P Peter787 skrev:
Så att man tvingas att betala avgifter är subvention ??

Läs gärna på lite om det svenska språket

[bild]
Jag har väl aldrig påstått att avgifter är subventioner?

P
N noone70 skrev:
Jag har väl aldrig påstått att avgifter är subventioner?
Du får ursäkta, men jag läste din kommentar som att frånvaron av tidigare skatter och specialavgifter var subvention.

P Peter787 skrev:
Du får ursäkta, men jag läste din kommentar som att frånvaron av tidigare skatter och specialavgifter var subvention.
Allt är ju relativt…
Tex om alla energiproducenterna utom vindkraften måste betala anslutningsavgiften och betala för sin miljöpåverkan för sina kraftverk men vindkraften slipper.
Är det då vindkraften som är subventionerad eller är det övriga energiproducenterna bestraffade med avgifter?

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Rösta rätt i kommande val så kanske det går vi får tillbaks den energitrygghet som fanns innan politikerna la sig i sånt de inte begriper.
Jag ska alltså inte rösta på politiker utan på ...? :thinking:

Fysiker?, Högsta chefen för Svenska kraftnät?
Var hittar jag valsedlarna?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:

Om vi bortser från att vissa partier driver agendor som ska förvandla Sverige tillbaka till ett agrarsamhälle, så kan du ju titta på de valbara politikernas yrke, det står på valsedeln.
Nu är det ju ingen garanti att en välutbildad person fattar rationella beslut, men vi kanske, förhoppningsvis slipper idiotier som konst i skogen för svampar, som ett litet extremistparti tyckte var en bra idé.
Några miljoner förslösade, men vad gör väl det, det är ju bara att höja skatten.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

På valsedlarna står det vad partiernas nominerade personer har för yrken/utbildning. Om du inte känner till personerna, så ta åtminstone gärna för vana att börja "kryssa in" de som verkar ha vettig bakgrund (som t.ex. civilingenjörer och liknande). Annars blir det bara de personerna som partierna själva vill ha in, som blir valda.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, 3-4 reaktorer...tar bara 20 år. Slowfix.
Det är väl 6 reaktorer som lagts ned och att bygga färre eller mindre än de befintliga verkar ansvarslöst om vi ska fortsätta att vara en fungerande välfärdsstat med en ökande befolkning och därmed elbehov.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Det är stor spridning på eftergymnasiala utbildningar. Det finns en hel del flum även där.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Visst, så kan man också tolka det, men jag hittar inte bättre data än sådär.

D Daniel 109 skrev:
Det här ger kanske en hint. [länk]
Intressant, men vilka fakulteter är det då som sysslar med flum?

Det ligger väl i betraktarens ögon.
Personligen tänker jag främst på filosofiska fakulteten.

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilket gör det än mer intressant att högutbildade tenderar att rösta på L, Mp och V...

Men det kanske inte riktigt överensstämmer med vad många på forumet verkar tro :thinking:

[länk]
Haha, folk som spenderat många år på universitet och högskola med att studera flummkurser som inte leder till en anställning är kanske inte vad Sverige behöver.
Med statistik kan man bevisa vad som helst, det gäller bara att välja rätt data att analysera.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl 6 reaktorer som lagts ned och att bygga färre eller mindre än de befintliga verkar ansvarslöst om vi ska fortsätta att vara en fungerande välfärdsstat med en ökande befolkning och därmed elbehov.
Om det inte fanns några andra alternativ, ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.