M MetteKson skrev:
Ska jag tolka det som du anser att arkitekter som jobbar på arkitektfirma gör bra jobb och arkitekter som jobbar kommunalt gör dåligt jobb? I så fall varför?
du svara dig själv

M maria01 skrev:
du svara dig själv
Ok, men jag fick inget svar på varför?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är bara om kommunerna är beredda att gå den vägen. Tänk på att de som driver eventuella utvecklingsprocesser i kommunerna är mellancheferna. Och hur gynnas den gruppen av att göra sig själva i behov av färre anställda och kanske t o m av att avskaffa sin egen tjänst? Jag tror således på en sådan förändring när jag ser den. Av någon underlig anledning har utvecklingen i det offentliga alltid varit att det behövs fler på den administrativa sidan. Varför skulle den kurvan plötsligt vända 2024?
Det är inte säkert att chefer inte ser en vinst i att kunna använda budgeten annorlunda än idag genom att automatisera en del saker.

Redan idag har ju många kommuner infört "e-ansökan" via formulär där mycket är egenservice, istället för att man skall skicka manuella blanketter osv

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är inte säkert att chefer inte ser en vinst i att kunna använda budgeten annorlunda än idag genom att automatisera en del saker.

Redan idag har ju många kommuner infört "e-ansökan" via formulär där mycket är egenservice, istället för att man skall skicka manuella blanketter osv
Jag kan sätta en tunna skit på att det inte sparade in en enda tjänst på landets bygglovsavdelningar... Så är det nästan alltid med digitalisering i det offentliga, det genomförs inte av samma skäl som i det privata. Vanligen är skälet ökad kontrollmöjlighet så man kan anställa ännu fler medarbetare inom admin.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ok, men jag fick inget svar på varför?

arkitekter som jobbar på komun har samma problem som alla andra som jobbar där​

Jag kan sätta en tunna skit på att det inte sparade in en enda tjänst på landets bygglovsavdelningar... Så är det nästan alltid med digitalisering i det offentliga, det genomförs inte av samma skäl som i det privata. Vanligen är skälet ökad kontrollmöjlighet så man kan anställa ännu fler medarbetare inom admin.
Mitt självupplevda favoritexempel på detta är från IT-institutionen på Uppsala universitet. Där ersattes systemet:

1. Rätta tentor, skriva resultat på försättsbladet på varje tenta
2. Sammanställa resultaten på ett pappersformulär
3. Lämna högen med tentor i bokstavsordning med nämnda formulär överst till tanterna på kansliet

med

2. Logga in i ytterligare ett nytt IT-system
3. Föra in alla resultat och betyg i nämnda system. Detta är myndighetsutövning, och kunde bara göras från professorns (eller vem som nu var kursansvarig) konto.
4. Skriva ut en sammanfattning
5. Lämna högen med tentor i bokstavsordning med sammanfattningen överst till tanterna på kansliet

Alltså, massa mer tid från professorn/lektorn gick åt, alternativt fick doktoranden använda dennes konto (knappast korrekt). Tanterna blev administratörer i nämnda nya system. Vi skattebetalare förlorar som vanligt.

Slutsats: Bränn ner.

• Ledsen
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det kommer antagligen funka för de flesta men en del har varken smak eller sunt förnuft och då behövs det en myndighet att styra upp verksamheten...
Argumentet att "jag gör vad jag vill på MIN tomt" låter nästan sjukt egoistiskt. Den fula byggnaden du bygger tvingas dina grannar se resten av sin tid...
Att det ser hyfsat ut på bilden med 50-tals kåkar är för det är tillbyggt på en tid där man tog hänsyn till sin omgivnig, man pratade med sina grannar, man var en del av en gemenskap...

• Haha
jonmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kontoristen7 skrev:
Det kommer antagligen funka för de flesta men en del har varken smak eller sunt förnuft och då behövs det en myndighet att styra upp verksamheten...
Argumentet att "jag gör vad jag vill på MIN tomt" låter nästan sjukt egoistiskt. Den fula byggnaden du bygger tvingas dina grannar se resten av sin tid...
Att det ser hyfsat ut på bilden med 50-tals kåkar är för det är tillbyggt på en tid där man tog hänsyn till sin omgivnig, man pratade med sina grannar, man var en del av en gemenskap...
Vad gör man när inte myndighetens medarbetare har smak eller sunt förnuft då? Det är ju dagens verkligen, kreti och pleti jobbar där precis som att de kan vara din granne kan de jobba på myndigheten - knappast någon sorts smakelit anställda där.

Och vidare så ingår inte att tillfråga dig som granne om smakfrågor. Grannskapet får bygglov och startbesked utan att du har fått säga ett pip. Helt enligt gällande lagstiftning.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jonmo jonmo skrev:
Mitt självupplevda favoritexempel på detta är från IT-institutionen på Uppsala universitet. Där ersattes systemet:

2. Sammanställa resultaten på ett pappersformulär
3. Lämna högen med tentor i bokstavsordning med nämnda formulär överst till tanterna på kansliet

med

2. Logga in i ytterligare ett nytt IT-system
3. Föra in alla resultat och betyg i nämnda system. Detta är myndighetsutövning, och kunde bara göras från professorns (eller vem som nu var kursansvarig) konto.
4. Skriva ut en sammanfattning
5. Lämna högen med tentor i bokstavsordning med sammanfattningen överst till tanterna på kansliet

Alltså, massa mer tid från professorn/lektorn gick åt, alternativt fick doktoranden använda dennes konto (knappast korrekt). Tanterna blev administratörer i nämnda nya system. Vi skattebetalare förlorar som vanligt.

Slutsats: Bränn ner.
Digitalisering i det offentliga. Finns hur många exempel som helst.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frågan är bara om kommunerna är beredda att gå den vägen. Tänk på att de som driver eventuella utvecklingsprocesser i kommunerna är mellancheferna. Och hur gynnas den gruppen av att göra sig själva i behov av färre anställda och kanske t o m av att avskaffa sin egen tjänst? Jag tror således på en sådan förändring när jag ser den. Av någon underlig anledning har utvecklingen i det offentliga alltid varit att det behövs fler på den administrativa sidan. Varför skulle den kurvan plötsligt vända 2024?
Kommunerna är extremt på med att driva AI, detta då de har så sjukt pressade budgetar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag säger följ pengarna. Det kommer att komma uppifrån när höjdarna förstår hur mycket pengar man kan spara.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
och vad för personer tycker du ska jobba på den verksamheten?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag säger följ pengarna. Det kommer att komma uppifrån när höjdarna förstår hur mycket pengar man kan spara.
Knappast att man börjar ta vettiga beslut helt plötsligt när man inte gjort det tidigare. Man har tillbringat senaste 10-20 åren med att anställa kommunikatörer och HR-chefer som har penisräkning högst på agendan. Det finns gott om pengar att spara även utan AI, men riktningen är motsatt.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Kommunerna är extremt på med att driva AI, detta då de har så sjukt pressade budgetar.
Vi får se om tio år var det landar. Färre anställda tjänstemän, jag tror det som sagt när jag ser det. Att politiker och kommundirektörer skulle klara av att genomföra omorganisationer mot mellanchefslagrets intressen tror jag helt enkelt inte på. Visst hoppas jag men...

Att man sen lägger pengar på tillfälliga AI-projekt med peppiga 30-åriga projektanställda som måste bevisa sig, på att köpa in utredningar från konsulter och inspirerande föreläsare tvivlar jag inte en sekund på. Troligen blir det också inköp av lite nya databaser som har piffats till med någon sökfunktion eller något skript som kan kallas för "AI". Det är som vanligt i kommunsektorn, man hoppar alltid på den pratande klassens senaste modenycker. Ta t ex "klimatanpassning", vad det någon som verkligen fick ett nytt dagvattensystem i sitt kvarter eller i alla fall en ny detaljplan för att reglera områdets byggnation för det ändrade klimatet? Knappast.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och som jag just skrev, kommunerna är rätt duktiga på att driva AI. Olika bra i olika kommuner, men de som är dåliga kommer att följa de bra kommunerna. De har haft lite motgångar, exempelvis så tog Trelleborg fram en AI-modell för socialbidrag som snabbt blev rasistisk. Den upptäckte nämligen att den enklaste gemensamma nämnaren för det den letade efter (vad det nu var) var att man var född i utlandet.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.