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tills i dag 2021-01-17 är det bara 335 människor som dött i åldern 0-60 år med covid-19!!!
Samt 600 personer i åldern 60-70 år.
81`000 åldringar dör normalt / år utan covid-19
2020 var c:a 10% av dessa smittade med covid-19 men dödsorsaken var oftast en underliggande försvagning som triggades.
Förstår inte riktigt ditt resonemang här ang att människor dött av underliggande försvagning när de fått covid och inte då dött av covid?
då borde det väl även vara så ex att om en person som har svår cancer blir överkörd av en bil och då dör, då har personen inte dött av att den blivit överkörd utan av cancer?.....jag tycker inte att detta resonemang håller utan tycker att det är ett sätt att försöka på ett genomskinligt sätt att få ner siffrorna i de höga dödstalen av covid!

Dödssiffrorna kunde varit mycket mycket högre:
Ex Det är troligtvis väldigt många som är under 60 år(även över) som inte dött av covid pga att många människor har skött sig och även mer eller mindre levt helt isolerat i hemmen,avstått sånt som innebär risk för smitta, alltså levt under tuffa förhållanden under hela pandemin, både allvarligt sjuka"riskgrupper"(5-10% av befolkningen enl fohm) och andra människor.
Utan alla dessa fantastiska människor som har försakat massor under så lång tid för att inte bli sjuka, och då inte bli sjuka och belasta vården,
så skulle de dödstal du här uppger säkert vara otroligt mycket högre! både pga covid och annat ex influensan mm
Den här stora gruppen ges inte speciellt mycket utrymme i media, men den finns och den finns fortfarande!

Och FOHM har ännu inte ens kunnat bemöda sig med att gå ut med vilka sjukdomstillstånd som ska anses tillhöra riskgrupp och som då ska vaccineras i fas 3, så många lever nu i onödan i ovisshet!

Hade de som nu under pandemin mer eller mindre skitit i att skydda sig och andra, gjort det istället så skulle säkert dödssiffrorna varit väldigt mycket lägre och belastningen på sjukvården hade också varit lägre.

Och sen ska inte den strora gruppen som får långvariga, kroniska skador av Covid-19 glömmas bort,
plus alla drabbade företag mm mm.

Och vem av oss besitter rätten att bedöma vem som har minst rätt att vara kvar i livet, och vem som är minst värd,
Vare sig gammal eller ung är det vad vi nu vet över 10 300 människors liv som har slutat i förtid pga Covid-19.
och det är så sorgligt!

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Och FOHM har ännu inte ens kunnat bemöda sig med att gå ut med vilka sjukdomstillstånd som ska anses tillhöra riskgrupp och som då ska vaccineras i fas 3, så många lever nu i onödan i ovisshet!
Är det inte bra att de noga granskar statistiken för att komma fram till så bra resultat som möjligt?

B brfbo skrev:
Förstår inte riktigt ditt resonemang här ang att människor dött av underliggande försvagning när de fått covid och inte då dött av covid?
då borde det väl även vara så ex att om en person som har svår cancer blir överkörd av en bil och då dör, då har personen inte dött av att den blivit överkörd utan av cancer?.....jag tycker inte att detta resonemang håller utan tycker att det är ett sätt att försöka på ett genomskinligt sätt att få ner siffrorna i de höga dödstalen av covid!

Ex Det är troligtvis väldigt många som är under 60 år(även över) som inte dött av covid pga att många människor har skött sig och även mer eller mindre levt helt isolerat i hemmen,avstått sånt som innebär risk för smitta, alltså levt under tuffa förhållanden under hela pandemin, både allvarligt sjuka"riskgrupper"(5-10% av befolkningen enl fohm) och andra människor.
Utan alla dessa fantastiska människor som har försakat massor under så lång tid för att inte bli sjuka, och då inte bli sjuka och belasta vården,
så skulle de dödstal du här uppger säkert vara otroligt mycket högre! både pga covid och annat ex influensan mm
Den här stora gruppen ges inte speciellt mycket utrymme i media, men den finns och den finns fortfarande!

Hade de som nu under pandemin mer eller mindre skitit i att skydda sig och andra, gjort det istället så skulle säkert dödssiffrorna varit väldigt mycket lägre och belastningen på sjukvården hade också varit lägre.

Och sen ska inte den strora gruppen som får långvariga, kroniska skador av Covid-19 glömmas bort,

Och vem av oss besitter rätten att bedöma vem som har minst rätt att vara kvar i livet, och vem som är minst värd,
Vare sig gammal eller ung är det vad vi nu vet över 10 300 människors liv som har slutat i förtid pga Covid-19.
och det är så sorgligt!
Instämmer till 100% av det du skriver. Speciellt det näst sista. I dessa tider blir det tydligt vem som anser att alla människor har lika värde och vem som inte anser det.

• Gilla
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
H Hellenbol skrev:
Instämmer till 100% av det du skriver. Speciellt det näst sista. I dessa tider blir det tydligt vem som anser att alla människor har lika värde och vem som inte anser det.
Den här frågan har jag ställt några gånger i de här trådarna, men det är ingen som svarat på den hittills, du kanske är villig?

Tänk dig att du går på gatan då kommer det fram två helt främmande människor till dig.
En yngre, en äldre, ja, kanske äldre äldre till och med, uppenbarligen en bit över 90 år gammal.
Den yngre riktar en pistol mot den äldre och säger till dig;
- Hur mycket betalar du för att den här personen ska överleva? Jag vill ha pengarna kontant här och nu.
- Va?, säger du lätt förvånat.
- Ja, vad är det värt att den här gamlingen ska få leva? Bestäm dig, sen går du till bankomaten där borta och tar ut pengarna och ger till mig.
Nu ger sig den äldre in i ordväxlingen.
- Du ska inte betala något, jag har levt ett långt rikt liv, och är ganska nöjd med det. Jag bor ändå bara på ett hem och alla mina krämpor börjar göra tillvaron meningslös. Låt honom skjuta mig.
- Nä du, så enkelt kommer du inte undan, säger den yngre och riktar sig till dig; - Hur ska du ha det? Hur mycket är det värt?

Hur pengar hade du betalat för att rädda en hypotetisk främling? Handen på hjärtat, hade du betalat lika mycket som för en närstående? Eller ett eget barn?

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:

och det är så sorgligt!
Om man bortser från risken att det är större chans att covid ger kroniska besvär efter sjukdomsförloppet (vilket faktiskt inte är helt ovanligt att man får av helt vanliga sjukdomar, inklusive influensa), så har du inte mycket till argument.

Du förstår väl själv att det inte går att jämföra en bilolycka med en sjukdom?

I Sverige dör ungefär 1500 äldre varje år på grund av fallskador. 17000 personer får höftledsfrakturer. Ofta så är det ju inte själva fallet som dödar, utan komplikationer efteråt. Lite grann som corona, så är det inte själva viruset som dödar, utan det blir droppen som får bägaren att rinna över. Det kunde varit en vanlig förkylning från ett snorigt barnbarn, vanlig influensa eller något annat. Frågan är ju vilket samhälle _de äldre_ vill bo i? Ska vi bygga renrum på alla äldreboenden som de äldre inte får lämna, utan mattor eller möbler, bara för att de ska hållas vid liv så länge som möjligt?

• Gilla
  • Arg
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
optimum
Expressens nyheter
När en bild säger mer än 1000 ord

Ja undrar vilken verklighet han lever i?

Nej Anders Tegnell, detta är inget dataspel där man kan starta om när man "dör".

Anders Tegnell intervjuas i SVT Agenda om den svenska coronastrategin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du förstöra din eftermiddag så läs det här.

Rubrik från tidningsartikel "En provocerande brist på självkritik" i svart text mot vit bakgrund.

https://www.expressen.se/ledare/en-provocerande-brist-pa-sjalvkritik/

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon risk att vaccin måste kasseras pga ingen vill eller kan ta sprutan? Jag hade gärna satt upp mig väntelista, då jag ändå jobbar hemma och med kort varsel vara på plats på närmaste vårdcentral < 5 min.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den här frågan har jag ställt några gånger i de här trådarna, men det är ingen som svarat på den hittills, du kanske är villig?

Tänk dig att du går på gatan då kommer det fram två helt främmande människor till dig.
En yngre, en äldre, ja, kanske äldre äldre till och med, uppenbarligen en bit över 90 år gammal.
Den yngre riktar en pistol mot den äldre och säger till dig;
- Hur mycket betalar du för att den här personen ska överleva? Jag vill ha pengarna kontant här och nu.
- Va?, säger du lätt förvånat.
- Ja, vad är det värt att den här gamlingen ska få leva? Bestäm dig, sen går du till bankomaten där borta och tar ut pengarna och ger till mig.
Nu ger sig den äldre in i ordväxlingen.
- Du ska inte betala något, jag har levt ett långt rikt liv, och är ganska nöjd med det. Jag bor ändå bara på ett hem och alla mina krämpor börjar göra tillvaron meningslös. Låt honom skjuta mig.
- Nä du, så enkelt kommer du inte undan, säger den yngre och riktar sig till dig; - Hur ska du ha det? Hur mycket är det värt?

Hur pengar hade du betalat för att rädda en hypotetisk främling? Handen på hjärtat, hade du betalat lika mycket som för en närstående? Eller ett eget barn?
Jag vill minnas att jag svarade dig i den ursprungliga tråden, fast med ett tredje alternativ. :D

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Finns det någon risk att vaccin måste kasseras pga ingen vill eller kan ta sprutan? Jag hade gärna satt upp mig väntelista, då jag ändå jobbar hemma och med kort varsel vara på plats på närmaste vårdcentral < 5 min.
Vi får väl se hur det är med den saken när regionerna/vården får ordning på överföringen av vaccinationsdata till Fohm. Jag såg något om att den "sjätte dosen"/"slatten" hade getts till personal på äldreboenden under första veckan när det inte fanns fler boende kvar att vaccinera där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.