tensiden tensiden skrev:
Den länken ser väl rimlig ut.

För egen del när jag själv flög envisades jag med att prata engelska på radion även om jag var i svenskt luftrum av två anledningar: oftast internationell trafik som jag ville skulle förstå även det radiotjatter som inte direkt berörde dom samt att jag verkligen ogillar det svenska fonetiska alfabetet och radiotelefonin. Inte för att det är något fel på det egentligen, men det är bara så mossigt i känslan.

"Sigurd Ivar Helge taxa via Adam Rudolf Olle till väntplats Bertil".. Sicket mög. Hör jag sånt ploppar bara repliker från Repmånad upp i huvudet.. "Gaslarm, Adam Bertil!"
Svenska försvaret använde det svenska, blev godkänd vid mönstring gällande den typen av "femordsbokstavering" och fick frågan om jag ville bli signalist, men de tyckte att jag hade andra egenskaper också så det blev inte så. Däremot gjordes del av utbildningen på S1 och de andra utbildningsplatserna i Uppsala där del av filmen "Repmånad" spelades in.
När grannen och jag flaxede runt med PA28or var det engelska i Europa, så när man lämnade Sverige via Sturup så blev nästa "Copenhagen information" som ropades upp för att sedan bli Hamburg.
Sedan var O väl Olof;)

B Besiman skrev:
Förr var det en "spetsplog " fram på lastbilarna sedemera har det blivit mer likt ett schaktblad.️
En gammal hävd o vana att ordet finns kvar skulle jag nog tro..
Precis som en del säger pilsner...

[bild]
Även om renodlade spetsplogar är en ovanlig syn idag så förekommer plogar för snöröjning fortfarande, åtminstone här i Jämtland. Oftast rör det sig om vikplogar och diagonalplogar.

A AndersS skrev:
Svenska försvaret använde det svenska, blev godkänd vid mönstring gällande den typen av "femordsbokstavering" och fick frågan om jag ville bli signalist, men de tyckte att jag hade andra egenskaper också så det blev inte så. Däremot gjordes del av utbildningen på S1 och de andra utbildningsplatserna i Uppsala där del av filmen "Repmånad" spelades in.
När grannen och jag flaxede runt med PA28or var det engelska i Europa, så när man lämnade Sverige via Sturup så blev nästa "Copenhagen information" som ropades upp för att sedan bli Hamburg.
Sedan var O väl Olof;)
O är faktiskt Olle på "flygiska" av någon märklig anledning. Kollade just i mitt gamla studiematerial. Annars är det Olof som du säger.

Svensk och internationell bokstaveringslista bredvid ett flygcertifikat från Transportstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blev nyfiken och precis, svenskt flyg Olle och militären Olof. Att jag inte tänkt på det tidigare var att inga av planen hade det i sin identitet.
Som kuriosa, den som jag flög med var sjökapten och fan ta mig om jag försökte vända kartan, alltid norr framåt och sedan fick man läsa nedåt om man flög söderut. Största flygplatsen vi landade på var Schiphol och fick parkera på East bredvid Saudiska kungahusets jumbo, vi var som hjulen i höjd.;)

• Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blev nyfiken och precis, svenskt flyg Olle och militären Olof. Att jag inte tänkt på det tidigare var att inga av planen hade det i sin identitet.
Som kuriosa, den som jag flög med var sjökapten och fan ta mig om jag försökte vända kartan, alltid norr framåt och sedan fick man läsa nedåt om man flög söderut. Största flygplatsen vi landade på var Schiphol och fick parkera på East bredvid Saudiska kungahusets jumbo, vi var som hjulen i höjd.;)
Med tanke på (bristen på) kvaliteten i framförandet av radiotelefoni hos vissa som har flygcert, så hade det gått lika bra att säga "Orvar" eller "Ossian" utan att någon flygledare påpekat det. Man hade ändå varit långt ifrån värst. Fast ändå bättre med någon som pratar i radio än de som har komplett radiotystnad som det kunde vara ibland på små gräsfält ute på vischan.

A arkTecko skrev:
Det är tur att vi har subtila nyanser i svenskan; tänk så tråkigt det hade varit att skriva och läsa annars!
Samen gick hem till sin kåta, fru och barn.:thinking:

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Något jag retar mig lite på är när folk säger att det finns verktyg i verktygslådan när det egentligen handlar om metoder och tekniker istället för riktiga fysiska verktyg.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Minnie Mesola
K Kurtivan skrev:
Något jag retar mig lite på är när folk säger att det finns verktyg i verktygslådan när det egentligen handlar om metoder och tekniker istället för riktiga fysiska verktyg.
Ja det har blivit nya modeordet, som med resa, köra. Att bygga ett hus, är en resa:thinking:. Husvagn, kanske?

Minnie

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Ja det har blivit nya modeordet, som med resa, köra. Att bygga ett hus, är en resa:thinking:. Husvagn, kanske?

Minnie
Speciellt resor, alla som är med i t ex Idol gör dem

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
K Kurtivan skrev:
Speciellt resor, alla som är med i t ex Idol gör dem
Ja. Smått efterblivet.

Minnie

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Resa ett hus kan man väl göra. Bara kör!

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det dialektalt, men jag vill hävda att det inte finns något ng-ljud i egentligen.

Är det bara jag?

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Kanske är det dialektalt, men jag vill hävda att det inte finns något ng-ljud i egentligen.

Är det bara jag?
Det finns det verkligen inte.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det finns det verkligen inte.
Men du håller med om att man ganska ofta hör det?

Ja.

Edit: och det låter vedervärdigt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.