124 696 läst · 1 763 svar
125k läst
1,8k svar
Svenska språket
Ja, att det inte är samma sak var väl ungefär vad jag sade...SågspånPappspikEternit skrev:
Länken funkar för mig, här kommer samma video på FB om det går bättre.
https://www.facebook.com/share/v/F8DnrjCyDjSckdXD/
/Höghus
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 670 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 670 inlägg
När man befinner sig i en ålder kring 50 brukar helt klart ens mentala flexibilitet minska. Det kanske är något fysikalist eller så det bara så att omgivningen och miljön är det som gör att man blir en gnällig gubbe eller tant vid den åldern ungefär.K Kurtivan skrev:Svenska språket utvecklas och förändras. Nu har det ju gått mer än ett halvt sekel sedan man fick lära sig grunderna och regler. Det är svårt att vänja sig vid förändringar och det liksom sticker till någonstans inne i huvudet när jag t ex ser flexiblare, aktivare, kändaste, nöjdaste etc
Är det fler än jag som upplever det eller anammar ni snabbt nytt sätt att hantera språket?
Man vet så mycket men ingen vill lyssna, man blir grinig när ingen förstår hur mycket kunskap man sitter på om hur saker egentligen ska stavas eller göras.
Man är helt enkelt inte i sin flexiblaste tid av livet.
Konstigt nog fortgår livet och nya generationer tenderar att även de överleva och bli äldre.
Medlem
· Blekinge
· 10 690 inlägg
Tillbaka till trådens ämne.
Varför säger man att man går ut i köket när man går in i köket?
Varför säger man ytterfil (på motorvägen) när man i verkligheten menar innerfil (sett på hela vägbanan)?
Varför säger man att man går ut i köket när man går in i köket?
Varför säger man ytterfil (på motorvägen) när man i verkligheten menar innerfil (sett på hela vägbanan)?
varför säger många (inklusive mig själv) - backar bakåt
Ytterfil kanske kommer av att man i tex stadstrafik tänker på sidan in mot trottoar som insidan och då blir den andra sidan ut mot trafiken din yttersida och där av ytterfil?T Thomas_Blekinge skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 063 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 063 inlägg
Det heter väl moturs.useless skrev:
Detta med med/motsols är ju bara dumt för man måste alltid berätta var på jordklotet man är.
Och mot/medsols är nog något svensk påhitt för jag kan inte komma på vad motsols skulle heta på engelska. Countersunwise?
Tror inte att det är något fysikaliskt men det kan vara fysiologiskt... 🤪Grannens Häck skrev:När man befinner sig i en ålder kring 50 brukar helt klart ens mentala flexibilitet minska. Det kanske är något fysikalist eller så det bara så att omgivningen och miljön är det som gör att man blir en gnällig gubbe eller tant vid den åldern ungefär.
Man vet så mycket men ingen vill lyssna, man blir grinig när ingen förstår hur mycket kunskap man sitter på om hur saker egentligen ska stavas eller göras.
Man är helt enkelt inte i sin flexiblaste tid av livet.
Konstigt nog fortgår livet och nya generationer tenderar att även de överleva och bli äldre.