6 358 läst · 98 svar
6k läst
98 svar
Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 952 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 952 inlägg
Centralplaneringens misslyckande. Som vanligt med denna auktoritära idé. Man kan inte bygga samhällen genom detaljerade planer i ett fritt samhälle där de boende och näringsidkarna själva väljer vad de vill lägga sina resurser på.M maria01 skrev:
Redigerat:
Det handlar om pengar. Mindre administrationsarbete i bygget ger billigare bostäder.Redaktionen skrev:
Det fungerade ju rätt bra för 100-150 år sen utan sosseregler.T TypRätt skrev:Jag har inte något problem med arkitekter finns många som ritar helt fantastiska hus, skulle mycket väl kunna tänka mig använda en arkitekt för att rita ett hus om det var aktuellt. Det jag däremot inte vill lägga pengar på är att idissla fluffiga åsikter med någon trött nisse på byggnadskontoret, som anser att fönstrens storlek inte harmoniserar med områdets enda ursprungliga 1800-tals hus. Vill någon bygga ett slott med tinnar och torn, go nuts! Stor betonglåda ala brutalist? jajamen in med bunkern bara. Håll era 4.5m eller vad som annars anmodats och följ regler och lagar så skiten inte behöver rivas i efterhand (dvs gör ett grundligt förarbete) så anser jag nog att tycke och smak får man avgöra själv resten kan styras av fysiskt kontrollerbara regler (även om jag högst personligen anser att många av dessa också borde tas bort och gå som rekommendation alt krav för att tex kunna få assistans hemma vid invaliditet).
Såna hus, inkl deras komplementbyggnader, helst i oförvanskat skick är ju precis vad folk bjuder hysteriskt på idag.
Kan ju knappast bero på usel arkitektur och okunniga fastighetsägare.
För att vi fått nog?Claes Sörmland skrev:Frågan är bara om kommunerna är beredda att gå den vägen. Tänk på att de som driver eventuella utvecklingsprocesser i kommunerna är mellancheferna. Och hur gynnas den gruppen av att göra sig själva i behov av färre anställda och kanske t o m av att avskaffa sin egen tjänst? Jag tror således på en sådan förändring när jag ser den. Av någon underlig anledning har utvecklingen i det offentliga alltid varit att det behövs fler på den administrativa sidan. Varför skulle den kurvan plötsligt vända 2024?
Givetvis gör inte svenskar uppror. Det behövs ett politisk parti som fångar upp rätt stämningar. Ungefär som när SD skaffade sig många väljare genom att appellera till svenskarnas fientlighet mot invandring.
Jag tror dock att PBL inte riktigt är av samma dignitet.
Jag tror dock att PBL inte riktigt är av samma dignitet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 952 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 952 inlägg
Den enda mekanism som hindrar tillväxten av offentlig verksamhet i Sverige är budgetinstrumentet. Och det ska mycket till om en kommun radikalt ändrar sin budget. Man förlorar ju då lojaliteten hos medarbetarna och de gör då sitt bästa för att sabba kommunens verksamhet. D v s det är ett självspelande piano. Ska en kommun ändras behövs stabil politisk majoritet i 20 år och så svälter man ut den verksamhet man inte trivs med små förändringar varje år och genom att folk byter jobb och går i pension.
Liknande trådar
-
Sveriges bästa och sämsta kommuner att bo i 2024 - topplistor
Artikelkommentarer -
Här är Sveriges dyraste gator landet runt
Artikelkommentarer -
Vilken kommun vinner Sveriges Arkitekters planpris?
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska mot förslag på förenklade byggregler
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska till politiker som lägger sig i arkitektur
Artikelkommentarer