126 522 läst · 1 771 svar
127k läst
1,8k svar
Svenska språket
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 928 inlägg
I hörnet Linnégatan/Prinsgatan i Göteborg låg en bistro kallad ”Parantes” med tillägget ( ) . Vi tråkade ägaren och frågade alltid var de spanska stolparna (”parantes”) var. Tanken var väl att inrättningen skulle ha kallats ”Parentes”, men det var ju lite sent påtänkt nu när alla skyltar och annat var fixat. 😉
Enkelt att komma ihåg då det är samma mönster som små, smärre, smärst.useless skrev:
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_07601-0178.d15p
/Höghus
Medlem
· Blekinge
· 10 723 inlägg
Tack tack! Det finns några individer här på forum som skulle behöva låna några. De skriver utan punkt och komma och ingen vet var den ena meningen tar slut och nästa börjar. Obegripligt.B b8q skrev:
I min värld är det normalt vardagsspråk att runka loss en sten ur jorden eller en fastrostad del ur någon maskin. Eller runka omkull ett staket eller liknande.Nötegårdsgubben skrev:
Oomkullrunkelig minns jag hade en kort sista blomstring efter att ha varit med i högskoleprovet någon gång. Men förmodligen mest bland dem som ändå använde ordet runka flitigt, om än i andra sammanhang.
I övrigt undrar jag om vi behöver prata om skillnaden mellan för- och efterled och om du vill låna en slutparentes.
Fast sambon som är från Sverige tycker att det låter konstigt.
Jag som jobbar i kommunal förvaltningen är inte helt nöjd med utvecklingen av språket. Allt ska vara på lätt svenska och ska utryckas så att dyslektiker och förståndshandikappade ska förstå. Tanken är kanske god. Samtidigt utarmas språket och synonymer eller vissa ord kan inte användas. Detta får till följd att dessa alternativa ord känns ålderdomliga, då de sällan används, vilket per automatik kan inte används då de anses som svåra... osv osv osv.
Far är rar, mor har en bror......
Nu vill jag inte vara den som är den men dyslektiker har väl i alla fall inte svårt att förstå, om vi nu ska klaga på språkbruket...trähandtag skrev:
Jag som jobbar i kommunal förvaltningen är inte helt nöjd med utvecklingen av språket. Allt ska vara på lätt svenska och ska utryckas så att dyslektiker och förståndshandikappade ska förstå. Tanken är kanske god. Samtidigt utarmas språket och synonymer eller vissa ord kan inte användas. Detta får till följd att dessa alternativa ord känns ålderdomliga, då de sällan används, vilket per automatik kan inte används då de anses som svåra... osv osv osv.
Nu vill inte jag vara den som är den men går det inte ut på att dyslektiker har just lite svårt att förstå skriven text.🤔T TypRätt skrev:
Jävla ord förresten, inte lätt att skriva vad man lider av om man har svårt för stavning.
K K. L skrev:
Dyslexi omfattar både läs- och skrivsvårigheter.T TypRätt skrev:
https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi
![Bild av text om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi på svenska, orsaker och definition.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/719/719726-12976247d79fd6e7ec2aac712607f64c.jpg)
Det intressanta är att alla människor tekniskt sett är dyslektiker. Att ta emot språk genom ögonen kräver att vi använder kopplingar som inte riktigt är konstruerade att användas och som därför är något underdimensionerade.
Sedan beror det på individuella variationer. En del råkar ha litet grövre kopplingar som nätt och jämt räcker till för sitt nya ändamål och de räknas som icke dyslektiska medan andra har litet svagare kopplingar som inte räcker för sitt nya ändamål och de kallas dyslektiker. Däremellan finns sådana som jag som inte kan stava alls när jag är trött.
Sedan beror det på individuella variationer. En del råkar ha litet grövre kopplingar som nätt och jämt räcker till för sitt nya ändamål och de räknas som icke dyslektiska medan andra har litet svagare kopplingar som inte räcker för sitt nya ändamål och de kallas dyslektiker. Däremellan finns sådana som jag som inte kan stava alls när jag är trött.
Nej, problemet är att läsa för att bokstäver uppfattas som att de hoppar omkring, men komplexiteten i språket är nog av mindre betydelse, även om jag kan gissa att vissa ord där du har återkommande konsonanter som ser lika ut blir svårare, "tidningen" kan jag tänka mig blir lätt att snubbla på tex. Ett mer uttals komplext ord som Garage lär vara lättare då det helt enkelt är färre staplar. Sedan är det ju många som har problem med att man blandar ihop "d, b och p", men även om man då läser eller skriver "plandar ihob" så i hjärnan är det rätt ord med rätt betydelse. Andra som jag kan inte stava för 5 öre utan ca 10-15% allt jag skriver blir felstavat på första försöket, jag känner igen att det är fel men hittar inte vad som är fel. I mitt fall är det något att hjärnan promt inte vill lära sig hur många ord stavas, jag har tex provat att skriva något av de ord jag ofta får fel 100 gånger i rad, 20 sekunder efter jag skrev det 100de ordet kom jag inte längre ihåg hur det skulle stavas. Jag har dock absolut inte något problem med att läsa och jag tror att detta är det vanligaste problemet, dvs skriven text är inte ett problem för mig, min skrivna text är ett problem för andra. =)
![Düsseldorff](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/398/398272.jpg?1622582683)
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 551 inlägg
Fint att du gör det du kan för att underlätta för dyslektiker, exempelvis genom styckeindelning.T TypRätt skrev:Nej, problemet är att läsa för att bokstäver uppfattas som att de hoppar omkring, men komplexiteten i språket är nog av mindre betydelse, även om jag kan gissa att vissa ord där du har återkommande konsonanter som ser lika ut blir svårare, "tidningen" kan jag tänka mig blir lätt att snubbla på tex. Ett mer uttals komplext ord som Garage lär vara lättare då det helt enkelt är färre staplar. Sedan är det ju många som har problem med att man blandar ihop "d, b och p", men även om man då läser eller skriver "plandar ihob" så i hjärnan är det rätt ord med rätt betydelse. Andra som jag kan inte stava för 5 öre utan ca 10-15% allt jag skriver blir felstavat på första försöket, jag känner igen att det är fel men hittar inte vad som är fel. I mitt fall är det något att hjärnan promt inte vill lära sig hur många ord stavas, jag har tex provat att skriva något av de ord jag ofta får fel 100 gånger i rad, 20 sekunder efter jag skrev det 100de ordet kom jag inte längre ihåg hur det skulle stavas. Jag har dock absolut inte något problem med att läsa och jag tror att detta är det vanligaste problemet, dvs skriven text är inte ett problem för mig, min skrivna text är ett problem för andra. =)
Haha överskattat. Det jag ville få fram var skillnaden mellan förstå innebörden av en text och svårigheten med att avkoda bokstäverna. En dyslektiker har normalt svårt med det senare. Sedan kan ju svårigheter göra att man undviker det och därför har ett mindre ordförråd men det skulle jag skilja från dyslexi.Düsseldorff skrev: