Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den här frågan har jag ställt några gånger i de här trådarna, men det är ingen som svarat på den hittills, du kanske är villig?

Tänk dig att du går på gatan då kommer det fram två helt främmande människor till dig.
En yngre, en äldre, ja, kanske äldre äldre till och med, uppenbarligen en bit över 90 år gammal.
Den yngre riktar en pistol mot den äldre och säger till dig;
- Hur mycket betalar du för att den här personen ska överleva? Jag vill ha pengarna kontant här och nu.
- Va?, säger du lätt förvånat.
- Ja, vad är det värt att den här gamlingen ska få leva? Bestäm dig, sen går du till bankomaten där borta och tar ut pengarna och ger till mig.
Nu ger sig den äldre in i ordväxlingen.
- Du ska inte betala något, jag har levt ett långt rikt liv, och är ganska nöjd med det. Jag bor ändå bara på ett hem och alla mina krämpor börjar göra tillvaron meningslös. Låt honom skjuta mig.
- Nä du, så enkelt kommer du inte undan, säger den yngre och riktar sig till dig; - Hur ska du ha det? Hur mycket är det värt?


Hur pengar hade du betalat för att rädda en hypotetisk främling? Handen på hjärtat, hade du betalat lika mycket som för en närstående? Eller ett eget barn?
Först hade jag sagt: -Kontanter! E du go i huvet, eller? Jaså. Bankomaterna finns kvar? Då blir det max 50.000. för gubben, för mer kan jag inte ta ut!:p.

Då och då, hör man folk, framförallt unga damer säga: -Ett människoliv kan inte räknas i pengar! Hade det varit så väl, skulle jag lagt till allt annat liv på jorden också.
Det är inte bara när det gäller flyktingar (Gymnasielagen = 641.000sek per person) som vi bedöms ekonomiskt. För är det någon här som tror att Sveriges tillbakåtlutade Coronahållning varit densamma ifall det varit tusentals manliga företagsledare och deras påläggskalvar till söner som dött, så att ambulanserna åkt i skytteltrafik till och från Djursholm och Billdal, istället för en drös gamla kärringar och anonyma invandrare?

Gubbars värde varierar!

Skulle gubben säga att han levt lycklig, men nu var gammal och trött, så nu kan det gott kvitta vilket. -Värde 0.sek.
Skulle gubben säga att han varit olycklig och sjuk hela sitt liv, men nu för första gången blivit både frisk och lycklig. -Värde 50.000. sek. (Maxgräns mitt bankomatuttag/dag).

Gubbvärdeskoefficienten ökar ju närmare "mig" personen kommer. När denne är helt intill, Inträder ett maxbelopp, som är lika med det jag kan betala.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Det handlar om tillit, det som mer och mer blir en bristvara i vår värld. Om du frågar mig skulle jag säga att det kan vara ett lika stort hot mot vår framtid som denna pandemi. Jag tänker inte ta bort ansvaret från de som ägnar så mycket tid åt att leta fel, oavsett om det handlar om en personlig frustration eller om det finns en agenda så är det synnerligen olyckligt och feltajmat.
Du tar inte med i beräkningen att bristen på tillit, kan vara välgrundad?

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
De jag skrev om där personalen skulle vaccineras handlade om en mammografimottagning.
Personalen där har nu munskydd och visir.
Okej, jag har läst om att många har avstått från att gå på cancerscreeningar därför att de inte har velat utsätta sig för risken att smittas och då ökar risken för att fler dör av cancer så kanske det kan vara bra om vaccinering av personalen kan få fler att screena sig. Det är väl trots allt rätt få som jobbar inom screening-verksamheten.
 
harry73
A Abies koreana skrev:
Igår meddelade WHO att den rika världen lägger beslag på all vaccin, de fattiga länderna blir utan. Guinea hade fått 25 doser!!! Det här duger inte, kedjan är inte starkare än den svagaste länken, den moraliska dimensionen får var och en bedöma.
Jag läste också att Guinea bara fick 25 doser. Först visste jag inte vilket land det var och i vilken världsdel (det finns ju även fransk Guiana och Papua New Guinea)

Men det ligger alltså i Väst Afrika och har 13 miljoner invånare. Enligt Worldometers har de 81 döda totalt. Nu tror jag inte att man ska lita på den statistiken, för landet har större problem än att upprätta bra coronastatistik, t ex HIV, Malaria, Undernäring. 15% av alla nyfödda barn dör innan de är 5 år. Vi kan fortsätta med eländet, men ni förstår.

Men även om statistiken inte är komplett, orsakar corona inte samma problem i fattig Afrika. Så att underkänna vår hjälp till Guinea baserat på antal vaccindoser är lite smalt när det finns så mycket annat hjälp de behöver.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du tar inte med i beräkningen att bristen på tillit, kan vara välgrundad?
En försåtlig fråga Staffan. Om jag svarar nej så kan du enkelt avfärda mig som aningslös eller korkad, jag är varken det ena eller det andra. Låt mig säga såhär, jag tror du och jag har vitt skilda åsikter om vem som är pålitlig och vem som använder människor till mer försåtliga syften.
 
  • Gilla
  • Älska
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Vad är ”mother jones” för källa? :rolleyes: Oavsett, jag har redan förklarat varför jag jämförde med våra grannländer. Det borde vara ganska självklart för de flesta. Det är länder som liknar oss och som ligger i vår direkta omgivning. Varför ska vi jämföra oss med Kina, Mexiko eller Zimbabwe? :rolleyes:

Och det är inget ”extremt” med vare sig Norge eller Finland. Det är Sverige som är extremt. Vi har misslyckats, bara att erkänna. Vad det beror på kommer förhoppningsvis framtida utredningar visa så vi slipper göra samma misstag igen.
Visst är Norge och Finland extrema länder i Covid-19 sammanhang. Och de har haft helt olika förutsättningar än Sverige och många andra länder.
Jämför med övriga EU eller vad som helst så ser du.
Mother Jones är seriöst och tar sina siffror från John Hopkins universitetet. Du kan ju välja att se verkligheten eller hitta på en egen verklighet, precis som några andra här gör.

Här är en länk så kan du se själv:
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-january-17-update/
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste också att Guinea bara fick 25 doser. Först visste jag inte vilket land det var och i vilken världsdel (det finns ju även fransk Guiana och Papua New Guinea)

Men det ligger alltså i Väst Afrika och har 13 miljoner invånare. Enligt Worldometers har de 81 döda totalt. Nu tror jag inte att man ska lita på den statistiken, för landet har större problem än att upprätta bra coronastatistik, t ex HIV, Malaria, Undernäring. 15% av alla nyfödda barn dör innan de är 5 år. Vi kan fortsätta med eländet, men ni förstår.

Men även om statistiken inte är komplett, orsakar corona inte samma problem i fattig Afrika. Så att underkänna vår hjälp till Guinea baserat på antal vaccindoser är lite smalt när det finns så mycket annat hjälp de behöver.
Ytterligare en aspekt i det hela är att stora delar av den fattiga världen är beroende av den rikare världens ekonomi för att klara livshanken. Detta ses ofta som ett större problem för t ex Afrika än själva pandemin. Kan vi i väst då fart från vårt håll så är det mer nytta än att ge dem vaccindoser.

Men jag gissar att anledningen till att den sneda tilldelningen har mer med ekonomi att göra...
 
optimum
G gaidin skrev:
Ytterligare en aspekt i det hela är att stora delar av den fattiga världen är beroende av den rikare världens ekonomi för att klara livshanken. Detta ses ofta som ett större problem för t ex Afrika än själva pandemin. Kan vi i väst då fart från vårt håll så är det mer nytta än att ge dem vaccindoser.

Men jag gissar att anledningen till att den sneda tilldelningen har mer med ekonomi att göra...
Du behöver inte gissa

Allt sådant finns med i boken "Som pesten" som jag tidigare tipsat om.

Så det läste jag redan om i somras om hur det kommer gå till.
Har du inte läst boken är det fortfarande intressant läsning.
Finns som ljudbok också
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste också att Guinea bara fick 25 doser. Först visste jag inte vilket land det var och i vilken världsdel (det finns ju även fransk Guiana och Papua New Guinea)

Men det ligger alltså i Väst Afrika och har 13 miljoner invånare. Enligt Worldometers har de 81 döda totalt. Nu tror jag inte att man ska lita på den statistiken, för landet har större problem än att upprätta bra coronastatistik, t ex HIV, Malaria, Undernäring. 15% av alla nyfödda barn dör innan de är 5 år. Vi kan fortsätta med eländet, men ni förstår.

Men även om statistiken inte är komplett, orsakar corona inte samma problem i fattig Afrika. Så att underkänna vår hjälp till Guinea baserat på antal vaccindoser är lite smalt när det finns så mycket annat hjälp de behöver.
Afrika har en ung befolkning med få över 70 eller 80 år så det är positivt i pandemin.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du tar inte med i beräkningen att bristen på tillit, kan vara välgrundad?

Staffan
Nja den minskade tilliten i Sverige är inte väl grundad. Den beror till stor del på nya svenskars erfarenheter från sina hemländer om att man inte kan lita på bla myndigheter. Och det är ju sant, fast främst där och inte så mycket här. Det tar tid att bli av med fördomar, och även invandrare har fördomar.
 
Röntgen arbetar med och träffar patienter med Covid,
men mammografin hör bara till Röntgen så därför hamnade mammografin i förtur av bara farten trots att de inte arbetar med patienter med Covid.

Jag som "nog är riskgrupp enl FOHM"(jag har i alla fall allvarliga diagnoser) går inte på undersökningar som kan vänta tills jag själv har blivit vaccinerad vilket jag och mina läkare kommit fram till är bäst för mig för sämst är om jag får covid, och så tror jag många agerar, framförallt "riskgrupper".
däremot kommer jag att så fort jag är färdigvaccinerad gå på flera inplanerade läkarbesök.
 
  • Älska
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
En försåtlig fråga Staffan. Om jag svarar nej så kan du enkelt avfärda mig som aningslös eller korkad, jag är varken det ena eller det andra. Låt mig säga såhär, jag tror du och jag har vitt skilda åsikter om vem som är pålitlig och vem som använder människor till mer försåtliga syften.
Då passar jag på att citera en mycket vis (och alert) man.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För är det någon här som tror att Sveriges tillbakåtlutade Coronahållning varit densamma ifall det varit tusentals manliga företagsledare och deras påläggskalvar till söner som dött, så att ambulanserna åkt i skytteltrafik till och från Djursholm och Billdal, istället för en drös gamla kärringar och anonyma invandrare?
Håller du med om mitt påstående. Eller tror du att tio anonyma invandrare likställs med kungafamiljen, när det gäller Coronastrategin?

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Att ålder är den största riskfaktorn vet vi redan, och de är redan prioriterade.
Sen är ju män hårdare drabbade än kvinnor, men DEN faktorn lär inte prioriteras...

Och att viruset slår hårdast mot de socioekonomiskt mest utsatta vet vi också, men är det ett tillräckligt bra motiv för att prioritera boende i Rinkeby, Rosengård m.fl?
Tja, om man vill rädda så många liv som möjligt borde man ju göra det, eller hur?

Men man kan ju bara tänka sig vilket liv det skulle bli om Fohm gick ut och sa att ”efter de äldre kommer vi att prioritera utlandsfödda, och därefter män”.
Detta med socioekonomiskt utsatta grupper och deras ökade risk var uppe på dagens presskonferens och är med i de interna diskussioner som förs enligt det som sas. Som diskussionen gick för tillfället verkade det vara att man inte direkt sätter en högre prioritet på den gruppen men att det vore bra om regionerna la upp sin vaccineringsplan för fas 4 på ett sånt sätt att det just underlättar för den gruppen att vaccinera sig tidigt (som jag uppfattade det). Gruppen 60-69 verkar också diskuteras eftersom det är en förhöjd risk där, kanske blir en specialbehandling av den gruppen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du tar inte med i beräkningen att bristen på tillit, kan vara välgrundad?

Staffan
Nä, vi har det mycket bra, bäst i världen faktiskt, så den är missriktad.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Jag läste också att Guinea bara fick 25 doser. Först visste jag inte vilket land det var och i vilken världsdel (det finns ju även fransk Guiana och Papua New Guinea)

Men det ligger alltså i Väst Afrika och har 13 miljoner invånare. Enligt Worldometers har de 81 döda totalt. Nu tror jag inte att man ska lita på den statistiken, för landet har större problem än att upprätta bra coronastatistik, t ex HIV, Malaria, Undernäring. 15% av alla nyfödda barn dör innan de är 5 år. Vi kan fortsätta med eländet, men ni förstår.

Men även om statistiken inte är komplett, orsakar corona inte samma problem i fattig Afrika. Så att underkänna vår hjälp till Guinea baserat på antal vaccindoser är lite smalt när det finns så mycket annat hjälp de behöver.
Det handlar om att om vi låter Corona fortsätta sprida och dela sig så ökar risken för nya mutationer och därmed risken för att de vacciner vi tagit fram blir overksamma, därför det är viktigt att vi vaccinerar brett, för allas bästa.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.