spikplanka spikplanka skrev:
Problemet är att de inte klarar av sin uppgift. Annars kan jag lika gärna själv sälja batterier men det finns en anledning att antalet tillverkare är begränsat.
Det jag vet ang fabriken i Ske-å är att den totala projektledningen (dvs samordning mellan alla delprojekt så att de följer samma standard etc) är frånvarande (om vi nu är snälla)
Växte upp där så jag har massor med vänner som antingen jobbar där, eller leverar dit eller har med dem att göra.

Ta bara ventilation ... vi har en Svensk standard för hur man gör saker ... det finns även andra standarder ... tex Engelsk eller Polsk osv.
Vilken tror ni att de följer?
Du svarade Fel.
(så tillvida att du inte svarade ALLA samtidigt om de ens följer någon standard alls)
Det gör att projekten tar mer tid , blir dyrare och går knappt felsöka.
Och det är bra ett exempel.
Det är mer eller mindre samma lika överallt på det bygget oavsett vilket projekt du kollar på.

Inom varje del-projekt är det däremot ganska bra koll på många av dem.

Men om man ska ha den kvalite som behövs ... då behöver man bättre styrning än vad de lyckats få ihop hittils.

M MrDizzy skrev:
så tillvida att du inte svarade ALLA samtidigt om de ens följer någon standard alls
Det stämmer väl rätt bra på de indikationer jag fått hittils att det råder kaos internt och att man därför svårligen kan få saker rationellt gjorda.

Bolaget skulle behöva byta ut ledningen till folk som förstår batterier och kemi men som också kan stämma i bäcken och leda projekt. Som det är nu verkar det som man skalat upp något som inte är moget för det.

Det stämmer väl rätt bra på de indikationer jag fått hittils att det råder kaos internt och att man därför svårligen kan få saker rationellt gjorda.

Bolaget skulle behöva byta ut ledningen till folk som förstår batterier och kemi men som också kan stämma i bäcken och leda projekt. Som det är nu verkar det som man skalat upp något som inte är moget för det.
NU pratar du om tillverkningen och @MrDizzy om bygget av fabriken. Inte helt orelaterat, men inte riktigt samma sak när det gäller projektledning.

pacman42 pacman42 skrev:
NU pratar du om tillverkningen och @MrDizzy om bygget av fabriken. Inte helt orelaterat, men inte riktigt samma sak när det gäller projektledning.
Normalt sett helt korrekt.
Problemet är då något blir felbyggt/inte fungerar som tänkt i storleken Northvolt Ske-å, och där bygget är så ostrukturerat som det varit ... då kan man inte lätt fixa det och då drabbas produktionen.

Problemet sitter i hur företagsledningen valt att bygga upp projektledningen. Och gör man sådana missar som gjort då är det ett generalfel som även kommer att drabba projektledning för produktion.
Ska jag sammanfatta det blir det:
* för mycket för fort
* felaktig/obefintlig projektledning
* "växtvärk" då inga vettiga rutiner hinner sättas innan de ändras
* produktionssättning i ej färdigställda lokaler så att produktion och bygge i vissa delar pågår samtidigt i samma lokal.

Men jag kan ju ha fel... det är dock den bild jag fått då jag pratat med vänner och bekanta i Ske-å

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Problemet är då något blir felbyggt/inte fungerar som tänkt i storleken Northvolt Ske-å, och där bygget är så ostrukturerat som det varit ... då kan man inte lätt fixa det och då drabbas produktionen.

Problemet sitter i hur företagsledningen valt att bygga upp projektledningen. Och gör man sådana missar som gjort då är det ett generalfel som även kommer att drabba projektledning för produktion.
* för mycket för fort
* produktionssättning i ej färdigställda lokaler så att produktion och bygge i vissa delar pågår samtidigt i samma lokal.

Men jag kan ju ha fel... det är dock den bild jag fått då jag pratat med vänner och bekanta i Ske-å
Det låter som att du sammanfattat det rätt bra. Det är lite lättare att få till sådant i diktaturer - bara ett konstaterande. De har dock andra problem (exempelvis att ingen protesterar om det blir fel).

M MrDizzy skrev:

* för mycket för fort

Detta är en mycket bra sammanfattning. Jag är tyvärr mer insatt i detta än jag vill vara...

H HenrikHuslöse skrev:
är tyvärr mer insatt i detta än jag vill vara...
Fungerar själva tekniken för "Ett Upstream 1 cathode active material production facility" eller är det att man försöker använda metoder och processer som inte kan fungera så att man måste tillbaks och designa om eller forska fram alternativ.
Om det är som MrDizzy beskriver det för denna avdelning så låter det som att det går att reda ut under förutsättning att man gör rent hus.

Fungerar själva tekniken för "Ett Upstream 1 cathode active material production facility" eller är det att man försöker använda metoder och processer som inte kan fungera så att man måste tillbaks och designa om eller forska fram alternativ.
Jag vet inte. Tillverkning av katodmaterial är svårt. Om man vill minimera spill och energiåtgång blir det ännu svårare. Det är metaller som ska få rätt kornstruktur, densitet och så vidare genom en komplicerad process.

Det egna katodmaterialet är dock en unique selling point för Northvolt. Många batteritillverkare tillverkar inte själva katodmaterialet utan köper in det. Northvolt har också köpt in färdigt material för att komma igång.
Om det är som MrDizzy beskriver det för denna avdelning så låter det som att det går att reda ut under förutsättning att man gör rent hus.
Säkert. Northvolt är fullt av riktigt smarta personer.

Northvolt ännu mer i det röda:

svt.se: Allt fler av Northvolts räkningar till Kronofogden (2024-09-13)
"Northvolt får allt fler betalningsförelägganden när underleverantörer tar hjälp av Kronofogden för att försöka få betalt av det krisande bolaget. Hittills i år är det fakturor till Northvolt på sammanlagt 121 miljoner kronor som har gått till Kronofogden, visar SVT:s granskning. Det är nästan fem gånger mer än förra året."

Klart snabbare än jag trodde iaf.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Ett grönsminkat svart hål, bra att dom inte slänger mer skattepengar där.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ett grönsminkat svart hål, bra att dom inte slänger mer skattepengar där.
Finns nästan inga svenska skattepengar i Northvolt. Kommunen har väl byggt vägar för fabriken och varit allmänt hjälpsamma, men inte direkta skattepengar in. Pengarna är från privata riskkapitalister.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det finns svenska skattepengar i projektet då Europeiska Investment Banken (EIB) har pytsat in 1 miljard USD. Utöver det så har Nordic Investment Bank (NIB) och 23 kommersiella banker lånat ut pengar. Totalt 13 miljarder USD investerat tills 2024-01-16.
EIB får sina slantar från EU:s skatteslavar.
NIB plockar skatteslavar i de nordiska länderna.
När kommersiella banker får problem så kommer det i form av höjda räntor för huslån mm, degen skall in. Och går de i konkurs så träder statlig insättargaranti in.
Om det kraschar så skapar det ett så stort hål ändå att det kommer att ge efterverkningar lite varstans. Om inte annat så lär Skellefteå kommun sitta med en del investeringar bl.a i bostäder.

Så svenska skattebetalar kommer att få pynta.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Det finns svenska skattepengar i projektet då Europeiska Investment Banken (EIB) har pytsat in 1 miljard USD.
Jag vet, men detta är europeiska skattebetalare. Räkn ut de svenska skattebetalarnas del så blir det småpengar. Jämför med hur mycket löneskatt och arbetsgivaravgifter man betalat in.
och 23 kommersiella banker lånat ut pengar.
"Kommersiella" är motsatsen till skattebetalda. Det är aktieägarnas pengar.
När kommersiella banker får problem så kommer det i form av höjda räntor för huslån mm, degen skall in. Och går de i konkurs så träder statlig insättargaranti in.
Nej, det är småpengar för dem. Aktiekursen faller lite eftersom utdelningen minskar.
Om det kraschar så skapar det ett så stort hål ändå att det kommer att ge efterverkningar lite varstans. Om inte annat så lär Skellefteå kommun sitta med en del investeringar bl.a i bostäder.
Den risken finns men fabriken kommer finnas.

Så svenska skattebetalar kommer att få pynta.
Inte på totalen.

P
H HenrikHuslöse skrev:
Finns nästan inga svenska skattepengar i Northvolt. Kommunen har väl byggt vägar för fabriken och varit allmänt hjälpsamma, men inte direkta skattepengar in. Pengarna är från privata riskkapitalister.
De flesta räknar nog AP-fondernas pengar som skattepengar, åtminstone innan de är utbetalda som pension.
Och AP-fonderna har satsat (vägrar kalla det investerat) flera miljarder i Northvolt.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.