D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då passar jag på att citera en mycket vis (och alert) man.



Håller du med om mitt påstående. Eller tror du att tio anonyma invandrare likställs med kungafamiljen, när det gäller Coronastrategin?

Staffan
Vet inte riktigt vad du undrar över detta är väl sedan länge accepterade sanningar. Ju längre bort geografiskt, ju fler döda behövs för att täckas i media och detsamma gäller väl här inom Sverige, ju närmare en person är dig, ju mer berörs du av dennas olycka.

Att unga friska värderas högre än gamla sjuka är heller ingen nyhet, kolla med vilket försäkringsbolag eller bank som helst.

Vilket av detta förvånar?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Nä, vi har det mycket bra, bäst i världen faktiskt, så den är missriktad.
Haha!
Du lurade mig nästan. Innan jag förstod att du var, inte så lite ironisk:D.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då passar jag på att citera en mycket vis (och alert) man.
Alert alla gånger, visheten är något ojämn ;) men i den här svartvita frågan ger jag dig rätt.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Visst är Norge och Finland extrema länder i Covid-19 sammanhang. Och de har haft helt olika förutsättningar än Sverige och många andra länder.
Jämför med övriga EU eller vad som helst så ser du.
Mother Jones är seriöst och tar sina siffror från John Hopkins universitetet. Du kan ju välja att se verkligheten eller hitta på en egen verklighet, precis som några andra här gör.

Här är en länk så kan du se själv:
[länk]
Mannen, Sveriges hantering av pandemin är ett skämt. Vår egen Krisberedskapsledare kan ju fan inte ens följa sina egna råd. Det är ett skämt. Varför är vissa så motiverade att försvara detta kaoz :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
kitco och 4 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Mannen, Sveriges hantering av pandemin är ett skämt. Vår egen Krisberedskapsledare kan ju fan inte ens följa sina egna råd. Det är ett skämt. Varför är vissa så motiverade att försvara detta kaoz :crysmile:
Frågan är varför vissa har ett behov av att klaga på Svenska myndigheter och vinkla all information till deras nackdel. Ser man på utfallet så har Sverige klarat sig bättre än många länder och sämre än många länder. Och jämför man med länder som hade en peak med Covid-19 våren 2020 liknande Sverige så ligger vi i mittfältet. Självklart har Sveriges myndigheter liksom många andra länders myndigheter gjort misstag. Det beror på att det har varit ett svårt läge och inte lätt att alltid ta rätt beslut. Besserwissrar finns det gott om som är självutnämnda experter och tycker själva att de hade gjort jobbet mycket bättre. Det där är förstås trams.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför vissa har ett behov av att klaga på Svenska myndigheter och vinkla all information till deras nackdel. Ser man på utfallet så har Sverige klarat sig bättre än många länder och sämre än många länder.

Jag tog tabellen från andra hållet.

Då ligger Sverige på plats 200 av ca 220 länder. Alla inkluderade.

Ja vi har klarat oss bättre än 19 länder och sämre än 201 länder.

Du är uppenbarligen nöjd med det utfallet. Jag och många med mig är det inte.
 
  • Gilla
kitco och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tog tabellen från andra hållet.

Då ligger Sverige på plats 200 av ca 220 länder. Alla inkluderade.

Ja vi har klarat oss bättre än 19 länder och sämre än 201 länder.

Du är uppenbarligen nöjd med det utfallet. Jag och många med mig är det inte.
Tar vi det igen då.
 
  • Stapeldiagram som visar totala dödsfall per miljon för första och andra vågen av COVID-19 i olika europeiska länder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför vissa har ett behov av att klaga på Svenska myndigheter och vinkla all information till deras nackdel. Ser man på utfallet så har Sverige klarat sig bättre än många länder och sämre än många länder. Och jämför man med länder som hade en peak med Covid-19 våren 2020 liknande Sverige så ligger vi i mittfältet. Självklart har Sveriges myndigheter liksom många andra länders myndigheter gjort misstag. Det beror på att det har varit ett svårt läge och inte lätt att alltid ta rätt beslut. Besserwissrar finns det gott om som är självutnämnda experter och tycker själva att de hade gjort jobbet mycket bättre. Det där är förstås trams.
Vi ligger inte bra till, vad snackar du om? Vi är på nivå med u-länder. För den som inte har egna ögon och öron att se vad som händer har till och med annars så regimtrogna medier erkänt att vi är ett kaozland vad avser hantering av pandemin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlvxQw/overlakare-katastrof-att-dodstalen-sticker-ivag-sa-har
https://www.svt.se/nyheter/sverige-far-bottenbetyg-i-stor-coronastudie

Jag fattar bara inte vad du försöker försvara. Det är så absurt. Våra politiker och myndigheter har failat oss så hårt. Det är ett gäng hycklande skojare som åker på solsemester och shoppar istället för att leva som de lär. Politikerna är förtroendevalda. De ska tjäna folket. De har misslyckats. Våra experter finns även de på sina positioner av en anledning. De ska med all rätt kritiseras för sina misslyckanden. Det här är ingen lek. Vi har nått över 10k döda nu. Lång, lååååångt fler än våra grannländer.
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tog tabellen från andra hållet.

Då ligger Sverige på plats 200 av ca 220 länder. Alla inkluderade.

Ja vi har klarat oss bättre än 19 länder och sämre än 201 länder.

Du är uppenbarligen nöjd med det utfallet. Jag och många med mig är det inte.
Har du redan glömt att vi kom fram till att det inte finns 220 länder? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tog tabellen från andra hållet.

Då ligger Sverige på plats 200 av ca 220 länder. Alla inkluderade.

Ja vi har klarat oss bättre än 19 länder och sämre än 201 länder.

Du är uppenbarligen nöjd med det utfallet. Jag och många med mig är det inte.
Läs mitt inlägg en gång till långsamt.
Du lägger dig ständigt i ändlägena. Kan du någon gång jämföra Sverige med de länderna som haft liknande förutsättningar, alltså en stor peak början 2020. Begränsa dig till västeuropa. Sedan kan du ju återkomma.
 
A
Det är ingen överraskning att vi är så mycket sämre i vår hantering av C19 jämfört med våra grannländer när precis allt blivit sämre i Sverige - skola, sjukvård, välfärd, äldreboenden. Marxisterna bryr sig inte om rationalitet, biologi eller fakta. De är ideologiskt styrda känslomänniskor som är mer upptagna med att övertyga sig själva om att en häst är en ko och att en ko är en häst och diverse annat trams. Det är lite mindre av den ideologin i Danmark, Norge och Finland och troligen därför de också klarar sig mycket bättre (y)
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Det är ingen överraskning att vi är så mycket sämre i vår hantering av C19 jämfört med våra grannländer när precis allt blivit sämre i Sverige - skola, sjukvård, välfärd, äldreboenden. Marxisterna bryr sig inte om rationalitet, biologi eller fakta. De är ideologiskt styrda känslomänniskor som är mer upptagna med att övertyga sig själva om att en häst är en ko och att en ko är en häst och diverse annat trams. Det är lite mindre av den ideologin i Danmark, Norge och Finland och troligen därför de också klarar sig mycket bättre (y)
Du anser alltså att Sverige styrts av marxister de senaste 30 åren eller så?
Intressant, många andra skyller annars den nedrustade vården på att den hamnat i händerna på riskkapitalister och vinstdrivande företag.
 
  • Gilla
  • Haha
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Vi ligger inte bra till, vad snackar du om? Vi är på nivå med u-länder. För den som inte har egna ögon och öron att se vad som händer har till och med annars så regimtrogna medier erkänt att vi är ett kaozland vad avser hantering av pandemin.

[länk]
[länk]

Jag fattar bara inte vad du försöker försvara. Det är så absurt. Våra politiker och myndigheter har failat oss så hårt. Det är ett gäng hycklande skojare som åker på solsemester och shoppar istället för att leva som de lär. Politikerna är förtroendevalda. De ska tjäna folket. De har misslyckats. Våra experter finns även de på sina positioner av en anledning. De ska med all rätt kritiseras för sina misslyckanden. Det här är ingen lek. Vi har nått över 10k döda nu. Lång, lååååångt fler än våra grannländer.
Att referera till kvällstidningarna är inte seriöst.
Kan du lyfta blicken lite från de extrema länderna Norge och Finland och jämföra Sverige med övriga EU länder som liksom Sverige hade en peak i början av 2020 så får du en mer rättvisande bild. Den talar för sig själv. Det här tramset ni håller på med är bara fånigt. Dessutom finns det lika viktiga parametrar som ni inte tittar på över huvud taget. Som att vi hade lägre dödstal per capita i Sverige 2020 än 2002. Eller att Missing people hade 50% mer att göra 2020 än normalt..
 
A
B b8q skrev:
Du anser alltså att Sverige styrts av marxister de senaste 30 åren eller så?
Intressant, många andra skyller annars den nedrustade vården på att den hamnat i händerna på riskkapitalister och vinstdrivande företag.
Ja, 100% marxister. Det är inte riskkapitalister det är brist på i våra grannländer, utan marxister.
 
Redigerat:
A
Nissens Nissens skrev:
Att referera till kvällstidningarna är inte seriöst.
Kan du lyfta blicken lite från de extrema länderna Norge och Finland och jämföra Sverige med övriga EU länder som liksom Sverige hade en peak i början av 2020 så får du en mer rättvisande bild. Den talar för sig själv. Det här tramset ni håller på med är bara fånigt. Dessutom finns det lika viktiga parametrar som ni inte tittar på över huvud taget. Som att vi hade lägre dödstal per capita i Sverige 2020 än 2002. Eller att Missing people hade 50% mer att göra 2020 än normalt..
Varför är det inte seriöst? Du kan inte plocka russinen ur kakan. Menar du att SVT, Aftonbladet, DN och Expressen nu plötsligt är lögnare som sprider vänsterpropaganda och fake news? Har du läst vilka källor de använder sig av eller väljer du bara att blunda igen?
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.