BirgitS
Det snackas mycket om robotar och AI inom de flesta samhällsskikt idag, och kommunernas byggnadsnämnd är inget undantag. I Huddinge fick man ner de regelstridigt långa handläggningstiderna till mycket mer rimliga 7,5 vecka i snitt efter att ha involverat en robot i besluten.
https://www.byggahus.se/robot-fattar-beslut-om-bygglov-i-huddinge

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Men det gäller inga bygglovsprövningar, det är ett missförstånd av skribenterna som har spritt sig som felaktiga nyheter. Det gäller ren handläggning i databasen av den sökandes egenlämnade uppgifter kring viss bygganmälan och bidragsansökan:

"Att en robot fattar beslut om bygglovsärenden kan bli verklighet i Huddinge kommun under 2024. De robotiserade besluten planeras bli för anmälan av en ny eller ändrad eldstad samt reparationsbidrag inom bostadsanpassningen. I nästa steg kan det bli aktuellt för slutbesked vid enklare byggåtgärder."

https://www.mitti.se/nyheter/nu-ska-en-robot-fatta-beslut-om-bygglov-6.3.191949.dc23af3225

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det gäller inga bygglovsprövningar, det är ett missförstånd av skribenterna som har spritt sig som felaktiga nyheter. Det gäller ren handläggning i databasen av den sökandes egenlämnade uppgifter kring viss bygganmälan och bidragsansökan:

"Att en robot fattar beslut om bygglovsärenden kan bli verklighet i Huddinge kommun under 2024. De robotiserade besluten planeras bli för anmälan av en ny eller ändrad eldstad samt reparationsbidrag inom bostadsanpassningen. I nästa steg kan det bli aktuellt för slutbesked vid enklare byggåtgärder."

[länk]
Det var väl inte det väsentliga med mitt inlägg, utan det var att kommunerna försöker automatisera i stället för att anställa fler.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl inte det väsentliga med mitt inlägg, utan det var att kommunerna försöker automatisera i stället för att anställa fler.
Toppen att du klargör ditt syfte med länkningen! Men nog är det intressant om AI kan involveras i bygglovsbeslut eller inte. Tydligen inte så här långt.

Vi får se om man lyckas göra sig av med medarbetare de närmsta åren. Vi får hoppas att de lyckas smala ned kostymen genom att öka effektiviteten.

(Sen borde väl arbetsbelastningen för bygglovsenheterna vara nere i botten nu när luften gick ur byggandet p g a räntor och lågkonjunktur.)

Claes Sörmland
Bara så vi får lite referensramar kring vad Sveriges Arkitekter menar med remissvarets:

"Vi anser att det inte är möjligt, eller ens lämpligt, att enskilda byggherrar hänvisas till att själva göra komplexa bedömningar av arkitektoniska värden, omgivningspåverkan och god helhetsverkan – avvägningar mellan enskilda och allmänna intressen. Enligt plan- och bygglagen är det byggnadsnämndens ansvar att, med stöd av arkitektutbildad personal, bedöma och väga allmänna och enskilda intressen mot varandra och samtidigt verka för en god byggnadskultur samt en god och estetiskt tilltalande stads- och landskapsmiljö."

Här är vinnaren av deras arkitekturpris Kasper Salin-priset 2023. Utbyggnaden av Merkurhusets baksida i Göteborg:

Modern byggnad med en karaktäristisk fasad och egensinniga gavlar, vinnare av Kasper Salin-priset 2023 i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Juryns vinnarmotivering
En märkvärdig gestalt som vilar vackert i arkitekturhistorien men samtidigt är sin egen. I ett trångt läge i staden infogar byggnaden sig. På samma gång äger den sin plats – en prestation i perfekt balans. De egensinniga gavlarna bör framhållas, tillsammans med ett slags ”takkupor” med många tolkningsbottnar. Interiört härskar materialens egen uttryckskraft. Några originella och snillrika val i en till största del enkel plan och sektion skapar en stor variation och rikedom i rumsupplevelserna. En ny typologi utanför de etablerade är kraftfullt och tidlöst."

Jag kan leva med denna 70-talspastich, jag är inte allergisk mot blinkningen mot brutalismen, men detta är alltså det bästa man kan prestera 2023 menar branschföreningen.

Bara så vi förstår deras estetiska referensramar när de nu yrkar på ett utökat mandat att styra över vårt byggande.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
gaia och 16 till
  • Laddar…
Som någon som allt mer ifrågasätter sitt medlemskap i det aktuella förbundet slutar jag aldrig förvånas av hur ointresserade SA verkar vara av fackliga frågor, och istället ser en viss tolkning av"Arkitekturen" som det högsta värdet, och är väldigt måna om att inte stöta sig med de stora arkitektkontoren.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Som någon som allt mer ifrågasätter sitt medlemskap i det aktuella förbundet slutar jag aldrig förvånas av hur ointresserade SA verkar vara av fackliga frågor, och istället ser en viss tolkning av"Arkitekturen" som det högsta värdet, och är väldigt måna om att inte stöta sig med de stora arkitektkontoren.
Gå ur. Sluta vara en del av problemet. Du ska ha cred för att du ens funderar i den riktningen!

Samma gäller vissa andra förbund också. Exempelvis lärarförbundet som inte verkar bry sig det minsta om lärares arbetsmiljö, men gärna håller olika seminarier som nyskapande pedagogik (dvs snömos). Vi måste sluta göda denna typ av ickemänniskor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
K Kontoristen7 skrev:
Den fula byggnaden du bygger tvingas dina grannar se resten av sin tid...
Skönheten finns i betraktarens öga, är ett bra ordspråk. Då gäller förstås motsvarande för fulhet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
men detta är alltså det bästa man kan prestera 2023 menar branschföreningen.
Jag var inte heller överförtjust och har diskuterat det med kollegor (medlemmar i sveriges arkitekter). Vi insåg vilket skitjobb det måste vara att försöka vaska fram projekt att nominera eftersom det inte byggs bra grejer. Ett förslag var att de borde strunta i att ge ut priset tills något dyker upp. Jag var verksam utomlands i många, många år och främsta frågan när arkitekter förstod att jag var svensk var att undra vad som hände. "Varför bygger ni bara skit nuförtiden, ni var ju bäst i världen." Fram till typ 75, då Staffanstorps villamattor byggdes och allt gick åt helvete i en häxbrygd av industribyggande och dumindividualism.

Det hänger faktiskt samman med ämnet. Samhället har tappat kapaciteten att hantera sin byggda miljö. Det gäller hela vägen från egenbyggda attefallare till Kasper Salin kontor. Det är kulturellt, tekniskt, ekonomisk och krafterna som skapar skit är extremt svåra att hantera. Ännu svårare för lekmän än för proffs.

På så sätt förstår jag kritiken. Det som skett och fortsätter att ske är en enorm förlust av värden. Folk har dumbyggt så otroligt mycket. Jag tror det är jämförbart med förstörelsen på 60-70-talen men vi fortsätter vara blinda inför det. Att då ta bort mer spärrar är ett misstag. Det bästa hade ju varit någon form av folkbildning eller gratishjälp med sina projekt.

Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
I grund och botten är ju konceptet med attefallshus absurt. Att det finns en byråkratisk gräddfil för ytterligare ett boningshus på tomten. Varför vill de in och dutta i att just göra det ännu enklare?

Överlag tycker jag att alla dessa "komplementsbyggnader" folk smäller upp för tankarna till kåkstäder.

• Haha
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Branschorganisation uttrycker stark kritik mot regeringens förslag om att avskaffa kravet på bygganmälan för attefallshus.
"[…] detta beslut riskerar att orsaka fler grannfejder […]"

Ett mycket märkligt påstående. Hur motiverar arkitekterna denna farhåga?'

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
I grund och botten är ju konceptet med attefallshus absurt. Att det finns en byråkratisk gräddfil för ytterligare ett boningshus på tomten. Varför vill de in och dutta i att just göra det ännu enklare?

Överlag tycker jag att alla dessa "komplementsbyggnader" folk smäller upp för tankarna till kåkstäder.
Det finns ju även attefallstillbyggnad som omfattas av liknande regler som attefallshus (men tyvärr med mindre boyta). Rimligen ingår även det i regeringens förslag.

Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Jag var inte heller överförtjust och har diskuterat det med kollegor (medlemmar i sveriges arkitekter). Vi insåg vilket skitjobb det måste vara att försöka vaska fram projekt att nominera eftersom det inte byggs bra grejer. Ett förslag var att de borde strunta i att ge ut priset tills något dyker upp. Jag var verksam utomlands i många, många år och främsta frågan när arkitekter förstod att jag var svensk var att undra vad som hände. "Varför bygger ni bara skit nuförtiden, ni var ju bäst i världen." Fram till typ 75, då Staffanstorps villamattor byggdes och allt gick åt helvete i en häxbrygd av industribyggande och dumindividualism.

Det hänger faktiskt samman med ämnet. Samhället har tappat kapaciteten att hantera sin byggda miljö. Det gäller hela vägen från egenbyggda attefallare till Kasper Salin kontor. Det är kulturellt, tekniskt, ekonomisk och krafterna som skapar skit är extremt svåra att hantera. Ännu svårare för lekmän än för proffs.

På så sätt förstår jag kritiken. Det som skett och fortsätter att ske är en enorm förlust av värden. Folk har dumbyggt så otroligt mycket. Jag tror det är jämförbart med förstörelsen på 60-70-talen men vi fortsätter vara blinda inför det. Att då ta bort mer spärrar är ett misstag. Det bästa hade ju varit någon form av folkbildning eller gratishjälp med sina projekt.
Det sämsta som byggs är alla dessa putsade bostadsrättskomplex som ser likadana ut och får en att vilja skjuta sig. Precis den typen av bebyggelse som arkitekter har mest inflytande över utformningen av och pöbeln minst.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Du ser på det med proffsestetens ögon. Det bästa för samhället är om folk får bygga så fritt som möjligt och då kommer det att bli en del "fula" hus här och var. Det får vi stå ut med för samhällets bästa.

Mångfald hellre än enfald.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns ju även attefallstillbyggnad som omfattas av liknande regler som attefallshus (men tyvärr med mindre boyta). Rimligen ingår även det i regeringens förslag.'
Ja jag kom att tänka på det. Hade glömt bort det. Undrar om de omfattas.

I praktiken känns ju 15 m2 som främst en fråga om olika slags uterum, snarare än en tillbyggnad som kan se ut att vara en ursprunglig del av huset, om huset är 1,5 eller 2 plan? 15 m2 är ju lite större än ett normalt sovrum med plats för dubbelsäng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.