Hej!
Varenda gång jag använder vattnet så går pumpen igång. Blir väldigt ojämnt vattenflöde i duschen. Har egen grävd brunn med hydrofor. Pumpen är det ju inte fel på så vad kan det vara?
Varenda gång jag använder vattnet så går pumpen igång. Blir väldigt ojämnt vattenflöde i duschen. Har egen grävd brunn med hydrofor. Pumpen är det ju inte fel på så vad kan det vara?
Har du tillgång till kompressor så skaffa en sådan här och anslut kompressorn.
Öppna kranar i huset så vatten kommer ut blås in med luft max 3bar. tills det kommer ut luft i kranarna, stäng allt ock starta pumpen.
Öppna kranar i huset så vatten kommer ut blås in med luft max 3bar. tills det kommer ut luft i kranarna, stäng allt ock starta pumpen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, en kompressor har jag stående faktiskt, det lät som det allra smidigaste alternativet. Hydroforen står i en gammal jordkällare utan golvbrunn så svårt att tömma ut därL Leif i Skåne skrev:
Koppla annars slang till bottenventilen och ut från källaren.D Docomo skrev:
Om siktröret är skitigt invändigt, så passa på ta loss det och rengör eller köp ett nytt.
Om man har dom båda kranarna stängda och bara öppnar tillfället vid koll av nivåen så slipper man rostaavlagringar i röret.
bottenventil - speciellt om det sitter på en bit rör brukar vara fullständigt igenkorkat och svår att rensa och få hål på för att det är tvära krökar ...
---
stäng av strömmen till pumpen först:
Eftersom du har anslutning med kran på ovansidan så skulle jag fylla på luft den vägen, använd helst luft från en oljefri kompressor och gärna med tryckreducerare - ställ tryckreducerare på 3 bar tryck - koppla in i toppen på tanken - öppna dess ventil - en del luft bör rusa in
Biltemas SOL-6 är ganska lagom, oljefri och med trycreducerare och är bärbar och kostar inte så mycket - det fins motsvarande på jula och andra gubbdagisar, fördelen med biltemas SOL-6 är att den är relativt tyst med 1400 RPM-kompressor medans de större kompressorer bokstavligen vrålar när de arbetar med 2800 RPM
Därefter öppnar du en vattenkran i huset och låter vatten spola i lagom fart och sedan tillbaka och tittar på vattenståndsröret - du kanske behöver rengöra eller byta ut den innan för att se vattenytan, sedan är det att vänta, vänta och se när vattenytan börja bli synlig vattenståndsglasets överkant - vänta lite till och när vattenytan är under den nedre 1/4-delen av vattenståndsglaset så kan du stänga kranen i toppen på hydroforen - gå in i huset och stänga vattenkran.
slå på vattenpumpen igen det är inte säkert att vattenpumpen startar vid 3 bar men om du tappar ut lite vatten igen så bör den starta och när vattenpumpen stannat igen (typiskt runt 4 - 5 Bar) så bör vattenytan i vattenståndröret ligga i den övre 1/3-delen av vattenståndsröret.
alternativt är att ställa kompressorns tryckreducerar till samma tryck som när vattenpumpen slår av och du behöver bara tappa vatten tills du ser vattenytan till övre 1/3-del - 1/4-del i vattenståndsglaset.
Denna process kommer du behöva göra om typiskt per halvår eller helår eftersom vattnet i hydroforen sakta absorberas av den genomströmmande vattnet - det andra är att man har luftläckor i gängorna typiskt i toppluggen/toppanslutningen.
Är det gängtätat med lin och locherpasta så läcker det en aning i fibrerna i linet, är det tätat med rörtejp/teflotejp så läcker det mellan tejpvarven i tätningen i många fall - det enda som kan få det riktigt tätt är att använda återlossbar gängtätning av pasta eller vätska typisk från loctite.
Har lekt med högvakum och har lärt mig hur jädra omöjligt det är att få det riktigt tätt med traditionella tätmetoder inklusive med teflontejp, ja förutom just med gängtätningsvätska/pasta av härdande modell - i vattenrörmokeri så tätar förbindningar mot just rinnande vatten så att det precis inte tränger fram vatten ungefär - men det är inte riktigt luft eller ångtätt alltid ens med klämringskopplingar med kopparrör...
Det räcker med en lite bubbla luft per några minuter i läcka med tex. kontroll med såpavatten/läcksökarvätska för att luften i hydroforen skall försvinna på halva tiden mot annars.
---
stäng av strömmen till pumpen först:
Eftersom du har anslutning med kran på ovansidan så skulle jag fylla på luft den vägen, använd helst luft från en oljefri kompressor och gärna med tryckreducerare - ställ tryckreducerare på 3 bar tryck - koppla in i toppen på tanken - öppna dess ventil - en del luft bör rusa in
Biltemas SOL-6 är ganska lagom, oljefri och med trycreducerare och är bärbar och kostar inte så mycket - det fins motsvarande på jula och andra gubbdagisar, fördelen med biltemas SOL-6 är att den är relativt tyst med 1400 RPM-kompressor medans de större kompressorer bokstavligen vrålar när de arbetar med 2800 RPM
Därefter öppnar du en vattenkran i huset och låter vatten spola i lagom fart och sedan tillbaka och tittar på vattenståndsröret - du kanske behöver rengöra eller byta ut den innan för att se vattenytan, sedan är det att vänta, vänta och se när vattenytan börja bli synlig vattenståndsglasets överkant - vänta lite till och när vattenytan är under den nedre 1/4-delen av vattenståndsglaset så kan du stänga kranen i toppen på hydroforen - gå in i huset och stänga vattenkran.
slå på vattenpumpen igen det är inte säkert att vattenpumpen startar vid 3 bar men om du tappar ut lite vatten igen så bör den starta och när vattenpumpen stannat igen (typiskt runt 4 - 5 Bar) så bör vattenytan i vattenståndröret ligga i den övre 1/3-delen av vattenståndsröret.
alternativt är att ställa kompressorns tryckreducerar till samma tryck som när vattenpumpen slår av och du behöver bara tappa vatten tills du ser vattenytan till övre 1/3-del - 1/4-del i vattenståndsglaset.
Denna process kommer du behöva göra om typiskt per halvår eller helår eftersom vattnet i hydroforen sakta absorberas av den genomströmmande vattnet - det andra är att man har luftläckor i gängorna typiskt i toppluggen/toppanslutningen.
Är det gängtätat med lin och locherpasta så läcker det en aning i fibrerna i linet, är det tätat med rörtejp/teflotejp så läcker det mellan tejpvarven i tätningen i många fall - det enda som kan få det riktigt tätt är att använda återlossbar gängtätning av pasta eller vätska typisk från loctite.
Har lekt med högvakum och har lärt mig hur jädra omöjligt det är att få det riktigt tätt med traditionella tätmetoder inklusive med teflontejp, ja förutom just med gängtätningsvätska/pasta av härdande modell - i vattenrörmokeri så tätar förbindningar mot just rinnande vatten så att det precis inte tränger fram vatten ungefär - men det är inte riktigt luft eller ångtätt alltid ens med klämringskopplingar med kopparrör...
Det räcker med en lite bubbla luft per några minuter i läcka med tex. kontroll med såpavatten/läcksökarvätska för att luften i hydroforen skall försvinna på halva tiden mot annars.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Luftvattenpump split
Värmepumpar -
Byta ut värmesystemet, men mot vad? Fjärrvärme eller luftvattenpump
Värmepumpar -
Svajigt varmvatten, avhjälpa fel i regulator?
Fjärrvärme & Gas