H Huzzbutt skrev:
En ska vara gladare ju mindre av ens inbetalda skatt en behöver, för ju mer man behöver desto mer illa ställt är det med en.
Vafanfårjag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vafanfårjag?

Tips från coachen: Skippa kaffet och drick matolja till frukost istället så kommer du få sjuhelsikes mycket.

Alternativt: Betydligt bättre utväxling än Östling.

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Varför ska mina skattepengar anvädas till att stödja de som tecknat rörliga elavtal eller timprisavtal? Det är ett val som alla abonnenter har gjort helt frivilligt. Ibland är det dyrare, ibland billigare. En kalkylerad risk, helt enkelt.
Ska staten även gå in och stödja de som köpt nitlotter på Bingolotto?
Varför ska mina skattepengar gå till rökare som får lungcancer? Dom har ju gjort ett aktivt val och börjat röka? Eller barn som klättrar i träd och trillar ner och bryter benen? Dom gjorde ju ett aktvit val när dom klättrade upp?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför ska mina skattepengar gå till rökare som får lungcancer? Dom har ju gjort ett aktivt val och börjat röka? Eller barn som klättrar i träd och trillar ner och bryter benen? Dom gjorde ju ett aktvit val när dom klättrade upp?
Det var en fruktansvärt dålig jämförelse.
Det blir inte mer el för att vissa får hjälp med räkningen. Det blir bara dyrare.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Tips från coachen: Skippa kaffet och drick matolja till frukost istället så kommer du få sjuhelsikes mycket.

Alternativt: Betydligt bättre utväxling än Östling.
Vafan säger du?

D Daniel 109 skrev:
Ja, det snedvrider marknaden. Men den aspekten blir ju ännu värre om vi skulle göra samma sak. Dessutom är det en utgift, pengar som går till folk med obelånade -80 villor med elvärme till stor del. Det är inte en grupp som behöver gynnas.
Är det bättre att gynna överbelånade 08-or med ränteavdrag?

N noone70 skrev:
Håller i grunden med dig, men iom att länder som är med i samma marknad som vi är med i går in och ger subventioner till sina medborgare så måste vi ge våra medborgare samma subventioner
Det är olika regler i olika länder. Inte bara vad gäller energi, utan också bopriser t.ex.
I Sverige behöver man ju i princip inte betala tillbaka en stor del av bolånen, medan man i många andra länder har återbetalningstider på 20-40 år. Lägg därtill de statligt subventionerade räntebidragen. De borde tas bort på direkten, för alla typer av räntor.

N noone70 skrev:
Finns ingen quickfix…
Men börja bygga kärnkraft och stoppa utbyggnaden av vkv(ta bort ALLA SUBVENTIONER och låt dem bära alla sina kostnader själv så löser det genom det baturliga urvalet)
Var inte kärnkraften subventionerad på något sätt tror du?
Kärnkraften borde också i rimlighetens namn stå för sina egna kostnader.

K karlmb skrev:
Man kan ju också ge en del tillbaka till hårt beskattade svenskar nån enda gång.
ROT och RUT, räntebidrag, barnbidrag mm. Listan kan göras lång, dessutom fifflandet för att få dem. Ta bort vartenda bidrag och starta om.

A Arne_Planka skrev:
Var inte kärnkraften subventionerad på något sätt tror du?
Kärnkraften borde också i rimlighetens namn stå för sina egna kostnader.
Nu är jag inte helt insatt i kärnkraften men som jag uppfattade det så stod kärnkraften för sina egna kostnader, men sen drog politikerna undan de ekonomiska förutsättningarna som fanns genom att göra det ekonomiskt omöjligt att göra de investeringar som var nödvändiga för att dem vidare, utöver det så konkurrerade de mot vindkraft som var kraftigt subventionerad (här har vi åter igen politiker som är inne och pillar i marknadens förutsättningar)
Sen så kanske kärnkraften ska få betalt för att vara den baskraft som behövs för att vi ska ha en stabil elförsörjning

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Sen så kanske kärnkraften ska få betalt för att vara den baskraft som behövs för att vi ska ha en stabil elförsörjning
Jag antar att du i grunden menar ett stabilt elpris?
Försörjningen är ju stabil för tillfället i alla fall, om än inte på det sätt som en hel del önskar.
Kärnkraftsbolagen får givetvis betalt (de gnuggar säkert händerna nu), men på det sättet du förmodligen menar att de skall få betalt, innebär det med stor sannolikhet ett högre elpris än vi har varit vana vid.

A Arne_Planka skrev:
Jag antar att du i grunden menar ett stabilt elpris?
Försörjningen är ju stabil för tillfället i alla fall, om än inte på det sätt som en hel del önskar.
Kärnkraftsbolagen får givetvis betalt (de gnuggar säkert händerna nu), men på det sättet du förmodligen menar att de skall få betalt, innebär det med stor sannolikhet ett högre elpris än vi har varit vana vid.
Nej, stabil elförsörjning.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Det har vi.

D Daniel 109 skrev:
Det har vi.
Wait for it…

• Gilla
videopac
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Lägg därtill de statligt subventionerade räntebidragen. De borde tas bort på direkten, för alla typer av räntor.
Vad tror du skulle hända då?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.