66 945 läst · 510 svar
67k läst
510 svar
Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Varför ska mina skattepengar gå till rökare som får lungcancer? Dom har ju gjort ett aktivt val och börjat röka? Eller barn som klättrar i träd och trillar ner och bryter benen? Dom gjorde ju ett aktvit val när dom klättrade upp?J jocke31 skrev:Varför ska mina skattepengar anvädas till att stödja de som tecknat rörliga elavtal eller timprisavtal? Det är ett val som alla abonnenter har gjort helt frivilligt. Ibland är det dyrare, ibland billigare. En kalkylerad risk, helt enkelt.
Ska staten även gå in och stödja de som köpt nitlotter på Bingolotto?
Det var en fruktansvärt dålig jämförelse.JA”Snabbe” skrev:
Det blir inte mer el för att vissa får hjälp med räkningen. Det blir bara dyrare.
Är det bättre att gynna överbelånade 08-or med ränteavdrag?D Daniel 109 skrev:
Det är olika regler i olika länder. Inte bara vad gäller energi, utan också bopriser t.ex.N noone70 skrev:
I Sverige behöver man ju i princip inte betala tillbaka en stor del av bolånen, medan man i många andra länder har återbetalningstider på 20-40 år. Lägg därtill de statligt subventionerade räntebidragen. De borde tas bort på direkten, för alla typer av räntor.
Var inte kärnkraften subventionerad på något sätt tror du?N noone70 skrev:
Kärnkraften borde också i rimlighetens namn stå för sina egna kostnader.
Nu är jag inte helt insatt i kärnkraften men som jag uppfattade det så stod kärnkraften för sina egna kostnader, men sen drog politikerna undan de ekonomiska förutsättningarna som fanns genom att göra det ekonomiskt omöjligt att göra de investeringar som var nödvändiga för att dem vidare, utöver det så konkurrerade de mot vindkraft som var kraftigt subventionerad (här har vi åter igen politiker som är inne och pillar i marknadens förutsättningar)A Arne_Planka skrev:
Sen så kanske kärnkraften ska få betalt för att vara den baskraft som behövs för att vi ska ha en stabil elförsörjning
Jag antar att du i grunden menar ett stabilt elpris?N noone70 skrev:
Försörjningen är ju stabil för tillfället i alla fall, om än inte på det sätt som en hel del önskar.
Kärnkraftsbolagen får givetvis betalt (de gnuggar säkert händerna nu), men på det sättet du förmodligen menar att de skall få betalt, innebär det med stor sannolikhet ett högre elpris än vi har varit vana vid.
Nej, stabil elförsörjning.A Arne_Planka skrev:Jag antar att du i grunden menar ett stabilt elpris?
Försörjningen är ju stabil för tillfället i alla fall, om än inte på det sätt som en hel del önskar.
Kärnkraftsbolagen får givetvis betalt (de gnuggar säkert händerna nu), men på det sättet du förmodligen menar att de skall få betalt, innebär det med stor sannolikhet ett högre elpris än vi har varit vana vid.
Det har vi.